Gå til innhold

Hvem var Che Guevara ?

Anbefalte innlegg

Er det teit at jeg har ei che guevara t-skjorte fordi endel fjortisser ikke vet hvorfor de har che guevara på boxershortsen sin?

Nei, det er teit fordi du med det viser at du er tilhenger av diktatur, massemord og undertrykkelse.

Virkelig klassisk uttalelse for å komme fra en ihuga Pinochet-fanboy.

Men for å komme tilbake til trådens opprinnelige emne: Det ene berømte fotografiet av Ernesto "Che" Guevara, tatt av Alberto Korda i mars 1960 under begravelsen av 136 kubanske revulosjonære, har siden det først ble publisert som poster i Italia etter Guevaras død i 1967 etterhvert blitt mer et symbol for ungdomsopprør i akademiske kretser (les: studenter) enn de sosialistiske prinsippene han stod for.

I dag er det nok færre og færre som går med Ernesto på t-skjorta/genseren/boxershortsen som har noen som helst peiling på hvem han var eller hva han kjempet for. Så selv om de lysebrune rekker fremdeles er analfikserte nok til å skrike opp om kommunistpropaganda og verdensrevulosjon når Dressmann selger rødt undertøy med Che-portrettet på er det nokså fornuftsstridig å tro at en slik smakløs markedsføringsgimmick har noe egentlig politisk innhold. Omtrent som å tro at alle som går rundt i idrettstøy med "CCCP" (Kyrillisk "SSSR:" Soyus Sovietskikh Sosialistieskikh Republik - "Sovjetunionen av sosialistiske republikker" på norsk.) på er ihuga revulosjonære som bare venter på å finne frem KGB-sponsede AKMer og storme slottet og stortinget.

Egentlig burde det vært omvendt; kapitalistfanatikerene burde heller fryde seg over den ultimate fornedrelse det er for sosialister at deres idoler skamløst blir utnyttet som markedsføringseffekter av storkapitalen for å selge moteplagg. Men så er det vel ganske innlysende at slikt går dem hus forbi i deres streben etter å fjerne alle tegn på dissens fra sine omgivelser.

:thumbup::thumbup::w00t::w00t::thumbup::thumbup:

Ehh, bifaller!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å spørre et par ganger nå..jeg skal kjøpe meg en che t-skjorte til å gå med hjemme...hvor kan jeg få kjøpt det? Jeg har peiling på che, og når man vet hva han stod for syns jeg det er ok og gå med det. Che gjorde mye godt for folket på cuba, men jeg skal ikke si at han aldri gjorde noe fæle ting. Men etter min mening gjorde che så mye for det cubanske folket, at jeg mener at de tingene han gjorde var nødvendig.

Tror forresten dressmann har trukket che bokseren fra markedet.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å spørre et par ganger nå..jeg skal kjøpe meg en che t-skjorte til å gå med hjemme...hvor kan jeg få kjøpt det? Jeg har peiling på che, og når man vet hva han stod for syns jeg det er ok og gå med det. Che gjorde mye godt for folket på cuba, men jeg skal ikke si at han aldri gjorde noe fæle ting. Men etter min mening gjorde che så mye for det cubanske folket, at jeg mener at de tingene han gjorde var nødvendig.

Tror forresten dressmann har trukket che bokseren fra markedet.

Før i tiden var det en sjappe i arkaden nederst på karl johan som solgte mye forskjelleig t-skjorter. Kanskje de har. husker ikke hva den het, men det var en sånn rockebutikk. solgte nagler og div....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

off topic i off topic:

fjortiser skal ikke få lov å gå med en mann de synes er kjekk om de ikke vet alt om mannen, men folk kan ha ei deilig dame som bakgrunn på desktop'n uten at noen stiller spørsmål ved det.. :no:

jeg synes dette che greiene er oppblåst, han døde og ble en helt, gjorde bra ting. Ja, man kan sikkert diskutere hva bra er, men om man har det allmenne synet på hva bra er så er det che gjorde bra.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er 14 år, og har en button me Che på, men jeg bruker den ikke forde jeg ikke vet hva han sto for. Men nå har jeg bestemt meg for å finne ut av det. Jeg vet at det er mange som går med masse ting de ikke står for, og jeg og synes det er patetisk. Som når folk går me anarki merker, selv om de ikke står for det og sånt..

Men tilbake til Guevara. Jeg vet altså ikke hva han sto for, men vil gjerne vite det!

Jeg har lest at han kjmpet imot Krig og undertrykkelse, men mer vet jeg ikke.. :S

Er det noen som kan forklare med enkle ord hva han sto for..?

Det jeg leser på nettet og i leksikon skjønner jeg ikke, for jeg er ikke så smart som jeg gjerne skulle vært.. :p

Endret av Medio
Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare med enkle ord hva han sto for..?

Det jeg leser på nettet og i leksikon skjønner jeg ikke, for jeg er ikke så smart som jeg gjerne skulle vært.. :p

6043165[/snapback]

Det står vel tidligere i tråden? Hvis du av en eller annen grunn synes kommunisme og/eller sosialisme er fett, så kan du sikkert gå med button'en. Hvis du derimot er mer liberalt orientert, og tror markedsøkonomi er tingen ville jeg heller kastet den. Eventuelt puttet den i skuffen til du har lest litt partiprogrammer osv.

Lenke til kommentar

Offtopic:

Hva er det med folk å bumpe 1-2 år gamle tråder i det siste? :p

On Topic:

Det er så utrolig mange framstillinger av Che, alt fra folkehelt til massemorder. Han blir ofte framstilt som en frontfigur for kommunisme og sosialisme, så jeg er nok ingen fan.

Lenke til kommentar
Å får dette blir han hyllet?

Nei, han blir hyllet fordi han har fint utseende, og gjør seg fint på bilder.

Derfor ble han en martyr for kommunistbevegelsen, bortimot på lik linje med palestinske selvmordere.

Da han var blitt drept Bolivia kom det masse vestlige fotografer, og ett av de bildene de tok, går da folk rundt med som motiv på t-skjorter. Selvsagt blir bildene moderert med tiden, og han er blitt hvitere i ansiktet, håret og skjegget har blitt lengre, samt at han ligner mer og mer på Jesus.

Hvilken suksess for kommunistisk propaganda!

Kan jo også nevnes at Fidel Castro fikk kastet han ut av Kuba.

2604513[/snapback]

Bildet som alle går rundt med på t-skjortene ble tatt i Havannas havn mens Che levde...

Lenke til kommentar
google, og jeg kan godt oppdatere den hvis det er så viktig for dere!

PS: videre diskusjon rundt min meg oppsiktsvekende signatur bes tas over PM

6043993[/snapback]

Jeg får 127 og 345 treff..

6044021[/snapback]

Det gjør jeg og...

Skrev det sikkert litt annerledes før, men siden jeg ikke kan bevise det lenger fjerner jeg signaturen.

Men det er fortsatt fler FrPere som er dømt og jeg synes fortsat at det er like morsomt^^

Uansett så kan jeg forsikre deg om at det ikke var tall jeg bare fant på...

EDIT: nå går jeg og legger meg så jeg slipper å høre på div. ydmykelser fra triumfende FrPere :p

Endret av goliatmo
Lenke til kommentar
che = en fyr som så bra ut på ET bilde ;)

6044060[/snapback]

Det der mista litt av effekten når du bare hadde èn t i "ett bilde!". Måtte bare si det. ;)

6044719[/snapback]

Hei! Jeg og har fritidsproblemer... skal vi være venner?

Lenke til kommentar

Huhei for en tråd!

Har selv igrunnen ikke noe særlig peiling på hvem che var (litt mer opplyst etter og ha rast gjennom denne tråden) bortsett fra at han strauk med i bolivia og var en god doktor, har sett en film om han, der han og en annen dude dreiv og suste rundt på en moped i sør amerika ellerno. Ganske lenge siden jeg så den, men ihuga Guevara fans kan sikkert dette mye bedre en meg.

Men jeg vet bare det at che har blitt et tenåringsidol for en eller annen merklig grunn. Ca alle jeg spør "hvorfor er che så jævlig kjent?" får jeg stort sett det samme svaret jeg får da jeg spør Final Fantasy folk om "hvorfor er FF7 det beste FF spillet?"

Det ender stort sett slik: Øhhh, nei nå skal du høre her.......

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Men tilbake til Guevara. Jeg vet altså ikke hva han sto for, men vil gjerne vite det!

Jeg har lest at han kjmpet imot Krig og undertrykkelse, men mer vet jeg ikke.. :S

6043165[/snapback]

Han kjempet ikke mot krig og undertrykkelse. Han kriget store deler av livet sitt i revolusjoner (aka blodbad) og andre opprør. Han drepte også utrolig mange uskyldige mennesker og andre han mente var mot hans sak. Che Guevara var en hensynsløs geriljaleder.

Men hvis du mener at å kjempe imot krig med krig, og imot undertrykkelse med å undertrykke har du vel rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...