Zyon Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hei, jeg har en -96 Chrysler Neon 2.0 som snart skal ombygges. Har forsåvidt gjort opp mine idèer om hva jeg skal gjøre med den, men hvis noen her har trimmet sin Neon, så sleng gjerne inn ett innlegg. Gode tips og erfaringer er alltid velkommen Zyon Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Ombygges? Til hva? "Over-there" finnes det sikkert noen firmaer som tilbyr kompressor eller turbo-satser til den. Å få det godkjent derimot, kan bli en utfordring. Ellers er det å bestille grøvre kammer, montere grenrør og åpen eksos samt luftfilter. Dersom du vil ha enda mere powah, kjøper du deg et Nos-kit hos Sverre Kahr's Racing, og lemper ut flaska når du ikke har bruk for den. Enkelt og greit. Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 "Over there" får man turbo-kit på 270 hk for ca 45.000kr... Men som du sier, å få dette godkjent i norge kan nok nok bli litt vanskelig. Min måte blir nok som så; Ny innmat (råde, stempel, kam, ventil, løftere osv...) I tillegg blir det nytt luftfilter, luft-inntak, eksos-manifoil, eksosanlegg og en del annet småtteri (bl.a throttle body, men jeg vet ikke hva det heter på norsk). Hva dette vil utgjøre i effektøkning, er nok ikke så lett og si, men motoren vil ihvertfall bli så god som ny, med endel forsterkninger. Så kanskje det blir litt nos i fremtiden Takk for linken foresten Du vet ikke om noen Neon-miljøer lenger sør i landet? Jeg bor i Harstad nå, å her er det meste av biltrimming ensbetydende med hull i katalysatoren og en overdimensjonert eksospotte... Ikke helt min stil Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Amcar har jo en Neon som prosjektbil for tida. De skal lage fast&furious bil av den Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Amcar har nok bedre råd enn meg dessverre... Men det skal uansett bli interesant å se hva de kommer til å gjøre med bilen. SportCompactCar (US) har også nettopp laget et Prosject Neon, men de gikk amok og monterte på deler som koster mer enn en normal årslønn i norge... Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Amcar har jo en Neon som prosjektbil for tida. De skal lage fast&furious bil av den Btw; Er det flere enn meg som syns F&F-imaget begynner å bli litt tynnslitt..? Selv foretrekker jeg egentlig god gammeldags motortrimming, hvor lyden av enorme motorer øker proposjonelt med Statoils glis over bensin-forbruket Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det er det verste jeg ser. Likte tida da man kjørte rundt i 60- og 70-talls muskelbiler, fra lyskryss til lyskryss med 100meter doble svartspor bortetter asfalten Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Likte tida da man kjørte rundt i 60- og 70-talls muskelbiler, fra lyskryss til lyskryss med 100meter doble svartspor bortetter asfalten Jeg tilhører nok dessverre Fast & Furious-generasjonen (er 79-modell), men jeg er alikevel enig med deg. Det er noe ved en blodtrimma Hemi-motor som gjør dagens riskokere direkte kjedelig, selv med lystgass, trimpotter og alt mulig annet rart... Derfor skal min motor trimmes på gammelmåten, selv om det er både dyrere og mer tidkrevende. Litt lystgass blir det kanskje også, men det er mest pga budsjettet mitt. Man blir ikke akkurat rik på "student-lønn" Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vel.. siden du ikke vurderer overlading lengre, er jo turtall andre veien å gå. Råder trenger du ikke bytte foreløpig. Skikkelige råder er nemlig svindyre. Er det ikke hydrauliske ventilløftere på den? Isåfall bør du bytte til mekaniske. Du kan også få laget innsug og eksos-manifold etter ønske. Kan anbefale deg å kontakte www.tuningstore.no De bestiller det meste direkte fra Finland, og lager alt på bestilling til ok priser. En kompis av meg får turbomanifold til sin BMW derfra. Du bør også øke komp'en og porte toppen samtidig. Økt komp enten via bytte til høykomp stempel, eller plane toppen samtidig som du får den portet. Throttle Body er spjellhus. Porting både i innsug og ved spjellet hjelper på det. Og slikt kan en egentlig gjøre selv. Bare legg litt innsats i det. Dersom du bytter alt dette, bør du kunne satse på nærmere 200hk. Og så har du turtalls-sperre på 9000rpm. Høres ikke det morsomt ut da? Bedre det enn en småharry dumpventil.. En ting til jeg glemte å nevne.. Dersom du vil ha mere effekt, bør du korte ned lengden på innsuget. Dersom du vil ha mere nm, bør du forlenge det, evt ha det sånn det er. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Må nok jobbe litt for å få 180+ hk ut av en 2.0 SOHC Neon motor... Med mindre man godtar "jeg har ca. 200hk i bilen min"-svar da. Dvs. Dalback hester: http://www.allpar.com/neon/performance.html Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 I linken din står dette som oppskrift på 180+hk; 180+hp SOHC Recipe * 11:1 or 12:1 compression (aftermarket pistons needed) Magnum SOHC Cylinder Head or Ported standard SOHC head Crane 0014 or 0016 camshaft & matching valve springs INDY Intake manifold or Magnum Intake manifold Long tube header (Phatridz, Blackdog or Hytech) Stage 1 and 2 modifications Det er jo det jeg har nevnt over... Er ikke det nærmere 200hk da? Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Vet ikke helt nårtid turtallsperren slår inn, men automatkassa mi girer ved ca 6.500 rpm. Foretrekker inntaksmanifoil fra INDY fremfor Magnum, men det er vel litt en smakssak. Crane #16 syns jeg blir litt for "røfft" for min motor, så det blir nok en #12 eller #14. Howell Automotives og Modern Performance selger det meste til min bil, men norske butikker er å foretrekke, så takk for alt av linker Har allerede plukket ut min lille ønskeliste, kommer på ca 30.000 + arbeid. Gjør det meste selv, bortsett fra borring, honing osv. Siste finpuss i testbenk kommer jeg nok heller ikke til å gjøre selv... Greit med litt proff-hjelp til den biten Og for de som stusser over at jeg vil legge så mye penger i en motor med original automatkasse (får ganske mange kommentarer på det..) , kassa tåler 300+ hk, men de fleste velger å bygge den litt om før de når den grensa Turbo frister, men utgår pga vanskeligheter med godkjenning + økning i forsikringspremie Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Her: SOHC (Single overhead cam engine 1995-1999 Neons) * Stage 1 - Replace restrictive stock intake with a high flowing cold air intake (Iceman or Kirk) * Stage 2- Install rear muffler (Vibrant, Thermal, Borla exhaust) (SOHC's mufflers are very restrictive from factory, unlike DOHC cars) * Stage 3- Replace heavy, restrictive crankshaft pulley with lighter, smaller pulley (MPx, or Unorthodox pulley) * Stage 4- Replace stock exhaust manifold with pacesetter header for higher gas flow output and improved mid and upper range power. (Pacesetter headers have shown the best gains for the SOHC) * Stage 5- Install large bore TB for higher air flow into engine from intake (MPx Billet TB) and port match intake manifold to TB. * Stage 6- Install prothane motor mount inserts, rear bobble strut, install new spark plug wires and MSD computer. * Stage 7- Install Hahn Racecraft Stage 1 or Stage 2 Turbo System Turbo System - Recommended Upgrade Stages: (for dohc/sohc 95-99 auto and manual) If you plan on going right into a turbo setup, these are the recommended upgrades/modifications. * Stage 1 - Hahn Racecraft Stage 1 or Stage 2 Turbo System * Stage 2 - Extrude Hone intake manifold * Stage 3 - 3 Inch MPx Exhaust- (or Vibrant, Thermal, Borla exhaust or custom universal.) * Stage 4 - underdrive pulley(MPx, or Unorthodox pulley) * Stage 5 - larger tb to match intake manifold (MPx Billet TB) * Stage 6 - rods and pistons to reinforce engine (Crower and JE ) * Stage 7 - Prothane engine mounts (for the manuals- rear bobble strut upgrade) * Stage 8 - change spark plugs to non platinum plugs and use magnecor spark plug wires to withstand higher temps under hood. Endret 15. juni 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Turbo frister, men utgår pga vanskeligheter med godkjenning + økning i forsikringspremie 2609378[/snapback] For å være litt negativ her nå da. Det er ikke noe lettere å godkjenne økning av hestekrefter som kommer av NA trim, turbo, kompressor eller nitro. Det er like vanskelig å godkjenne uansett hvilken måte du bruker til å øke antall hk i bilen din. Du tenker vel heller på at det er umulig å se på utsiden (eller under panseret) om du har byttet innmat i motor vs å bygd om til turbo. Men husk at det ikke blir verken mer lovlig eller godkjent av den grunn. Og forsikringen din er ikke nødvendigvis gyldig om du kjører en bil som ikke er godkjent. Om du skulle være så uheldig å bulke den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå