☀ ❄ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Heisann! Jeg har tenkt til å lære meg et mer script-aktig programmeringsspråk, og føler at valget står mellom Python og Perl. Jeg vet ikke så mye om noen av språkene, og lurte på om noen med mer erfaring kan komme med tips og råd. Det jeg legger mest vekt på er anvendelighet; Jeg vil lære det språket som kan gjøre mest mulig, raskest mulig med minst mulig kode. Jeg har erfaring fra bl.a. C/C++ og asm. Jeg setter stor pris på om svarene argumenteres for. (Da jeg leste gjennom posten syntes jeg den så ut som en kontaktannonse. "Programmerer søker skriptspråk!") Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Vel jeg kan ikke si så mye om python bortsett fra at jeg har dårlige erfaringer med ytelsen på sluttproduktet. Perl derimot er et ganske greit språk. Du kan få utrolig mye gjort på få linjer for å si det slik. Jeg vet ikke om noe annet språk som du kan skrive samme kode på så mange forskjellige måter Det er ikke uten grunn at perl allerede i tidlig alder ble så populært som det ble. Bruksområdet er ganske bredt, samtidig som du får en grei ytelse, og logisk syntax (ignorer regex i den kommentaren ). Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Useriøst: Perl is executable line noise. Python is executable pseudocode. Seriøst: Python er et gjennomdesignet, uhyre ryddig/konsistent språk med gjennomført objektorientering. Perl preges etter min mening i alt for stor grad at det er et sammensurium av ulike skriptspråk (awk, bash etc.), og at det er 100 måter å gjøre en ting på (jfr. Perl-mantraet TIMTOWDI, There Is More Than One Way To Do It). F.eks vil en og samme variabel behandles kunne behandles som den er enten en skalar eller et array, avhengig av hvilken prefiks man bruker ($ betyr skalar, @ betyr array). Perl har så vidt jeg vet heller ikke noe feilsystem a la exeptions? Hvis du er vant til C++ vil jeg tippe at du vil savne dette :] Fordelene med Perl kontra Python jeg kan komme på er hastighet (selv om JIT-kompilering med psyco hjelper på), og regex bygd inn i språket. Jeg ville uansett seriøst vurdert Ruby (inspirert av Perl) framfor Perl, hvis Python ikke falt i smak. Edit: La ikke merke til kommentaren om at du vil "gjøre mest mulig, raskest mulig med minst mulig kode". Hvis du ikke skal skrive større (leselige) programmer, hvor robusthet teller mer enn hastighet kan Perl være et bedre valg. Hvis du kan det godt er Perl det språket jeg vet om hvor du kan slippe unna med minst kode. Endret 12. august 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Liker best Python, men er ikke overbegeistret for alle ___ ene, mangelen på krøllparanteser og det at du er nødt til å ta definere self-argumentet til alle metodekall i det som liksom skal være et objektorientert språk. WTF kunne de ikke bare gått for en implisitt 'this'-variabel som alle andre..? Men til scriptejobber er det jo absolutt greit nok, og _veldig_ mye mer lesbart enn perl hvis du må ta opp igjen kode senere eller se på noe andre har gjort. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det er en grunn til at self ikke er implisitt, nemlig lesbarhet. Prøv "import this" :] Men jeg liker løsningen i Prothon, hvor du prefikser med "." istedenfor "self". Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Takker for gode svar Så langt virker det egentlig som at det er en smakssak, så jeg fant ut at jeg setter meg inn i begge to, og evt. Ruby i tillegg, og ser hvilket jeg foretrekker. Men det er en ting jeg fortsatt lurer på: Er det noe noen av språkene kan som noen av de andre ikke kan? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hmm ... Så vidt jeg kan se kan du i praksis gjøre det samme (Perl/Python/Ruby vil kanskje dele virtuell maskin i framtiden), forskjellen ligger i fasiliteter språket tilbyr programmereren. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Personlig foretrekker jeg python over perl. Jeg klarer liksom aldri å sette meg skikkelig inn i perl, og finner det nesten umulig å tolke programmer allerede skrevet i perl. Selv det jeg har skrevet selv føler jeg er tungt å lese. Ta en titt på http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=3882 der Eric S. Raymond forteller om sine observasjoner om perl vs python :-) Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Når man skriver phytonkode ... og man kompilerer .. blir det .exe fil da ? Kan andre folk bruke mine programmer selvom de ikke har pythin installert på pc'en sin ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå