Heatsink Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 har tenkt ti å kjøpe en del vifter til ny pc nå. har tenkt til å kjøpe noen stillegående papst vifter både 80mm,120mm og muligens 92mm...... om man tar for eksempel papst 80mm på microplex så ser man at de har 5 forskjellige vifter til samme pris, de har forskjelligt lydnivå og luftmendge. det jeg lurte på var: om jeg kjøpte feks: den på 32db, og med hjelp av en viftestyring satte den ned på ca:19db. ville den flytte omtrent like mye som 19desibelleren da? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Etter hva jeg kan begripe er det bare farta som skiller de to viftene (3100 o/min kontra 2050 o/min). Har sjøl vifter som går på redusert hastighet så jeg har litt å gå på feks nå i sommervarmen. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det virker på meg som om Papst-viftene er optimalisert for å kjøre på maks turtall. En vifte kan ofte begynne å bråke mer hvis den får for lite strøm. Hvis jeg setter to forskjellige 92mm ved siden av hverandre, og kjører en 28 dB på full fart og en 39 dB på rundt 6 volt så den høres ut som om den ligger på ca 28 dB, kjennes det som om den som er laget for å gå på 28 dB flytter betydelig mer med luft. Merk at det er rom for ganske mye subjektivitet i den konklusjonen.... Et lite råd: da jeg kjøpte viftestyring og Papst-vifter, ble jeg overmodig og kjøpte de aller raskeste viftene -- "jeg har jo viftestyring", liksom. I ettertid har jeg brukt ennå mer penger på vifter, men neiggu om jeg lærte første gangen engang. Så tenk over hvor mye luftgjennomstrømning du VIRKELIG trenger, og hvor mye støy du er villig til å tolerere. 32 dB (på en vifte som sitter i en yttervegg i kabinettet) viser seg å være litt over hva jeg takler av bråk i lengden, ihvertfall. Er meget fornøyd med 28 dB i kabinettviftene, som høres omtrent akkurat like høyt ut som den 39 dB som sitter på prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå