Gå til innhold

200 gig funker ikke. hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har et problem som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med. Er nå rimelig lei av å fjukkle rundt på pc’n og håper at det kanskje er noe banalt jeg har glemt.

PROBLEM: Jeg kjøpte meg en 200 gig harddisk som jeg smekka inn i pc’n. Pc’n registrerte 200 gig og jeg begynte og overføre data. Da jeg kryssa den magiske grensa på 137 så blei alt borte. Jeg reformaterte harddisken og reboota og nå registrerte pc’n bare 137 gig, men den funka fortsatt kjappt og godt.

HVA JEG GJORDE:

Jeg oppgraderte så biosen til den nyeste de hadde tilgjengelig. Den skulle kunne støtte 48-bit addressering.

Jeg tok også og la til de greiene i windows registeret som jeg fant i forumet her på hw.no

Har prøvd windosw 2000 og xp + alle de nødvendige service packs.

HVA JEG FIKK UT AV DET: Nå registrerer pc’n at det er en 200 gig HD den har med å gjøre, men alt går så sinnsykt treigt. Jeg har ikke sjangs til å komme over 137 gig grensa i dette årtusnet for å sjekke om den fortsatt funker etter det. Hva som normalt ville tatt 30 sek tar nå 30 min. Jeg er på randen av sammenbrudd. Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare kjøpe meg nytt mammabrett, Evt ny pc, Evt bare

bruke de 137?

Tror ikke jeg har utelatt noe info her nå. Mammabrettet mitt er et asus a7a 266 fra sommeren 2000 så det er jo rimelig gammelt

Håper noen kan hjelpe meg her!

Kyrre

Endret av KyrreCh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det er problemer med disker over 130Gb i 2000 vet ikke om det samme gjelder med xp. har vært tatt opp i tråder her på forumet tidligere om slike problemer så prøv og søk dersom du ikke får svar i denne posten.

Edit fant: helt øverst i lagringsmedie kategorien Denne tråden. kan den være til hjelp

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Har sjekka at den ikke gikk i PIO modus. splitta også opp i mange Partisjoner.(hver på under 137 gig). Har derimot ikke lagt inn de nyeste driverne til ALI chipsettet. veit egentlig ikke hva det vil si, men det skal jeg teste. Hvis det ikke funker får jeg sende en mail til asus gutta. Takk for hjelpa! Hvis dere får noen nye geniale innfall så fyr løs. har 7 timer igjen med internett før jeg stikker tilbake til trondheim til et midlertidig internett fritt habitat :)

Lenke til kommentar
Har du alle 200GB i en partisjon, eller bruker du flere? Hvis du har alle i 1, prøv heller å del opp de 200GB i flere partisjoner.

- Azton

Fikk min 200gbyter idag :D . Det du må gjøre er bare å dele partisjonen på 200gb opp i flere småe. Windows fant heller ikke min harddisk da den kun var på 1 partisjon. Jeg delte den opp i 3 stykker (1 på 100gb og 2 på 50). Etter at jeg gjorde dette fant windows alle partisjonene.

Lenke til kommentar

Digg at din funker så bra da :yes: . Windowsen min ser alle partisjonene mine. det er bare at alt går så siinsyyyyyyyyykt treigt. Da jeg installerte windows på HD (jeg har instalert den både her og der) så ser den først og fremst bare 137 gig. det var ikke før sp1 eller noe at den "så" alt.

Når det gjelder PIO greiene så ser jeg på Primary IDE Channel(som er kobla opp mot en 40 gig hd med operativ systemet) på settings der ser jeg at device 0 har "transfer mode" DMA if available, current transfer mode = Ultra dma mode. Device 1 har DMA if available, current transfer mode = PIO mode.

Secondary IDE Channel(200 gig seagate barracuda) device 0 har transfer mode = DMA if available, current transfer mode = DMA mode. Device 1 har transfer mode = dma if available og current transfer mode = Ultra DMA mode.

Jeg veit at dette var litt klundrete skrivi ettersom jeg ikke har peil på hva jeg driver med :). Den PIO mode greia kan ikke endres. ser dette ut som om det skulle stemme?

Har forøvrig lagt til chipsettet fra alfern

Lenke til kommentar
Da sletter/avinstallerer du Primary IDE-channel og rebooter ;)

Hørtes ut som en plan, men da reinstallerer windows primary ide channel hvor device 1 sin current transfer mode = "Not Appliciable". Da forblir jo egentlig alt like ræva. noen ideer her?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt det samma problemet selv. Enkelt! Du har sikkert en cracka ver. av xp? Ta windows update service pakke 1. Men du trenger en ekte cd-key da, det må du skaffe deg. Jeg har gjort dette mange ganger før.

Så lenge han har lagt inn oppdateringene i XP har det overhodet ikke noen betydning om det er pirat eller original versjon.

KyrreCh, har du prøvd med ALI-driverne i XP også? Tror du har større sjanse for å få det til å fungere der. Er rimelig sikker på at det er driverne som er problemet.

Forresten, er det en ATA100/133 kabel du bruker? Det ser du ved at kontakten som skal til hovedkortet er blå. Dersom du har eldre kabler (ATA33) får du problemer. Du hadde vanlig ATA mode på 200GB disken? Denne skal være Utra DMA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...