MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) hentet fra su sin hjemmesiden "Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka. For å klare prøvene må vi gjøre masse lekser som kan bety at en ikke har tid til å engasjere seg aktivt i for eksempel SU. Det er ingen som spør elevene om hvilket tema innenfor faget de har spesiell interesse for." Hehe, jeg er veldig enig i det de sier tenk hvis man mener at 2+2=5 :!: læreren vil at du skal svare det som er riktig, det vil tydeligvis ikke SU. Endret 12. august 2004 av MountainRivera Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Egentlig ganske greit det de mener der, dog skrevet noe rotete. De sikter til at elever skal engasjere seg mer i fag som for eksempel samfunnsfag innenfor det de liker. Etter min erfaring arbeider folk mye bedre i prosjekt der de selv eller sammen med gruppen sin får velge tema. Om de blir påtvunget "verdenskrigen 1942->45" er det en sjanse for at de ikke er liker dette i det hele tatt, men istedenfor er mer interessert i hvordan krigen startet. Derfor vil det være bedre å la elevene velge tema innenfor WWII da de selv kan velge vinkling og synspunkt. Men som du sier er matte ikke et bra fag å ha dette i da 2+2=5 ikke fungerer bra i praksis. Men jeg er iallefall av den mening at fag som KRL, Samfunnsfag, osv burde være friere, gjerne med mer prosjektarbeid. Pensum kan inneholde temaer som f.eks WWII, den amerikanske borgerkrigen, verdensreligionene, osv. Men gjerne la elevene velge vinkel selv. Men som sagt var akkurat det der skrevet litt rotete og dumt, men etter min mening er kjernen i budskapet rett. La ungdom få finne informasjon utenfor læreboken og la de dele denne i klassen. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 For meg har prosjekt arbeid aldri funket, jeg hadde en tendens til å komme på gruppe med slappe folk, som ikke gjorde en dritt og jeg måtte gjøre alt selv. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For meg har prosjekt arbeid aldri funket, jeg hadde en tendens til å komme på gruppe med slappe folk, som ikke gjorde en dritt og jeg måtte gjøre alt selv. og derfor er meningen til SU helt latterlig? ja, det er jo logisk. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For meg har prosjekt arbeid aldri funket, jeg hadde en tendens til å komme på gruppe med slappe folk, som ikke gjorde en dritt og jeg måtte gjøre alt selv. Sant, sant. Ikke alle er skapt for prosjektarbeid. Enkelte lærer mye bedre når de har tavleundervisning. Det med at du kommer på gruppe med slappe folk kan nok ha med at de ikke fikk velge vinkling selv. (ikke turte å si sin mening, fordi de gjerne ble sett på som dumme, late, bøller) Men det å fjerne prøver blir for dumt, men kanskje det og innføre prøver der elevene får selv fortelle om en side av et tema de velger selv kan jo fungere, nesten som en stil bare uten trekk for skriveleif. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For meg har prosjekt arbeid aldri funket, jeg hadde en tendens til å komme på gruppe med slappe folk, som ikke gjorde en dritt og jeg måtte gjøre alt selv. og derfor er meningen til SU helt latterlig? ja, det er jo logisk. er ikke SU for forskjelige arbeidsmetoder da. Og at arbeid skal være lagt opp forskjelig til hver enkelt elev? Fks. noen andre som passer bedre for gruppearbeid kan gjøre det, mens du jobber alene. Dessuten så kan man på de fleste prosjekt oppgaver velge å være alene, slik eg har gjort noe ganger.... Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For meg har prosjekt arbeid aldri funket, jeg hadde en tendens til å komme på gruppe med slappe folk, som ikke gjorde en dritt og jeg måtte gjøre alt selv. og derfor er meningen til SU helt latterlig? ja, det er jo logisk. Mulig de to skolene jeg har gått på i mitt liv ikke er representative for hele landet, men på begge disse skolene er det en allmenn oppfatning om at prosjekt er synonymet til fri. Ender som regel opp med at alle begynner kvelden før prosjektet skal presenteres/leveres inn. Uansett er det uaktuelt for meg å støtte SU på noen som helst måte, i og med at de vil fjerne karakterene i skolen. Nisser. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Dette handler om at skolen har en tendens til å være lite stimulerende, man lærer ikke av å begrave nesa i en bok og pugge fasitsvarene, man lærer/utvikler seg ved å stille spørsmål ved svarene. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hehe, jeg er veldig enig i det de sier tenk hvis man mener at 2+2=5 :!: Bare så du vet det så KAN 2+2 være 5. Matematikklæreren min beviste denne for et par år siden. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) 2+2=5 et faktisk er GLIMRENDE eksempel på at man skal tenke selv, og ikke bare pugge teorien. Det er en slik skole SU står for. Endret 12. august 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nokså enig med SU her. Mener også at hver elev skal føle at han/hun mestrer noe hver dag, altså en skole hvor eleven får velge minst ett fag hver dag. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Egentlig ganske greit det de mener der, dog skrevet noe rotete. Den setningen dekker mye av mitt syn på SU, de har sine poenger, og noen av dem er særdeles gode, men det blir litt for mye rot og litt for lite gjennomtenkt. Det kan i alle fall virke slik. Har jeg rett? Jeg vet ikke. Når det gjelder selve setningen: 2+2 er ikke 5, men spørsmål kunne godt vært mer åpne. Men lese lekser må man. Enkelt og greit. Endret 13. august 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) "Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka. For å klare prøvene må vi gjøre masse lekser som kan bety at en ikke har tid til å engasjere seg aktivt i for eksempel SU. Det er ingen som spør elevene om hvilket tema innenfor faget de har spesiell interesse for." Det der er ren idioti. Men så har jeg aldri møtt en oppegående blitzer heller. Endret 13. august 2004 av fjotten Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 "Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka. For å klare prøvene må vi gjøre masse lekser som kan bety at en ikke har tid til å engasjere seg aktivt i for eksempel SU. Det er ingen som spør elevene om hvilket tema innenfor faget de har spesiell interesse for." Det der er ren idioti. Men så har jeg aldri møtt en oppegående blitzer heller. Jaha? Kan du hoste opp noen vitenskaplige forskningsresultater som hevder at prøver utvikler enn persons kunnskap? Det som SU hevder er gammelt nytt. Men siden utdanningssystemet er bygget opp slik det er så er prøver det eneste virkemiddelet som noenlunde kan bestemme en kandidats kunnskap. At det ikke finnes et fnugg av tvil at det er en dårlig evaluering er en annen sak. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jaha? Kan du hoste opp noen vitenskaplige forskningsresultater som hevder at prøver utvikler enn persons kunnskap? Det som SU hevder er gammelt nytt. Men siden utdanningssystemet er bygget opp slik det er så er prøver det eneste virkemiddelet som noenlunde kan bestemme en kandidats kunnskap. At det ikke finnes et fnugg av tvil at det er en dårlig evaluering er en annen sak. Finnes det egentlig et alternativ til prøver? I så fall måtte det jo være en slags form for evaluering gjort av læreren din i de aktuelle fagene, noe jeg ser på som en utrolig dårlig form for løsning. Da jeg gikk på videregående hadde jeg en kommunistisk(NKP) lærer i nyere historie, og vi var fundamentalt uenige i veldig mange saker. Vi kranglet ofte i timene, men heldigvis kunne jeg gjennom prøvene vise at jeg behersket faget godt nok til å få 5. Uten prøvene hadde jeg _aldri_ fått et bra skussmål fra den kanten, noe som jeg helt sikkert ikke er helt alene om. Et slikt system vil kreve at alle lærere er fullstendig objektive og vurderer elevene helt uten trynefaktor, noe jeg tror de fleste er klar over ikke kommer til å skje. Eller var det kanskje et helt annet system SU hadde i tankene? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Veldig enig med jephque. Mange lærere baserer karaktergiving utelukkende på trynefaktor, ofte politisk. Det er ingen tvil om at prøver ikke stimulerer til annet en puggig 1 dag før prøven, og fortrenging av kunnskapen 2 minutter etter prøven. Skulle veldig gjerne sett et alternativ til prøvene. Eksamen er ikke så veldig annerledes. Selv om SU kanskje har et skjult poeng i pølsevevet sitt, finner jeg ikke det sitatet annet enn latterlig. Endret 13. august 2004 av alexf Lenke til kommentar
OeO Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hehe, jeg er veldig enig i det de sier tenk hvis man mener at 2+2=5 :!: Bare så du vet det så KAN 2+2 være 5. Matematikklæreren min beviste denne for et par år siden. how, tell me... Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) how, tell me... Ja det skulle jeg også likt å vite. Hvis det er noe i det hadde det vært artig å brife i mattetimen FAnt dette på gugel: The following conversation at the Trinity High Table is recorded in Sir Harold Jeffreys' Scientific Inference, in a note to chapter one. Jeffreys remarks that the fact that everything followed from a single contradiction had been noticed by Aristotle. He goes on to say that McTaggart denied the consequence: "If 2+2=5, how can you prove that I am the pope?" Hardy is supposed to have replied: "If 2+2=5, 4=5; subtract 3; then 1=2; but McTaggart and the pope are two; therefore McTaggart and the pope are one." Lagde en ny tråd her. Endret 13. august 2004 av Lungemannen Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 (endret) Finnes det egentlig et alternativ til prøver? I så fall måtte det jo være en slags form for evaluering gjort av læreren din i de aktuelle fagene, noe jeg ser på som en utrolig dårlig form for løsning. Hva er poenget med å lære? Er det å pugge (som de aller aller aller aller fleste gjør når de "lærer" noe, i en eller annen form) eller er det å utvikle evner til å takle ny informasjon for så bearbeide dette for å få tak i mer informasjon. Det siste er det ultimate og det lærer man ikke ved å pugge til en prøve. Endret 14. august 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Er det ikke noen andre som får morsomme assosiasjoner til 2+2=5? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå