Gå til innhold

Hva er fordeler med PDA?

Rubex

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer nå å kjøpe meg en PDA, men er litt usikker enda siden jeg ikke vet så mye om disse. Jeg har følgende spørsmåøl:

1. Hva brukes disse egentlig til? (Notater for buisniss menn only?)

2. Hva er prisen på en noe lunde brukbar PDA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke vet hva en PDA brukes til, har du sikkert ikke bruk for en :-)

Tipper de fleste bruker kalender/dagbok/avtale funksjonen mest.

Er mulig at jeg ikke har brukt for den, men synest de er litt stilige. Det er grunnen til at jeg har lyst på en, men gidder ikke kjøpe en dersom den er totalt nytteløs for meg. Derfor spør jeg hva jeg kan bruke den til ;)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet hva en PDA brukes til, har du sikkert ikke bruk for en :-)

Tipper de fleste bruker kalender/dagbok/avtale funksjonen mest.

Er mulig at jeg ikke har brukt for den, men synest de er litt stilige. Det er grunnen til at jeg har lyst på en, men gidder ikke kjøpe en dersom den er totalt nytteløs for meg. Derfor spør jeg hva jeg kan bruke den til ;)

Navigasjon mann, navigasjon. Kjører TomTom 3.01 på min Asus A716 og fy f*** det funker fett. Ellers så bruker jeg den som mp3 spiller, skriver timer og sånt, tidsfordriv på do(nå kan man spille kabal på do også :yes: ).

Det er nok navigasjonen som er mest nyttig sånn som jeg ser det. Er håndtverker og kjører mye. Slipper og bruke tid på å finne fram(noe kundene sikkert setter pris på) og jeg får oppgitt km nøyaktig og kjapt for hver oppdrag.

Enkelt for meg og rettferdig for kunden....konge!

Hadde ikke Handyman vært så dyrt så hadde jeg nok hatt det også på den.

Anbefaler minst 512MB minne!

Lenke til kommentar

Har hatt to PDA-er tidligere, men begge har endt opp i en skuff etter kort tid. Kult å ha, men jeg hadde ikke noe sånn voldsomt behov for dem. Kombinert med GPS er de nok helt geniale til navigering i trafikken. :)

Så og si alle basis-funksjonene får man uansett på dagens nyere mobiltelefoner.. avspilling av mp3 og filmer, notatblokk, regneark, ebook-leser, Day of the tentacle-"avspiller" (Pocketscumm/Escumm).

Lenke til kommentar
Har hatt to PDA-er tidligere, men begge har endt opp i en skuff etter kort tid. Kult å ha, men jeg hadde ikke noe sånn voldsomt behov for dem. Kombinert med GPS er de nok helt geniale til navigering i trafikken. :)

Så og si alle basis-funksjonene får man uansett på dagens nyere mobiltelefoner.. avspilling av mp3 og filmer, notatblokk, regneark, ebook-leser, Day of the tentacle-"avspiller" (Pocketscumm/Escumm).

Blah, da må man ha P900 el. Problemet med de fleste telefoner er at de ikke har touchscreen og da tar det ormelang tid å notere ned noe. Har selv en bra telefon (T630), men det blir for knotete. Med PDAen derimot så er det en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt min andre PDA. Hadde tidligere en 3 år gammel Casio. Denne ble bare brukt til adressebok og lignende. Har nå kjøpt en Dell 30 624. Denne er mye mere anvendelig. Raskt å sjekke Epost uten å måtte skru på den store Pcen. Kan også lese Epost og gå på internett på steder hvor det er Wlan som Gardermoen og hotell og bensinstasjoner.

Har selfølgelig Tom Tom også. Mener at omsider er Pocket PC blitt et godt produkt. Spesielt 2003 SE somk har landskapsmode. Lagringskapasitet og prossesorkraft er kommet til et fornuftig nivå. Dett finnes jo en mengde steder man kan laste ned spill og annet, alt etter hvilken interesse man har. Kan også vise filmer i DivX, Mp3 spiller, lytte på radio og til og med brukes som karaoke maskin.

Arne M

Lenke til kommentar
@ Arne M:

Hvilken GPS mottaker bruker du?

Hvor mye kostet X30 og GPS løsningen din?

Vurderer nemlig det samme :)

- B

Den GPSen jeg har kostet i allefall 1200 spenn fra Komplett og er CF basert. Haicom 303E(foldbar og som kan brukes på annen PC med USB kabel). Velger man BT GPS så koster det noen rundt 1700-1900 spenn.

Jeg angrer kanskje litt på at jeg ikke kjøpte en BT GPS siden jeg likevel bare vil bruke GPSen i bilen. Da er det nemmelig greit å bare gjemme unna GPSen i hanskerommet og så ha en utvendig antenne. Kjører man langt om gangen og trenger GPS så er det bare å ha en 12V lader koblet til GPSen hele tiden.

Blir litt mere elegant enn den løsningen jeg har nå med GPSen på toppen av PDAen... :yes:

Har nemmelig hørt at det kan bli problemer med CF kontakten etter en liten stund hvis man fester PDA stativet for godt, så derfor har jeg mitt feste kun festet i frontruten uten støtte ellers...

PDAen dingler litt når det er humpete, men så lenge ikke festet ikke løsner fra frontruten er det helt greit.

--

jb

Lenke til kommentar

Dell Axim X30 624Mhz 3421,-

Acore AG-600 Bluetooth GPS 1575,-

TwinMOS Secure Digital 512MB SD-Card, Ultra-X series, 40x 718,-

Tror jeg dropper ekstern antenne, bare putter AG-600 receiveren på dashbordet.

Kjøpte du en universal holder eller var det noen som var lagd for axim x30?

Synes websiden til Dell er helt forferdelig.

Er jo umulig å finne ting og tang... La også merke til at Dell kunder i USA har litt flere valg enn oss også når det kommer til tilbehør.

Lenke til kommentar

Største fordelene er å hente i større bedrifter.

Automatikk på timeføringer, inspeksjoner av utstyr som genererer automatisk arbeidsordre osv...

Jeg har selv utviklet mye av dette i min bedrift, og det er millioner å hente på avansert automatikk og integrasjon mot systemer hvor man til normalt må gjøre alt manuelt.

Personlig har jeg en PDA (handspring) med GSM-modul slik at jeg kan ringe opp jobb-PCen for å få lest mail mens jeg er ute og reiser.

Men i privat sammenheng ser jeg ikke så stor hensikt i å ha en PDA.

Edit: rettet skriveleifs

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Binary  Skrevet 21/08/2004 : 18:54@Hvilken GPS mottaker bruker du?

Hvor mye kostet X30 og GPS løsningen din?

Vurderer nemlig det samme

Tror du har fått svar på det meste. Jeg bruker en BT M2T som er til forveksling lik Acore.

Den ligger fremme på dashboret og gir god posisjonering.

Forøvering bruker jeg også systemet i jobb sammenheng da jeg utvilkler flåtestyring for bruk på PPC.

Arne M.

Lenke til kommentar
Blah, da må man ha P900 el. Problemet med de fleste telefoner er at de ikke har touchscreen og da tar det ormelang tid å notere ned noe. Har selv en bra telefon (T630), men det blir for knotete. Med PDAen derimot så er det en helt annen sak.

Ikke helt rett, det du trenger for å møte PDA kravene er en Symbian mobil :)

Og t630 er nok ikke en like god mobil når det gjelder å møte "svakere" PDA krav så er de fleste S60 telefonene dugelige nok. (3650,3660, N-gage, 6600, 7610, Sendo X og/eller SX1)

Men skal du ha "ordentlig" pda power så må du nok ty til tyngre modeller som Communicator serien fra Nokia eller PXX0 serien fra SE :)

Lenke til kommentar

Ikke helt rett, det du trenger for å møte PDA kravene er en Symbian mobil :)

Og t630 er nok ikke en like god mobil når det gjelder å møte "svakere" PDA krav så er de fleste S60 telefonene dugelige nok. (3650,3660, N-gage, 6600, 7610, Sendo X og/eller SX1)

Men skal du ha "ordentlig" pda power så må du nok ty til tyngre modeller som Communicator serien fra Nokia eller PXX0 serien fra SE :)

Det var vel det jeg mente med "p900 el." ikke sant...

Har du en P900...eller en annen S60 telefon så kan du nok droppe PDAen, men å droppe PDAen til fordel for en vanlig mobil med litt fancy kalender ala T630 osv, er helt dødfødt.

T630 sammen med PDAen derimot er helt toppers :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...