john ivar Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 hva er den mest effektive no cost metoden for å støydempe psu? og hva skjer vist den blir for varm? Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Ta vekk vifta. Det har du ingenting å tape på. Koster null og niks. På en 300MHz Slot1A hadde jeg aldri en eneste vifte. Verken i PSU eller på CPU. Klarte seg fint den. Bare en bakdel med dette er at i et Big/fulltower eller miditower vil kan man få kabinett temperaturer opp til 50g. En PSU kan klare 55g og levere vanlig voltage. Over dette vil man få lavere voltage enn det er meningen. Pass på at kabinettemperaturen ikke overstiger 55g. Bruk MBM og legg merke til at kabinett temperatuen ikke overstiger 55g i load. gjør den det, bør du skaffe deg en PSU vifte. Det går jo an å ha åpen sidedør ... Lenke til kommentar
askt Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 En annen mulighet er å kjøpe NoiseKiller fra Geto Prod. Denne måler temperaturen i PSU og regulerer viftehastigheten deretter. Koster 160kr inkl. frakt. Har selv montert denne i mitt Aopen HQ45-kabinett med gode resultater. Ikke akkurat no-cost, men fortsatt ganske billig... :smile: [ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-04-30 14:28 ] Lenke til kommentar
john ivar Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 jeg har allerede en noise killer i. men det er for mye støy alikevell. Lenke til kommentar
askt Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Hmm. Da er nok eneste mulighet å bytte/fjerne viften. Ville nok gått for bytting... mange å velge mellom hos Microplex. Fortsatt ikke no-cost, men jeg tror det kan bli vanskelig... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 eller åpne opp psu'en (det må du gjøre uansett), og koble viften fra 12 til 5v. det gjør du ved å ta en hd-kabel, kappe av kontakten, og koble den røde og svarte kabelen på viften (vifte-kablene pleier som oftest å være rød og svart, de også) har selv begge viftene i min enermax 431w på 5v, blåsende på innmaten. meget stille.. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 En ting jeg la merke til når jeg åpnet en gammel strømforsyning var at kontakten mellom den gloheite transistoren og kjøleribba var så som så. I disse artic silver tider så kunne det kanskje vært en idè og sjekket kontakten mellom ribba og nevnte transistor? Kanskje slengt på litt as3? For varmeovergang og god kontakt er jo like viktig her som andre plasser i maskinen. Jo bedre kontakt her, jo lavere luftstrøm (og støy) trenger man for å kjøle ribba. Lenke til kommentar
bertie Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Kanskje ikke helt det du er på jakt etter, men jeg har kjøpt en "boks" som sitter bak hele kabinettet. Blir vrient å forklare, men det er bilder av det her. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2107 Det virker hvertfall veldig mot PSU-støy syns jeg, så det er jo en idé selv om man har et annenslags kabinett... bertie Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 17:05, psilocybe skrev:eller åpne opp psu'en (det må du gjøre uansett), og koble viften fra 12 til 5v.det gjør du ved å ta en hd-kabel, kappe av kontakten, og koble den røde og svarte kabelen på viften (vifte-kablene pleier som oftest å være rød og svart, de også)har selv begge viftene i min enermax 431w på 5v, blåsende på innmaten. meget stille.. Enermax er aldri stille...... Jeg angrer bittert på at jeg kjøpte noe slikt. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 17:05, psilocybe skrev:eller åpne opp psu'en (det må du gjøre uansett), og koble viften fra 12 til 5v.det gjør du ved å ta en hd-kabel, kappe av kontakten, og koble den røde og svarte kabelen på viften (vifte-kablene pleier som oftest å være rød og svart, de også)har selv begge viftene i min enermax 431w på 5v, blåsende på innmaten. meget stille.. Enermax er aldri stille...... Jeg angrer bittert på at jeg kjøpte noe slikt. Lenke til kommentar
copyright Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Det jeg gjorde var at jeg skrudde ut psuèn og tok gaffa på ramma der den lå + alle de metall mot metall flatene for å bli kvitt viberasjon + støy, også kledde jeg den med en støydempene matte....funker fett det :smile: Lenke til kommentar
Jo Magnus Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Klipte av den røde ledningen til vifta, kjører opent kabinett så, luftsirkulasjon i kabinettet er ikke noe prob, avisolerte litt i begge ender og lagde bøyde endene i to "V" er slik at vist jeg vil ha den på igjen, bare hekter jeg sammen de to V'ene... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Har en noise killer sak i psu, men synes ikke det er noe særlig fres på den, psu`et bråker som bare det fortsatt..tror jeg skal sette en 120mm vifte på den, og kjøre den på 5V, bråker den da veit jeg ikke hva jeg skal gjøre. Finnes noise killere i flere forskjellige typer, eller er det flere forskjellige produsenter som lager de? Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 hey! Har selv en Enemax 350W, med en 80 og en 92mm... har nettopp fått 12dB Papst vifte jeg skal bytte ut med den 80mm orginale... Skal prøve å vibra. dempe "kassa" til PSU i samme slengen som jeg bytter vifte... Skal gi tilbake mld om hvordan d går.. Lenke til kommentar
klo Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 vell, jeg bytta ut gamle vifta i min gamle 300W stømforsyning med en enermax 14dB som jeg kjører på 9-11V eller.no Lenke til kommentar
klo Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-04-30 17:05, psilocybe skrev:eller åpne opp psu'en (det må du gjøre uansett), og koble viften fra 12 til 5v.det gjør du ved å ta en hd-kabel, kappe av kontakten, og koble den røde og svarte kabelen på viften (vifte-kablene pleier som oftest å være rød og svart, de også)har selv begge viftene i min enermax 431w på 5v, blåsende på innmaten. meget stille.. Funker dette fett? blir ikke for varm? Har samme psu, ville du ambefalt meg og gjort det.? Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hvis du ikke er sikker på om det er bra eller ikke så kan du jo kjøpe deg ett termometer på Clas Ohlson ( http://www.overklokking.no/guides/termomet...eter/index.html ) og måle med det. Da vil du jo se hva temperaturen er før og etter. Litt kludrete, men da er du i alle fall sikker. Mener at generell elektronikk fungerer bra opp til +50C Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Har bestilt en Enermax 430W Whisper selv... burde klare jobben bedre enn den gamle FS 300W psuen... pluss at den BØR ikke bråke noe som helst ifølge spec. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Quote: Den 2002-04-30 18:23, bertie skrev:Kanskje ikke helt det du er på jakt etter, men jeg har kjøpt en "boks" som sitter bak hele kabinettet. Blir vrient å forklare, men det er bilder av det her. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2107Det virker hvertfall veldig mot PSU-støy syns jeg, så det er jo en idé selv om man har et annenslags kabinett...bertie Jeg har det beige NoiseControl midi-toweret. Tror du det går an å tilpasse Magic Vent til dette? (Den er laget til full-toweret.) Microplex sa at det ikke fins noen Magic Vent til midi-toweret, så da må jeg eventuelt lage en.. Dessuten - hvor bra synes du Magic Vent fungerer? Ikke i dB, men hvor stor forskjell synes du det ble? Var det større forskjell NoiseControl -> NoiseControl+Magic Vent enn overgangen "annet kabinett" -> NoiseControl? Feks hvor langt unna PCen måtte du gå før før du ikke hørte den lenger, og hvor langt unna må du nå gå før du ikke hører den? Lenke til kommentar
rexon Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Har selv NoiseKiller. Fikk det med mitt Aopen Kabinett, men PSUen bråker fortsatt fælt. Vurderer å montere en 120mm vifte på undersiden. Den bråker jo lite uansett og vil da ved hjelp av NoiseKilelren dempe støyen på 80mm vifta også...Tror jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå