MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Hvem var denne mannen? Å hva gjorde han? *Topic endret* Endret 7. januar 2005 av el-asso Lenke til kommentar
T.L Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Han var en argentinsk doktor som jobbet med å gjennomføre revolusjon på cuba og deler av sør-amerika. Tok opp kampen mot batista-regimet på cuba, var vel leder for revolusjonen. Etter revolusjonen ble han leder i cubas nasjonalbank, 1959 tror jeg dette var hvis jeg ikke husker feil. Senere forlot han cuba for å opprette marxistiske geriljagrupper i congo og bolivia. Og ble vel senere faktisk drept i bolivia, mye tyder på at han ble fanget i et samarbeid mellom bolivias regjering og cia. Han ble også kjent for å kritisere sovjets byråkrati. Han skrev også en bok om gerillijataktikker. Edit: 1959 og ikke 19859, ja. Endret 12. august 2004 av T.L Lenke til kommentar
T.L Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jo, en ting som er litt morsomt er han egentlig bare het Ernesto Guevara. "che" er argentinsk for "buddy", han var kjent for å slutte setninger med "che", så sånn fikk han tilnavnet "che" Guevara. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Å får dette blir han hyllet? Lenke til kommentar
T.L Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Å får dette blir han hyllet? Tja, ligger vel i det at han forlot hva som hadde blitt en god karriere som doktor, for å kjempe for det han trodde på. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Det gjorde vel hitler å Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det gjorde vel hitler å en lovende karriere som postkort-maler? ja, for all del Lenke til kommentar
T.L Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det gjorde vel hitler å Joda, men uansett hva man måtte mene om marxismen/kommunismen, så var i hvertfall INTENSJONEN å hjelpe de fattige, kjempe mot undertrykkelse osv, det kan ikke sies om Hitler. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det gjorde vel hitler å Ble ikke han hyllet kanskje? Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Det gjorde vel hitler å Ble ikke han hyllet kanskje? Joda, han ble det, men ikke nå lenger (det jo alltids noen som hyller han). Men i det siste så har jeg sett mange unge går rundt med t-skjorter å stuff med han på. Når ble det "tillatt" å gå rundt med en tskjorte som hyller hitler? Endret 12. august 2004 av MountainRivera Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Say no more.. Kan man gå rundt med en che guevara skjorte, kan man vel dra på seg en hitler skjorte også? Endret 12. august 2004 av MountainRivera Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 *bilde* Say no more.. Den hadde ikke jeg turt å gå med på gata :!: Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Kan man gå rundt med en che guevara skjorte, kan man vel dra på seg en hitler skjorte også? hitler hadde som programfestet mål å utrydde en menneskerase. han satte i gang tidenes verste krig, som tok millioner av uskyldige liv, og ødela veldig mye. det gjorde ikke che guevara. hvis du ikke ser at hitler var en del verre enn che, så har du på deg skylapper. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Kan man gå rundt med en che guevara skjorte, kan man vel dra på seg en hitler skjorte også? hitler hadde som programfestet mål å utrydde en menneskerase. han satte i gang tidenes verste krig, som tok millioner av uskyldige liv, og ødela veldig mye. det gjorde ikke che guevara. hvis du ikke ser at hitler var en del verre enn che, så har du på deg skylapper. Såklart mener jeg ikke at che var værre en hitler, hvis noen mener det, så er har de, som du sier skylapper på seg. Lenke til kommentar
student-stjørdal Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Å får dette blir han hyllet? Nei, han blir hyllet fordi han har fint utseende, og gjør seg fint på bilder. Derfor ble han en martyr for kommunistbevegelsen, bortimot på lik linje med palestinske selvmordere. Da han var blitt drept Bolivia kom det masse vestlige fotografer, og ett av de bildene de tok, går da folk rundt med som motiv på t-skjorter. Selvsagt blir bildene moderert med tiden, og han er blitt hvitere i ansiktet, håret og skjegget har blitt lengre, samt at han ligner mer og mer på Jesus. Hvilken suksess for kommunistisk propaganda! Kan jo også nevnes at Fidel Castro fikk kastet han ut av Kuba. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nei, han blir hyllet fordi han har fint utseende, og gjør seg fint på bilder.Derfor ble han en martyr for kommunistbevegelsen, bortimot på lik linje med palestinske selvmordere. Da han var blitt drept Bolivia kom det masse vestlige fotografer, og ett av de bildene de tok, går da folk rundt med som motiv på t-skjorter. Selvsagt blir bildene moderert med tiden, og han er blitt hvitere i ansiktet, håret og skjegget har blitt lengre, samt at han ligner mer og mer på Jesus. Hvilken suksess for kommunistisk propaganda! Kan jo også nevnes at Fidel Castro fikk kastet han ut av Kuba. Herre. For en sammenhengene mengde pisspreik. Jeg trodde du var ironisk først, men den gang ei. Lenke til kommentar
student-stjørdal Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Herre. For en sammenhengene mengde pisspreik. Jeg trodde du var ironisk først, men den gang ei. Jeg har ikke sagt noe som ikke er sant. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 hehe, stjørdal har faktisk ett poeng. :shock: Men det skal også sies at mange kommunister, deriblant tildels meg, har averasjoner mot å gå med che t-skjorter. Det skal sies at det han gjorde var OK, det var en god gjerning, selv om geriljahæren hans ofte brukte fattige bønder i sin kamp mot deres vilje, at han var en konemishandler og hadde ett dårlig kvinnesyn. Che Guevara har blitt ett symbol på sosialismen og kamp, derfor mener jeg det til en viss grad er greit å gå med Che t-skjorter etc. At diverse motebutikker nå selger masse effekter med che på er bra, kanskje folka som går med klærne lurer på hvem det er, finner det ut og blir gode kommunister Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg har ikke sagt noe som ikke er sant. Jeg benekter ikke hele mote-"greia" rundt det, det er for øvrig ganske rett ut teit, men essensen i det du sier jo egentlig at "Han blir hyllet fordi han har fint utseende, og gjør seg fint på bilder." Det er klart det ligger mer bak det enn det. Uansett, jeg hyller ikke Che. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå