Gå til innhold

Ny spill-PC for HL2 og Doom 3

Anbefalte innlegg

Hei, i går slo lynet ned i PC-en min, noe som passet veldig bra, siden Doom 3 akkurat er kommet ut og jeg trengte ny uansett. Hovedkortet er svidd og resten av delene er nesten ubrukelig, så jeg må ha nesten alt nytt.

- Den skal ikke være dyr, jeg er ikke så veldig interessert i å bruke mye penger på PC. 8000 eller kanskje kanskje litt mer hvis jeg får mye mer "bang for the buck" med litt mer penger.. Helst 1000-2000 mindre.

- Overklokking er ikke prioritert, men om maskinen kan overklokkes er det et pluss.

- Har ingen sterke følelsen om enten AMD eller Intel, men etter det jeg har forstått så er AMD det beste i denne prisklassen?

- Jeg trenger ikke mus, tastatur, skjerm, lydkort og høyttalere.

- Det eneste krevende den skal brukes til er spilling. Jeg vil at den skal kunne kjøre nye spill (HL 2, Doom 3 og lignende spill) med grei framerate og tålelig god kvalitet hvis dette er mulig.

- Tenkte med et Radeon 9800 PRO som skjermkort, det passervel til dette budsjettet.

Kabinettet bør ha grei strømforsyning og plass til vifter. Det gjør ikke noe om det ser bra ut.

Hovedkort har jeg ingen peiling på, vet ikke om det er verdt å ha SATA og lignende funksjoner, dere vet vel best.

Som harddisk kunne jeg tenkt med 120 GB Seagate.

Minnet skal være 512 eller 1024 MB, og en typen avhenger vel på CPU-en som velges.

Av prosessorer ville jeg tro at rundt 3000+ eller 3 GHz skulle være mulig? Alt skal bestilles fra en webshop.

Er veldig takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PowerColor Radeon 9800 Pro --- 1.756,00kr PCutstyr.no

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA --- 828,00kr Pcutstyr.no

NEC ND-2510A DVD recorder --- 751,00kr Pcutstyr

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB --- 1130,00kr Pcutstyr.no

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz BOXED --- 1517,00kr Pcutstyr.no

Corsair Value PC3200 DDR-DIMM 512MB --- 837,00kr Pcutstyr.no

Så finner du sikkert et kabinett der.

ca 6800kr så kan du kjøpe mer ram eller oppgradere noe annet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

AMD Athlon 64 3000+ BOXED

Gigabyte K8NS nForce3 250

OCZ 1024MB Premier Dual Channel

Seagate 120GB S-ATA 7200RPM

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

AOpen QF50A 300W, USB+AUDIO FRONT,

Tot: 8 265,00 (inkl. mva.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ja enig. Han kan f.eks. ta et chieftec matrix m/ 360W så hjelper det litt. Koster bare en hundrings eller to mer.

Det er jeg helt enig i. Chieftec er deilig.

hva med 160gb hdd? koster litt over en hundrelapp mer, og den ekstra plassen er grei å ha...(?)

Det er jeg også forsåvidt ganske enig i.

Lenke til kommentar

hva med "dårligere" ram som f. eks twinmos, også kjøper han denne 6800 e kortet til 800 kr mer POV Geforce 6800 128mb

dette kortet er sikkert 2x eller 3x så godt som r9800 pro for bare 800 kr mer ... men det er ikke innpå lager :mad:

viser til en benchmark av et msi geforce 6800 standard kort, du får nokså ganske like resultater der som med POV'en Benchmark

sammenlign da med fx5900 som ligger på r9800 pro sitt nivå, og kortet slår faktisk fx5950 ultra i flere benchmarks... :thumbup:

skal kjøpe et sånnt pov kort jeg og :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
hva med "dårligere" ram som f. eks twinmos, også kjøper han denne 6800 e kortet til 800 kr mer POV Geforce 6800 128mb

Du kan jo sjekke på Netshop hvor mye mindre en Dual Pack med TwinMos koster og se om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen, jeg går vel for noe som er omtrent som wh1te sitt forslag. Trenger jeg noen kabinettvifter for å kjøle litt mer? Og kan noen anbefale en prosessorkjøler som passer til prosessoren? Jeg skulle veldig gjerne hatt noen som var litt stillegående. Er hovedkortet wh1te har anbefalt det beste nForce 3 250 til den prisen, eller er det andre som anbefales? I tillegg skulle jeg gjerne hatt det er par kroner billigere. Jeg har en cd-brenner, så jeg fjerner nok uansett dvd-brenneren. Men hva bør jeg fjerne av det andre for å få minst mulig ytelsestap?

Endret av jonsen
Lenke til kommentar
Trenger jeg noen kabinettvifter for å kjøle litt mer?

Hvis du ikke prioriterer overklokking så skal de viftene som kommer med kabinettet holde. Jeg ville vurdert Chieftec Matrix i stedet for det aopen kabinettet, pga litt kraftigere strømforsyning.

Og kan noen anbefale en prosessorkjøler som passer til prosessoren?

BOXED betyr at prosessoren kommer med kjøler.

Er hovedkortet wh1te har anbefalt det beste nForce 3 250 til den prisen, eller er det andre som anbefales?

Det hovedkortet koster kr 895,- hos Netshop, og det er ikke så verst pris. Gigabyte leverer fremragende hovedkort.

I tillegg skulle jeg gjerne hatt det er par kroner billigere. Jeg har en cd-brenner, så jeg fjerner nok uansett dvd-brenneren.

Det er ditt valg. Men dvd-brenner er å anbefale pga. flere og flere spill kommer som dvd-rom.

Men hva bør jeg fjerne av det andre for å få minst mulig ytelsestap?

Ingenting. :p Men det høres ut som du skal bygge selv, og da kan du jo se om du finner et pent brukt radeon 9800 pro. Mange som selger slike kort brukt pga. oppgradering.

Edit: Og Floppy kan kanskje være en idé?

Endret av Radial
Lenke til kommentar

det var denne rammen du hadde satt opp sant , wh1te ?? :/ link

den koster 1895 og en twinmos koster 1595 ok ok da så bare 300 kr i forskjell (ca)

hadde trodd du hadde valgt en eller annen über-ram som denne f. eks : link

men siden han sa at overklokking ikke var prioritert, da ville jeg heller spandert litt ekstra på et skikkelig 3d-kort selvom det går over budsjettet :yes:

Ja, r9800pro er et skikkelig kort, men 6800 standard er så myeeee bedre :p

Lenke til kommentar

Hm, er på vei til å bestille wh1te sitt oppsett, men med Chieftec Matrix i stedet for Aopen, som anbefalt. Men jeg er litt i tvil etter å ha undersøkt litt. En kamerat sa at jeg burde satse på ATI X800 eller Nvidia Geforce 6800. Er det verdt de ekstra pengene, jeg er veldig i tvil. I tillegg så kommer snart AMD med 90 nm prosessorer og Nvidia med et 6600 kort som skal være like bra som Radeon 9800 PRO.

Er det sånn at prisene snart vil synke en del på delene, slik at det lønner seg å vente? Jeg tåler fint å være uten PC hjemme noen uker hvis den nye blir enten mye billigere eller mye bedre.

Igjen, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

altså jeg ville personlig gått for 6800 da den er omtrent på nivå og av og til slår x800 i benchmarks.... :yes: og er billigere

og den koster kr:2899 (et albatron hos mpx.no) : link

mens med x800, begynner prisene på kr. 3500 så.... link

jeg tror at pc-en din blir mer fremtidsrettet med et 6800/x800 en et r9800 pro i den... men det er ditt valg og dine penger :yes:

Lenke til kommentar
Hm, er på vei til å bestille wh1te sitt oppsett, men med Chieftec Matrix i stedet for Aopen, som anbefalt. Men jeg er litt i tvil etter å ha undersøkt litt. En kamerat sa at jeg burde satse på ATI X800 eller Nvidia Geforce 6800. Er det verdt de ekstra pengene, jeg er veldig i tvil. I tillegg så kommer snart AMD med 90 nm prosessorer og Nvidia med et 6600 kort som skal være like bra som Radeon 9800 PRO.

Er det sånn at prisene snart vil synke en del på delene, slik at det lønner seg å vente? Jeg tåler fint å være uten PC hjemme noen uker hvis den nye blir enten mye billigere eller mye bedre.

Igjen, tusen takk for hjelpen.

Klarer du å vente til september/oktober så kan du jo gå for et geforce 6600gt som kommer til å koste rundt 2000 og yte 20% bedre enn 9800 xt :thumbup:

Det kaller jeg ytelse for penga :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...