Gå til innhold

oppgradering av mb og cpu i gammel pc, hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Hei kjære venner!

Har fått foresp. om å oppgradere en gammel pc. Den ble opprinnelig bygd i 1998 og bor i et midi ATX kabinett fra Aopen. MB er et ASUS P2B og cpu er en overklokket intel celeron. minnet er 2x128 MB SDRAM pc100.

Tenkte på å skifte MB, cpu og dytte inn noe mere ram.

Kan dagens MB's passe i det gamle ATX kabinettet??

Kan dere anbefale et MB og en cpu? Gjerne intel.

Siden dette er oppussing av gammel sak er det jo ikke vits i å plukke de dyreste og råeste delene....

HD i den gamle pc'n er relativt ny.

Har ikke oppgradert på denne måten før, er det simpelthen bare å bytte de nevnte komponenter? Jeg mener, vil den boote som før??

Takker ydmykt om innspill.. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC100 ram er vel en gammel ram, så prisen er vel begynnt å stige siden få kjøper den.

Tror dagens HK kan passe inn i kabinettet ditt ja, prøv da!

Hvis ikke må du kjøpe nytt kab oxo.

Du må sikkert ha ny PSU.

AMD 64 2800

MSI Platinium

Corsair Value S PC3200 512mb

Sånn som jeg har forstått situasjonen ville jeg ha kjøpt ny pc :)

Lenke til kommentar

Må ikke kjøpe ny ram, kjøpte nylig et billig MB med støtte for ddr- og sdram... Bare å lete, kanskje lettere å finne på billig eller demovare sidene...

selv har jeg et asus P4SGX-MX

kabinettet passer nok, men som tidligere nevnt så må du nok ha en ny powersupply.

lykke til

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Ja, dere er nok inne på noe. Ny Ram er vel ikke dyrere enn å kjøpe av gammel rammen som nevnt. nytt kabinett med psu er heller ikke mue dyrere kanskje enn bare en psu?

Denne maskinen brukes stort sett til å kikke på finn.no og betale regninger på nettbanken, samt laste ned og brenne bilder fra digitalt kamera. Så noen stor investering er ikke nødvendig, men med nåværende maskinkraft så er den for treg til å drive win xp m.m.

Noen tips i retning intel cpu og mb da? :hmm:

Lenke til kommentar
Vil nok si at AMD XP ligger over Celeron ytelsesmessig.

Kilde

PS: Barton ;)

øhmm... Barton var det visst det het ja. :blush:

Komplett forteller meg at jeg må ha nytt AGP kort også, fordi at de ny MB's ikke støtter spenningen på de kortene jeg tenkte å bruke (Matrox Millenium G200, eller Gforce2 MX 32 MB). Men uansett, en får jo mye bedre kort enn dette nå for en billig penge nå.

Som nevnt så er dette stort sett en surfe maskin, noen flere tips på mb, cpu og AGP som gir mye for lite penger?

Lenke til kommentar

Ok, takk for innspill. Kan dere bekrefte denne for meg før jeg gir meg ikast med bestillingen:

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte kabinett, Mb, CPU, minne og grafikk kort. Som nevnt har jeg ikke oppgradert på denne måten før, kun satt opp maskiner fra grunnen.

Når jeg setter sammen denne nye maskinen med "gammel" hd m/operativsystem og software på, vil den boote og virke "av seg selv"?

Endret av ludolf
Lenke til kommentar
Ok, takk for innspill. Kan dere bekrefte denne for meg før jeg gir meg ikast med bestillingen:

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte kabinett, Mb, CPU, minne og grafikk kort. Som nevnt har jeg ikke oppgradert på denne måten før, kun satt opp maskiner fra grunnen.

Når jeg setter sammen denne nye maskinen med "gammel" hd m/operativsystem og software på, vil den boote og virke "av seg selv"?

Jeg vil sterkt anbefale deg å reinstallere Windows.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale deg å reinstallere Windows.. :roll:

Anbefaler du så sterkt at det skal tolkes som at jeg reinstallere?? :(

Vel, operativsystemet du har nå vil kanskje ikke like at det pluttselig kom nye komponenter. Drivere etc..

Mulig du kommer til å få feilmeldinger etc hvis du beholder det, skjedde med meg :roll:

Men seff, det er jo lov å prøve:)

Lenke til kommentar

Skjønner, må vel være forberedt på det da. Surt, siden jeg nettopp la inn SP1 da..

Ang. Mb, ser det er endel mb's med firewire, men alle har RAID controller. Er dette ok selv om en ikke akter å bruke mer en en hd? Altså ikke kjøre RAID?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...