Gå til innhold

32bit's CPU vs 64bit's CPU?

Yois111

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at 64-bit CPu'en kan også kjøre 64-bit kode i tilleg til vanlig 32-bit. Dette betyr altså at du kan lage programmer mer effektive, hvis de optimiseres for en 64-bit CPU. Blant annet lages det 64-bit versjon av windows nå, som bruker denne fordelen. Hvor mye forskjell det kan bli før og etter optimisering er veldig variablet, avhenging at hvilke type oppgaver som utføres, men du vil aldri få noe dårligere ytelse enn en 32-bit CPU selv i værste tilfeller.

Den beste grunnen til å kjøpe en AMD 64-bit nå er likevel hvor godt de yter i spill. Dette er ikke direkte koblet til at den er 64-bit men heller dens design generellt sett. Jeg annbefaler ikke FX CPU'en egentlig, ved midnre du har helt spesielle behov innen databaser eller slikt. Du vil få like god ytelse i spill og de fleste programmer med en "vanlig" AMD 64 i det høyere sjiktet. Disse koster også betydelig mindre. EN 3800+ for eksempel vil være enten like god eller kankje til og med bedre i spill enn den dyrere FX-53. Går du ett steg ned til 3500+ så sparer du 4000 i forhold til FX'en med vledig minimalt forskjell i spill.

Anyway, det er absolutt verdt å gå for en AMD64 IMO. Jeg ville ikke vurdert annet for en spillmaskin nå ti ldags, siden ingenting slår dem verken i max ytelse eller ytelse pr. krone. (gjelder spesielt for spill). At du har 64-bit kapasitet vil gi deg muligheten til å oppgradere software senere til 64-bit versjoner og tjene ytelse på dette "gratis" uten noen faktiske hardware opgraderinger.

Håper dette dekket det du ville vite, ellers må du bare si ifra. Jeg referer til spill-bruk fordi det som oftest er det folk vil ha sterke maskiner til. Jeg må bare gjette når du ikke spesifiserer det =)

-Stigma

PS: Til du over, det er lov å spørre spørsmål på forumet vet du. Ikke alltid like enkelt å navigere google's jungel av inforasjon når du ikke en gang vet hva du ser etter.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Aiai.. takker stigma.. fikk vel svar på det jeg lurte på :)

Søkte litt rundtom på google.. men var ikke så heldig med treffene så jeg fant ut att hw.no forumene har ganske aktive brukere så hvofor ikke? :D

Uansett vil jeg velge en 64-bit CPU ;)

Lenke til kommentar
Forskjellen er at 64-bit CPu'en kan også kjøre 64-bit kode i tilleg til vanlig 32-bit.

Dette stemmer på AMD Athlon64, AMD Athlon64-FX, AMD Opteron, Intel Xeon "Nocona" og Intel Pentium 4"F". Men Intel Itanium som også er en 64-bit CPU kan ikke prosessere 32bit (eller 16bit) kode (men den er vel egentlig ikke aktuell).

Lenke til kommentar
Forskjellen er at 64-bit CPu'en kan også kjøre 64-bit kode i tilleg til vanlig 32-bit.

Dette stemmer på AMD Athlon64, AMD Athlon64-FX, AMD Opteron, Intel Xeon "Nocona" og Intel Pentium 4"F". Men Intel Itanium som også er en 64-bit CPU kan ikke prosessere 32bit (eller 16bit) kode (men den er vel egentlig ikke aktuell).

Dette stemmer, men jeg anntok at det ikke var spesialiserte server-prosessorer han var ute etter. En ren 64-bit CPU er vel neppe aktuelt for vanlige folk. For som ser etter slike spesialiserte ting vet som regel allerede det jeg fortale om i min tidligere post =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...