alfern Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 jodda de er jo bra de og da! Men hvordan er dette med større brikker som pc 3700 og oppover da du får jo større minnebånd da! Skal du overklokke minnebussen vil de kunne komme til nytte, men Corsair XMS3200XL klarer 3700 uten noe problem. er ikke sikkert du får presset noe mer ut av en 3700 brikke. En 3200 og en 3700 brikke kan ha identiske chipper, men være satt til forskjellige timings. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Jeg vet du sikkert har bestemt deg for å gå for enten fx53 eller 3800+, men jeg ser på det som å kaste pengene ut vinduet. For halve prisen får du en CPU som yter nesten like godt. Noen få hundre mhz utgjør ikke mye forskjell i praksis. Når det gjelder minnet er jeg enig i at du bør velge Corsair XMS eller OCZ brikkene. Selv har jeg en AMD XP-M 2400+ til 750 kr som yter ganske tett opp mot 3800+ når jeg har klokket den opp. Kunne kjøpt 10 slike prosessorer til samme prisen. Greit nok at en AMD64 er mer fremtidsrettet, det er et greit argument, men hvor lenge kommer du til å sitte med den prosessoren før du bytter ut igjen?. WinXP 64-bit kommer tidligst ut om 1 år, og da er det få applikasjoner som drar nytte av dette, så jeg vil påstå at 64-bit ikke vil komme til særlig nytte før om 2 år. Men har du lite å bruke pengene dine på så for all del. allså nå får du tenke litt fremover da en xp2400+ m prossesor langt unna like bra som en 3800+ lell om du har samme kloke hastigheten så er måten den er bygd opp på forskjellig! En 3800+ = en pentium på 3.8ghz og oppover i ytelse...såm de da sammenligner da! en FX 53 er 5-7% raskere enn e 3800+ vis det ikke var mer da sjekk på amd.com så finner du det ut, på ytelse tester! Anngående rammen så blir sikkert Corsair eller OCZ vil jeg tro! vis ikke jeg går Ballastix av Crusial! sine! Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 nei, men vis dem ikke passer så må, kan jeg jo ikke ta dem da! jeg hadde tenkt på OCZ 3700 E.B da eller 3200 rev 2! eler noen større spm pc4000, vis det er nødvendig da! OCZ 3700 E.B. er helt klart det beste valget til det oppsettet. I hvertfall i følge anandtech. "3700EB is an outstanding performer over a very wide range on both the Intel and AMD platforms. It certainly belongs on your short list if you are looking for Intel DDR memory. Frankly, for Athlon 64, we would be hard-pressed to choose any other memory over 3700EB or 3500EB for the nForce3-250/K8T800 PRO or other boards that support working PCI/AGP locks on Athlon 64. 3700EB is simply astounding on Athlon 64." Testen: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2057 Jeg skal også ha et nokså likt oppsett men med: AMD64 3500+ MSI K8N NEO2 Platinum OCZ 3700 E.B. Finner ikke hverken RAMen eller hovedkortet på lager så jeg skal være tålmodig og vente. har lest den før ja Smygen, men takk for en remind! Lenke til kommentar
alfern Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg vet du sikkert har bestemt deg for å gå for enten fx53 eller 3800+, men jeg ser på det som å kaste pengene ut vinduet. For halve prisen får du en CPU som yter nesten like godt. Noen få hundre mhz utgjør ikke mye forskjell i praksis. Når det gjelder minnet er jeg enig i at du bør velge Corsair XMS eller OCZ brikkene. Selv har jeg en AMD XP-M 2400+ til 750 kr som yter ganske tett opp mot 3800+ når jeg har klokket den opp. Kunne kjøpt 10 slike prosessorer til samme prisen. Greit nok at en AMD64 er mer fremtidsrettet, det er et greit argument, men hvor lenge kommer du til å sitte med den prosessoren før du bytter ut igjen?. WinXP 64-bit kommer tidligst ut om 1 år, og da er det få applikasjoner som drar nytte av dette, så jeg vil påstå at 64-bit ikke vil komme til særlig nytte før om 2 år. Men har du lite å bruke pengene dine på så for all del. allså nå får du tenke litt fremover da en xp2400+ m prossesor langt unna like bra som en 3800+ lell om du har samme kloke hastigheten så er måten den er bygd opp på forskjellig! En 3800+ = en pentium på 3.8ghz og oppover i ytelse...såm de da sammenligner da! en FX 53 er 5-7% raskere enn e 3800+ vis det ikke var mer da sjekk på amd.com så finner du det ut, på ytelse tester! Anngående rammen så blir sikkert Corsair eller OCZ vil jeg tro! vis ikke jeg går Ballastix av Crusial! sine! Ja, vet godt at arkitekturen er forskjellig, og ja, den yter litt bedre.....men yter den så mye bedre at det er verdt å betale 7000 kr ekstra for den? Jeg snakket heller ikke om klokkefrekvens, men om ytelse i benchmarks. Min XP-M på 2,7 Ghz, slår iallefall 3800+ i mange av de syntetiske testene i sisoft sandra. Skal ikke påstå at den er like god for det, men er det virkelig verdt å betale så mye mer? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Prisen øker med hele 1,8% ...noe han lett sparer inn igjen ved å bytte 3800+ med en 3500+, som ikke ligger langt under og koster vel 2300 mindre? Hva er vitsen med 3800+ da, egentlig? Kjøp heller en 5000+ om 2-3 år..., eller en FX-65 eller hva det nå blir som kommer... Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 det er noe forskjell på FX 53 og 3500+ da Lenke til kommentar
alfern Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Ja det er noe forskjell, men ikke så mye som mange tror. I praksis vil jeg påstå at du vil få problemer med å merke forskjellen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det er sikkert ikke så mye at det er verdt 4-5000 ekstra... for kun cpu... Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Mitt valg i stedet for en fx prosessor hadde vært ett dual system med 2 1,8Ghz opteron prosessorer til 5-6000. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 og mitt valg hadde vært 3500+ som er en overlegen cpu, og så hadde jeg byttet den ut om noen år... grunnen til å kjøpe S939 nå, er å slippe å kjøpe nytt HK osv når du skal oppgradere neste gang... Lenke til kommentar
alfern Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Ja 3500+ socket 939 er et helt greit valg synes jeg. Den koster bare skjorta, ikke hus og hjem Og samtidig får man jo den nyeste arkitekturen. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 joda alfern, takk for at du klarte og prate fornuft i meg!!! takker!!!! Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 da blir det en 3500+ Lenke til kommentar
alfern Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Tror ikke du kommer til å angre Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 (endret) hehe, ja må tenke på dette litt først da! her har du test av AMD64 3400+ til 3800+ også her har du: her har du test fra AMD64 3800+ til FX53 allså en FX-53 er 9-10% raskere enn en 3500+ men man vil ikke akkuratt merke den forskjellen da! jeg ser også at netshop har et pakke tilbud på 3500+ Oppgraderingspakke for superbrukeren, som de kaller det da! men er ikke sikker på rammen der, tror jeg ville ha valgt noe annet! noen som vet noeom denne pakka fra netshop.no?? Endret 13. august 2004 av Åsmund@ATi Lenke til kommentar
alfern Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 (endret) http://www.cluboc.net/reviews/memory/ocz/3...m_2gb/index.htm Her er en test av det minnet du får i pakken hos Netshop. Som du ser har det forholdsvis høye timings, men klarer relativt høye hastigheter. Er absolutt ikke dårlig RAM, men om du vil ha best mulig timings ved 400mhz er nok ikke dette brikken for deg. EB brikkene er optimert for høy båndbredde, og yter derfor bortimot like godt som brikker med lavere timings. PS: Brikkene som er testet er 1GB brikker, så 512MB brikkene yter sannsynligvis litt bedre. Endret 14. august 2004 av alfern Lenke til kommentar
alfern Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Denne testen er kanskje mer relevant siden de her tester akkurat samme brikkene (512mb) http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=447 Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Så de klarte å lure deg over til den billige siden av kraften allikevel ja Åsmund. Kondolerer. Jeg skal iallefall kjøpe meg en 3800+ om rundt en måned, når prisen har gått litt ned og aktiviteten på hovedkortfronten har økt litt. Det kan hende jeg oppgraderer med ny CPU neste sommer, men det kan også hende jeg ikke gjør det. Uansett vil jeg være på topp i performance til det skjer og etter det eventuelt ikke skjer. Om det plutselig kommer et overraskelsesdropp av nye hovedkort, nye chipset eller for den del helt nye sockets som forandrer AMD-markedet og utvklingen fullstendig, blir det jo litt synd om man akkurat har kjøpt ny cpu til mange tusen, men uansett vil den nok vare en stund.. Kjøp hva du vil, jeg vet iallefall at jeg vil ha meg en 3800+. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå