Gå til innhold

Hvem var Che Guevara ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke særlig bra om du vil kjøpe ei t-skjorte me Che på.

Synes det bare er teit at masse fjortiser går rundt me buttons og t-skjorter med Che gue vara på! Og det helst uten å ha en eneste aning om hvem den fyren var!

Men jeg har møtt mange som mener han var en bra fyr og mange som mener det motsatte. Hva er konklusjonen?

Lenke til kommentar

For de som er interessert i Che eller Castro kan jeg anbefale to filmer:

El Commandante; Oliver Stone intervjuer Castro på Cuba.

Motorsykkeldagbøkene: Om unge Che som reiser rundt i Sør-Amerika med en kompis på motorsykkel før han ble revolusjonær.

Bra filmer uansett politisk overbevisning.

Lenke til kommentar
For de som er interessert i Che eller Castro kan jeg anbefale to filmer:

El Commandante; Oliver Stone intervjuer Castro på Cuba.

Motorsykkeldagbøkene: Om unge Che som reiser rundt i Sør-Amerika med en kompis på motorsykkel før han ble revolusjonær.

Bra filmer uansett politisk overbevisning.

Har lest motorsykkel dagbøkene på engelsk, og bolivian diary. + damms biografiserie med che. Skal se filmene også takk for tipset el dommandante! Jeg vet hva che stod for, og vurderer å kjøpe t-skjorte. Vet noen hvor jeg kan kjøpe det? Kompisen han reiste med het forresten alberto grenada eller noe lignende.

Edit: Hans navn er Alberto Granado

Endret av Nordby
Lenke til kommentar
Å bruke Che skjorter trenger ikke ha sammenheng med hvilket standunkt en har politisk, men hvilken mote en følger...

Og hvorfor må absolutt politiske karakterer bli mote?

Halvparter av de som går kledd i disse "motene" har ikke en eneste peiling på hva de faktisk har klistret til t-skjorta. Derfor blir det bare teit etter min mening.

Lenke til kommentar

Fannt ut at jeg satt med en genser med Che Guevara på nå :blush: Visste at det var en eller annen politisk figur, men hadde ikke peiling på hvem :p

Synest den blir for teit å gå med til vanlig så jeg bruker den bare hjemme :thumbup:

Likt bilde som Zyklon har i avataren sin :D

Lenke til kommentar
Fannt ut at jeg satt med en genser med Che Guevara på nå :blush: Visste at det var en eller annen politisk figur, men hadde ikke peiling på hvem :p

Synest den blir for teit å gå med til vanlig så jeg bruker den bare hjemme :thumbup:

Likt bilde som Zyklon har i avataren sin :D

Eh... :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det teit at jeg har ei che guevara t-skjorte fordi endel fjortisser ikke vet hvorfor de har che guevara på boxershortsen sin?

Nei, det er teit fordi du med det viser at du er tilhenger av diktatur, massemord og undertrykkelse.

Virkelig klassisk uttalelse for å komme fra en ihuga Pinochet-fanboy.

Men for å komme tilbake til trådens opprinnelige emne: Det ene berømte fotografiet av Ernesto "Che" Guevara, tatt av Alberto Korda i mars 1960 under begravelsen av 136 kubanske revulosjonære, har siden det først ble publisert som poster i Italia etter Guevaras død i 1967 etterhvert blitt mer et symbol for ungdomsopprør i akademiske kretser (les: studenter) enn de sosialistiske prinsippene han stod for.

I dag er det nok færre og færre som går med Ernesto på t-skjorta/genseren/boxershortsen som har noen som helst peiling på hvem han var eller hva han kjempet for. Så selv om de lysebrune rekker fremdeles er analfikserte nok til å skrike opp om kommunistpropaganda og verdensrevulosjon når Dressmann selger rødt undertøy med Che-portrettet på er det nokså fornuftsstridig å tro at en slik smakløs markedsføringsgimmick har noe egentlig politisk innhold. Omtrent som å tro at alle som går rundt i idrettstøy med "CCCP" (Kyrillisk "SSSR:" Soyus Sovietskikh Sosialistieskikh Republik - "Sovjetunionen av sosialistiske republikker" på norsk.) på er ihuga revulosjonære som bare venter på å finne frem KGB-sponsede AKMer og storme slottet og stortinget.

Egentlig burde det vært omvendt; kapitalistfanatikerene burde heller fryde seg over den ultimate fornedrelse det er for sosialister at deres idoler skamløst blir utnyttet som markedsføringseffekter av storkapitalen for å selge moteplagg. Men så er det vel ganske innlysende at slikt går dem hus forbi i deres streben etter å fjerne alle tegn på dissens fra sine omgivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...