toss Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 ja, finnes det en attributt for å forandre størrelse på teksten? vet om <big></big>, men finnes det noe som tilsvarer bb-code: [*size=3][*/size] ? i så fall, hva er default? ps, heller ikke: <h1></h1>.. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) du kan bruke denne : <font size="+1">teksten din</font> problemet er at font-taggen ikke er en del av HTML 4.0 standarden, men det funker i alle browsere for det. EDIT: bedre måte er å lage en egendefinert klasse i ditt stylesheet: .big { font-size : 13px; } for deretter å bruke denne klassen i en span-tag; <span class="big">teksten din</span> Endret 12. august 2004 av dga01 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For andre gang i dag vil jeg oppfordre deg til å lære deg HTML og CSS. Om du virkelig interesserer deg for webdesign, lærer du deg ikke gårsdagens metoder. F.eks. sånn her: <p>blabla <span class="uthevet">uthevet</span> bla bla </p> og CSS: .uthevet { font-weight:bold; } Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Mr.Berg: Jeg vet det bare er et eksempel, men for å utheve tekst bruker vi em og strong toss: Skal du ha større tekst i et helt avsnitt eller i bare noen få ord av et avsnitt? Hvis det førstnevnt er tilfelle, angir du en klasse på p-en som skal ha større tekst, og bestemmer tekststørrelsen med CSS-egenskapen font-size. For å bare få noen ord i større, kan du bruke elemenetet span rundt ordene, og angi klasse og font-size på samme måte. Merk at klassenavnene IKKE BØR kalles noe som beskriver dets gjeldende utseende, siden dette kan endres i fremtiden. Hvis du ikke er kjent med CSS, så kan du gå til HTML Dog først, og så etterpå til denne tråden når vi vet hva det dreier seg om Lykke til Lenke til kommentar
toss Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) takk for svar.. font-tagen funket akkurat slik jeg ville ha det.. er ikke kjent med CSS, nei.. akn bare litt html.. er det en fordel å bruke CSS? hvordan? og hva er det egentlig? Endret 12. august 2004 av toss Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det er en fordel ja. CSS styrer hvordan HTML'en skal se ut. Isteden for å skrive mange "kommandoer" tusen hvis av ganger i HTML skriver du den en gang i CSS.. Vil anbefale deg å lære CSS. Det er veldig lett og utrolig artig når du først kan det. Sjekk ut: http://www.w3schools.com ! Lenke til kommentar
toss Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) lest litt om CSS, og det virker genialt.. takk for tipset: Endret 12. august 2004 av toss Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor er det alle blir vranglært hen? *lure fryktelig på* Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor er det alle blir vranglært hen? *lure fryktelig på* og du sikter til? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor er det alle blir vranglært hen? *lure fryktelig på* og du sikter til? Han sikter helt sikkert til at du viste trådstarter at man kan bruke font-elementet, som er utdatert, btw. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor er det alle blir vranglært hen? *lure fryktelig på* og du sikter til? Jeg tenker på at man advarte mot <font>-taggen i 1996, da den ble et økende problem, og den blir fortsatt "anbefalt" i 2004. 8 år etter. Jeg tenker også på folk som har drevet med hjemmesider i åresvis, men ikke vet hva CSS er. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 greit nok, skjønner at jeg har tråkka dypt ut i det nå. Trekker tilbake font-tagg-forslaget! (Jeg syns egentlig WEB-programmering er dritkjedelig, og tar ikke dette så seriøst, men jeg skjønner VELDIG godt at profesjonelle web-programmere tar dette alvorlig, og man skal selvfølgelig ikke drive med vrang-lære) Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 uhm.. hva er det som er så gale med <font>-taggen? syns det virket bra jeg.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 toss: http://www.w3schools.com/html/html_reference.asp Scroll ned til font. I say no more. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 uhm..hva er det som er så gale med <font>-taggen? syns det virket bra jeg.. problemet er at font-taggen ikke er en del av HTML 4.0 standarden, men det funker i alle browsere for det. Folk i forumet er veldig nøyne på webstandarder, noe som man skal vere når man driver med webdesig på et slikt nivå som mange her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå