Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nybegynner spm: trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg bærbar pc og derfor vil jeg helst også ha et trådløst nettverk. Slik det er i dag, så har jeg bare en router og en stasjonær pc.

Det jeg vil er å kunne surfe med den bærbare, og også kunne dele filer og skrivere osv.

Så jeg lurer på om dette går:

lan.JPG

Spørsmålstegnene er der bare fordi jeg ikke vet hva som skal være der. Skal det være en basestasjon (aksesspunkt?) eller en trådløs router eller noe annet? (synes det høres litt rart ut med 2 routere...)

Takk for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har NextGenTel linje og netopia router nå, vil det da fungere å kjøpe en hvilken som helst trådløs router, og så vil alt fungere?

Edit:

Har nemlig hørt rykter om at NGT bare funker med sine egne routere... men det kan jo så klart bare være rykter...

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar

Du trenger som nevnt over; et trådløst sksesspunkt, jeg har Asus WL-500G Denne har alt du trenger, og har kommet veldig godt ut av tester. Husk at når du setter dette opp hjemme, sett den trådløse nettverkssenderen opp som aksess- punkt. Deretter må du gå inn på engenskaper for mottagerkortene og sette ip- adresse og dns selv. Ellers vil ikke nettverket fungere... Lykke til ;)

Edit: Jeg har NGT og kobler meg til etter routeren, no problems :thumbup:

Endret av Ben Dover
Lenke til kommentar
Du trenger som nevnt over; et trådløst sksesspunkt, jeg har Asus WL-500G Denne har alt du trenger, og har kommet veldig godt ut av tester. Husk at når du setter dette opp hjemme, sett den trådløse nettverkssenderen opp som aksess- punkt. Deretter må du gå inn på engenskaper for mottagerkortene og sette ip- adresse og dns selv. Ellers vil ikke nettverket fungere... Lykke til ;)

Edit: Jeg har NGT og kobler meg til etter routeren, no problems :thumbup:

Men det der er jo en router...

Går det an å bruke den på samme måte som et aksesspunkt? (dvs at den bare kobler det trådløse til resten av nettverket, og ikke gjør noe mer?)

Lenke til kommentar

Prøv en slik, da bare kobler du en kabel fra switchen til LAN porten på aksesspunktet og mest sannsynlig er det bare å surfe i vei. D-Link sine produkter er ganske greie for nybegynnere da de har et enkelt grensesnitt og som oftest fungerer fin-fint rett ut fra esken. ;)

Så kan du etterhvert begynne å tenke på kryptering osv. :yes:

Lenke til kommentar

Edit: Jeg har NGT og kobler meg til etter routeren, no problems  :thumbup:

Men det der er jo en router...

Går det an å bruke den på samme måte som et aksesspunkt? (dvs at den bare kobler det trådløse til resten av nettverket, og ikke gjør noe mer?)

Ja, du kan slå av ruterdelen. Bare koble den til ETTER NGT-ruteren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppfølgingsspørsmål;

Jeg har en ASUS WL-500g som jeg ønsker å koble (trådløst) til en netopia trådløsruter tilknyttet NGT. Har satt asus'n til å være aksesspunkt (hybrid), og lagt til MAC-adressen (12 siffer/bokstaver?) i "remot bridge list".

Trodde at dette skulle være tilstrekkelig for å koble seg på worldwideweb med det viste seg å ikke funke. Hva annet må jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Oppfølgingsspørsmål;

Jeg har en ASUS WL-500g som jeg ønsker å koble (trådløst) til en netopia trådløsruter tilknyttet NGT. Har satt asus'n til å være aksesspunkt (hybrid), og lagt til MAC-adressen (12 siffer/bokstaver?) i "remot bridge list".

Trodde at dette skulle være tilstrekkelig for å koble seg på worldwideweb med det viste seg å ikke funke. Hva annet må jeg gjøre?

Det fungerer ikke på den måten du ønsker da Netopia boksen ikke støtter bridging. Begge parter må støtte det samme systemet for at du skal få en bridge til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...