Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Winsock2 problemer windows 98 SE

Anbefalte innlegg

Etter jeg kom hjem fra ferie, kom jeg meg ikke online. Ringte upc som fort fant ut at jeg var på nett (kontakt med modem og fikk fornya IP-adresse), men at jeg ikke fikk lasta e-post eller nettsider mest sannsynlig skyldtes en DNS-feil. (fikk pinga sider ved IP-adresse) De bidro med svært lite etter dette, men jeg klarte til slutt å finne råd på et onlineforum. Fikk anbefalt å slette winsock, winsock2 og VXD/winsock2 fra registeret i registerredigering, noe jeg gjorde, hvorpå jeg deretter sletta TCP/IP, reboota maskina og så gjennoppretta TCP/IP.

Endelig så det ut til at saken var fiksa, helt til jeg reboota maskina igjen. Samme feilen oppstod. For meg virker det som winsock2 registernøkkelen blir skadd hver gang jeg slår av/på maskina. Er det noen som har vært borti noe lignende? Hva kan jeg gjøre med det? Begynner å bli passe desperat nå.....

HJÆÆÆLP!

Endret av mira1109
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei vet ikke spesiellt (det er mange som ødelegger for nettverket og disabler antivirus programmet) , finns mange tjojans + spyware er ofte overses av renomerte antivirus program .

Skru av ukjente ting i msconfig .

Kjør hijackthis og studer mistenkelige "run" entrys .

Last ned og kjør mcaffe's stinger .

Og i tillegg spybot .

i hijackthis ser man register oppføringene til alt som startes og

har man peiling er det veldig bra .

Spybot v 1.3 i advanced mode under tools er og bra hvis man ikke er så avansert .Veldig bra til å identifisere rusk vha "system startup" og man får beskrivelse av programmene om hva det er.

...

Lenke til kommentar

Fra Tek-Tips.com w98 faq:

Gå igjennom dette en gang til for sikkerhets skyld:

Why can I PING but not browse?

faq615-4362

This could have to do with a corrupted Windows Sockets (WINSOCK) interface. WINSOCK is one of two APIs (Application Programming Interfaces) used by Windows 98 to gain access to resources on a network; the other one being NetBIOS.

WINSOCK components essentially operate "on top of" your network communications protocols (TCP/IP) and physical network hardware. So, when there is WINSOCK corruption it is possible to remain physically connected to the Inernet and even be able to PING public IP addresses. However, you will be unable to access websites by their fully qualified names. For example if you attempt to PING the name www.yahoo.com, you will be unsuccessful but you will be able to PING its corresponding IP address of 216.109.118.74.

Assuming that all of your other TCP/IP settings are correct (especially DNS entries) and that you do not have a firewall blocking port 80, it is possible that the WINSOCK component on your PC is indeed corrupted. If so, it can be repaired using the following procedure:

Use the Add/Remove Programs icon in Control Panel...click the Windows Setup tab...select "Communications" from the list. Uninstall Dial-Up Networking and any other dependant components. Do not yet reboot even if you are prompted to. Next run the registry editor (REGEDIT.EXE)...make a backup copy of your registry...then delete the following keys:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Winsock

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Winsock2

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\AFVXD

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\MSTCP

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\Winsock

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\Winsock2

Close the registry editor. Now use Find | Files and Folders from your Start menu and search for the file WINSOCK.DLL. When you find it, rename it to WINSOCK.ASI. Now reboot your PC. Go back to Control Panel | Add/Remove Programs...hit the Windows Setup tab and re-install Dial-Up Networking. Reboot when prompted.

Lenke til kommentar

trikset er enkelt og forb**** irriterende (funker i 95% av tilfellene med det prob du har)

avinstaller adsl programvare (telenor for eksempel)

kontrollpanel ->netverk

avinstaller nic -> restart pc

gå i netverk og fjern rusk og rask - alt skal ut -> restart pc

kontrollpanel -> legg til/fjern programmer -> windows komponenter

fjern hake på kommunikasjon

restart

kontrollpanel -> legg til/fjern programmer -> windows komponenter

sett hake på kommunikasjon

sjekk at det er hake på ekstern pålogging inne i kommunikasjon

restart

installer nic

restart

sjekk i kontrollpanel -> nettverk at det ligger klient for ms netverk, tcp/ip for alle kort

evt legg til

restart

så er det å installere/sette opp adsl på pc og prøve å pelle seg ut på nett.

Hjelper dette ikke enda?

sjekk i ipconfig at du får ip, prøv å ping vg med url og ip og se responsen

hvis du fortsatt "har oppkobling" men ikke "trafikk" som vi sier det, så prøv dette:

start -> kør -> skriv: sfc (er litt usikker på om det var sfc du skrev, men tipper det)

Så skal du pakke ut og installere følgende 3 filer:

winsock.dll

wsock32.dll

url.dll <- ekke så viktig, men det hender en fryktelig skjelden gang

Forklaringen er litt så som så, og er et røft utdrag for hvordan jeg husker jeg gjorde dette, mulig det var flere ting som skulle gjøres - skjønner du den ikke så la vær å gjør dette - kyndig personell ONLY.

*noen som klarer å se hvorfor jeg hater win98?? - i winxp så er det å fjerne hake på tcp/ip - restarte - sette hake på tcp/ip - ferdig*

Lenke til kommentar

Problemet ser ut til å være løst men på en måte som var helt latterlig enkel og for novisen meg helt uforståelig... :hmm:

Et par dager før problemet oppstod endret jeg innstillingene i Norman brannmur, ettersom den ofte forårsaket henging av maskinen hadde jeg til stadighet måttet slå av motoren og ble til slutt så irritert at jeg fjerna den fra oppstart. De to dagene før jeg reiste på ferie funka alt som normalt og jeg har dermed ikke tenkt at dette kunne ha noe med problemet å gjøre. Når jeg likevel nå sto helt fast tenkte jeg at jeg skulle endre innstillingene i Norman tilbake til utgangspunktet, og vips så var jeg på nett...

Takk for alle tips jeg har fått her, så lenge det har vært ting å prøve ut har jeg ikke blitt helt motløs. Hadde vært interessant å vite hvorfor dette oppstod, dog, noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...