Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vw corrado hvordan er de å kjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fikk låne en 1,8 kompressor av søskenbarnet mitt når vi var på ferie i Stavanger i sommer (ca 200HK)

 

Den var über senket, så kjørbarheten var kun bra på motorvei ;)

 

Går bra, og ligger godt på veien gjør den og 0- til lappeløs på ett øyeblikk

 

Vet at kompressoren kan være ett svakt punkt, men ellers er jeg litt usikker på hva som bruker å gå galt....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvis du snakker om G60 så går g-laderen veldig fort i stykker.. men det skal vist vere ganske lett å bygge om til turbo.. ellers så er vell corradon ganske lik Golf.

Lenke til kommentar

g-laderen på corradoen trenger i teorien og etter produsent service alle 2000km... det er det såreste punktet på corradoen... eit anna problem er også å få tak i ein som ikkje har blitt køyrd hardt av ungdom... vurder å importere ein frå Deutschland... (kan spare litt...)

Lenke til kommentar

Huff huff.. Hvor feil dere tar.

 

Corradoen kom i '89 og har blitt levert i 1.8 16v, 2.0 16v, 1.8 G60 og 2.9 Vr6. Noen 2.0 kompressor er ikke laget.

 

Noen av dere som har sett TopGear? Der testet de en vr6 og skrøyt den virkelig opp i skyene. For å være fwd er dette en veldig balansert og god bil. Bremsene er gode orginalt, og det samme er veiholdningen.

 

G-laderen (kompressor) skal på en orginal bil overhales pr. 80k km, altså samtidig med regreim bytte. Det koster vanligvis ca. 3.5k for delene, og de fleste som gjør arbeidet tar 1-1.5k for jobben. Altså til å overleve.

 

Ved å montere mindre ladehjul (øke ladetrykk) øker du farten på laderen, som gjør at overhalings intervallene blir mindre, og med et 68mm ladehjul anbefales overhaling pr. 60k km. Dvs hvert tredje år med normal bruk. Når folk opplever g-lader ras, er det vanligvis pga for høyt turtall på kald motor, gammel/dårlig olje eller for lang tid siden sist overhaling.

 

Feil som kan oppstå på disse er; sprukne vakumslanger (alle tyske biler egentlig) dårlig temp-følere og diverse kontakter på motoren. Blokk og topp er så og si skuddsikker etter '90. De hadde noe problemer med toppene i '89 på g60 og de første modellene av Vr6. Vr6 ble faktisk produsert helt frem til '95.

 

Dersom du vurderer en slik bil, er servicehefte et must. I tillegg bør du finne en med Karmann skinn interiør og el-vindu. Ikke alle har det. :) Og jeg ville ikke vært foruten.

 

Dersom du lurer på noe mer spesifikt, er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Corrado får 4 månder siden ca, selger sa da at g-laderen var i topp stand.. Så jeg regnet med det var på det tørre, så handle gikk i boks, penger overført osv...

 

Etterhvert som jeg fikk kjørt litt synes jeg ikke den var noe særlig sprek, så fant jeg utav hvordan kjørekomputeren virket. Der fant jeg utav at trykket var fryktlig lavt.. Så denne laderen var ikke noe god.

 

Jeg får ny lader neste uke, gleder meg til å prøve hvordan en Corrado G60 skal fungere..:D Kan poste mine erfaringer da. Kommer også et senkesett snart..:)

 

Tips : Om du har kjørt hardt, ikke skru av motor med en gang, la den stå å svive 1 minutt eller 2. (må kjøles ned)

 

Det er også litt vanskelig å få tak i deler, koster litt mere en til litt mere vanlig biler, men dog har du en rå bil..;)

Lenke til kommentar

nå har jeg lært mye om corrado men jeg vil lære mer :yes:

 

jeg er skikkelig forelska i corrado nå jeg :love:

 

men er det ikke sånn at kompresorn øker 35% ekstra ytelsemesig på bilen?

 

er det noen som vet om corrado forum eller kule websider om corrado?

 

jeg ønsker meg 1.8 litern men med eller uten kompresor er spørrsmålet! :hmm:

 

 

jeg har funnet del råe corradoer i tyskland men der kan de jo kjøre så fort de vil på vise moterveger!!!! ødelegger ikke det bilene? tenker på de er jo del hart kjørt i tyskland da! :no:

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en Corrado får 4 månder siden ca, selger sa da at g-laderen var i topp stand.. Så jeg regnet med det var på det tørre, så handle gikk i boks, penger overført osv...

 

Etterhvert som jeg fikk kjørt litt synes jeg ikke den var noe særlig sprek, så fant jeg utav hvordan kjørekomputeren virket. Der fant jeg utav at trykket var fryktlig lavt.. Så denne laderen var ikke noe god.

 

Jeg får ny lader neste uke, gleder meg til å prøve hvordan en Corrado G60 skal fungere..:D Kan poste mine erfaringer da. Kommer også et senkesett snart..:)

 

Tips : Om du har kjørt hardt, ikke skru av motor med en gang, la den stå å svive 1 minutt eller 2. (må kjøles ned)

 

Det er også litt vanskelig å få tak i deler, koster litt mere en til litt mere vanlig biler, men dog har du en rå bil..;)

Hva koster en ny g-lader da?

Lenke til kommentar

I '89 ble det solgt 4 nye Corrado G60 i Norge, så de aller aller fleste er importert. :) Altså ingen fare. Husk at ikke alle må kjøre på autobahn hele tiden.

 

"Tips : Om du har kjørt hardt, ikke skru av motor med en gang, la den stå å svive 1 minutt eller 2. (må kjøles ned)

 

Det er også litt vanskelig å få tak i deler, koster litt mere en til litt mere vanlig biler, men dog har du en rå bil."

 

Det er ingenting i/på denne motoren som trenger å kjøles ned etter kjøring. Ihvertfall ikke sålenge som over 1min. :) Deler er det ingen problemer å få tak i. Det finns mange corrado-delebiler rundtom, og de fleste delene er plug&play fra Passat, Jetta og Golf. Altså, no problem. :thumbup:

 

Opus; Du har KR motor, mens G60 motoren har kode PG. Og regreim bytte på PG er ihvertfall 5år/80k km. 1.8 16v motoren i Corradoen er også en KR, dvs akkurat samme maskin som du har. :)

 

Geromino; Du kan koble fra kompressoren og sette på kortere ladereim. Da har du ca 90 hk. Mest pga lav komp. G60 motoren er også lett å trimme, og kompressor kan enkelt plukkes av og byttes i turbo. Max hk med portet G-lader er 340hk. Men da må masse annet byttes også. Vil koste ca 80k ifølge et tysk firma jeg har kontakt med. Dersom du vil ha kontakt med folk som kan mye om disse bilene, vil jeg anbefale deg en tur inn på www.vwaudi-club.no Sjekk biler i galleriet, og evt meld deg inn i klubben. Koster 350kr i året, og da får du med et abbonement på bladet BIL inkl. Du får også tilgang til forum-sidene, der du kan spørre så mye du vil om ting ang Corrado og andre VAG.

 

Jubalon; Hvorfor kjøper du ny g-lader når du enkelt kan overhale den gamle? Lavt trykk kan være noe så enkelt som slitne pakninger.

Lenke til kommentar
Hva koster en ny g-lader da?

Billigste fabrikknye jeg har fått tak i kostet ca 11000,-

 

Men g-tech (forøvrig ett av de mest useriøse firmaene jeg noengang har vært borti) selger nye for 13000,- Og så tar de xtra betalt for porting, og evt montering av Vw-racing lager. De lagrene tåler 16000rpm imotsetning til de orginale som helst ikke skal over 11000rpm. Med 68mm ladehjul ligger du på ca 10500rpm.

Lenke til kommentar

hvis jeg skal kjøpe meg corrado hvilken farge skal jeg kjøpe meg ? (ikke hvit en da) :nei: jeg jobber som lærling i jernbaneverket og vi har vår egen bank og forsikring, det jeg skal fram til er at forsikringen er jævelig lav på biler i JBN! men jeg vil vite hva betaler man for forsikring på eks. IF eller gjensidige?

 

 

(jeg er 19 år har aldri hatt bil!)

Lenke til kommentar

Jeg er 23 40% bonus og betaler 10k i året hos if. Du får den vesentlig billigere.

 

Min er mørk grønn, og jeg syns det er en av de beste fargene. Riper og dritt bvises veldig godt på de svarte, og de røde blir fort for blass i fargen. Tror noen få er å finne i blå også. :)

Lenke til kommentar

I 89 modell corrado er det ikke KR motor, men PL, samme med golf. Den har katalysator, litt mer avansert innsprut\motorstyring og en snillere innsug kam, har 129hk, har omtrent samme moment som KR.

 

Når det gjelder skifta av regreim så er det mange vag folk som sier 120kkm på bensinmotorer og 90kkm på diesel eller hvert 4-6år, men det skader ikke å bytte regreima på 60kkm.

Endret av trra
Lenke til kommentar
I 89 modell corrado er det ikke KR motor, men PL, samme med golf.

 

Når det gjelder skifta av regreim så er det mange vag folk som sier 120kkm på bensinmotorer og 90kkm på diesel eller hvert 4-6år, men det skader ikke å bytte regreima på 60kkm.

Her tar du feil. PL - 129hk - ble kun levert i Golf fra '86-91. Altså ikke i Corrado. Corradoen ble levert med KR fra 09/89 - 07/92. Den er faktisk oppgitt til 130hk, sansynligvis pga kat. KR ble også levert i Golf, Scirocco, Jetta og Passat fra '84 (scirocco) til '92 (Passat og corrado)

 

Når det gjelder regreim, er det like mange eksperter som det er bilmodeller. I serviceheftet på Corren (og på en 80 Tdi jeg hadde) står det pr. 90k km, eller 5år. På Corren byttet jeg nå på 169k km. Og da hadde det gått 6år siden sist bytte. Gummien på reima hadde begynt å sprekke.. :cry:

 

Geronimo; Forskjellen på KR og PL er 1hk, og hvilke modeller den ble levert i. KR er mere utbredt.. Kan sjekke helt nøyaktig forkskjeller senere, men det er litt jobb. :)

 

RP er en 90hk monojet motor, som ble levert i Golf, Jetta og Passat fra '86 -'91.

 

Bilen min er til salgs ja, men den diskusjonen kan vi ta på PM. :)

 

Håper dette hjalp til å klargjøre endel ting ang motorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...