Gå til innhold

Hvem var Che Guevara ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dessessop, Nei, hvorfor det? De kjøper fin tskjorte med fint ansikt på og er fornøyd med det. Livshistorien til denne mannen trenger de ikke å vite..

Nei og nei! Personlig har jeg alltid vært betatt av feks. hakekorsets rent designmessige skjønnhet men kan dessverre ikke bruke det til noe da det vil bli oppfattet som et politisk synspunkt. Hadde jeg ikke vært klar over de bakenforliggende politiske motiver som følger med hadde jeg vært passe teit. Samme gjelder propagandabilder av Che Guevara. Har personlig ikke noe imot om folk bærer politiske symboler/bilder og slikt, men synes de ikke bør være så blåst i huset at de ikke engang vet hva de står for.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg alltid vært betatt av feks. hakekorsets rent designmessige skjønnhet men kan dessverre ikke bruke det til noe da det vil bli oppfattet som et politisk synspunkt. Hadde jeg ikke vært klar over de bakenforliggende politiske motiver som følger med hadde jeg vært passe teit.

Vel, nå har swastika-symbolet vært brukt i over 3000 år, så man er passe uvitende hvis man bare forbinder det med nazi-tyskland.

Men det skal være sagt, man skal ha baller for å gå med en t-skjorte med swastika-motiv.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg alltid vært betatt av feks. hakekorsets rent designmessige skjønnhet men kan dessverre ikke bruke det til noe da det vil bli oppfattet som et politisk synspunkt. Hadde jeg ikke vært klar over de bakenforliggende politiske motiver som følger med hadde jeg vært passe teit.

Vel, nå har swastika-symbolet vært brukt i over 3000 år, så man er passe uvitende hvis man bare forbinder det med nazi-tyskland.

Nettopp! Men prøv å overbevise den vanlige mannen i gata om det. Her vil man automatisk bli stemplet som nazi-sympatisør.

Selv om symbolet er et gammelt lykketegn har dessverre nazi-betydningen tatt overhånd.

Lenke til kommentar

Men det skal være sagt, man skal ha baller for å gå med en t-skjorte med swastika-motiv.

I likhet med norrøne symboler/runer. Tatoverer jeg ei rune på armen blir jeg garantert stempla som nasse.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på swasticka symbolet og hakekorset...

Lenke til kommentar

Det er forskjell på swasticka symbolet og hakekorset...

Det er det, men ser Ola Nordmann det?

:no:

Lenke til kommentar

"Taggene" på et swastikasymbol kan vendes både mot og med klokken, og for de fleste har tegnet den samme betydningen. Nazistene brukte også begge utgavene om en annen, men det var hovedsakelig utgaven hvor taggene gikk med klokken.

At folk valgte å bruke utgaven som vender mot klokken etter at nazi-tyskland tok det i bruk, skjønner vel til og med du hvorfor.

Edit: hvordan du klarer å få de to tegnene til å være speilvendt, skjønner jeg ikke.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Hakekorset er speilvendt i forholdt til swasticka symbolet

BS!! Swastikaet har alltid blitt brukt begge veier hvorav de to forskjellige retningene kan ha forskjellige betydninger. Naziene brukte dog kun den ene versjonen men ryktene sier at designeren av nazi-partiets symbol opprinnelig laget den "speilvendte" utgaven.

Lenke til kommentar
Nazistene brukte også begge utgavene om en annen, men det var hovedsakelig utgaven hvor taggene gikk med klokken.

Tror hovedsaklig dette skyldtes at flagg ol. var trykket med gjennomgående blekk slik at korset fremstod som speilvendt på den andre siden.

Lenke til kommentar

Fredssymbolet ligner mye på Hitler sitt nazi-tegn. Hitler tok fredssymbolet og snudde det, gjorde det omvendt og sa det hannes eget. Dette er det jeg har hørt da.

Hmm, statsleder med symbol omvendt og motsatt av fredssymbol, vi voter på han.

MountainRivera: Og nå er det ikke speilvendt lengre.

tyskere.jpeg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...