Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne som elev ved Elvebakken videregående skole nå til onsdag 18. august. Jeg skal gå på Medier & kommunikasjon som studieretning. På denne skolen skal vær MK-elev bruke Mac-maskiner, men jeg har aldri brukt en Mac før.

Går det fort å lære seg å bruke en Mac vs PCens brukligvenlighet og oppgaver?

Håper på svar!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg tror at enten er du Mac entusiast eller så hater du det.

Jeg for min del hater Mac, det er det flere grunner til. Blandt annet er det bare en knapp på mac musene, click and drag != copy. Det lager bare snarveier.

Ting har en stygg tendens til å henge seg eller låse seg, og feilmeldingene får deg til å ønske deg tilbake til windows. Men dette er mine erfaringer, og når det gjelder spørsmålet ditt, så tror jeg ikke du vil behøve å knote lenge før du får dreisen på Mac. Lykke til.....u may need it :p

Lenke til kommentar
Jeg skal begynne som elev ved Elvebakken videregående skole nå til onsdag 18. august. Jeg skal gå på Medier & kommunikasjon som studieretning. På denne skolen skal vær MK-elev bruke Mac-maskiner, men jeg har aldri brukt en Mac før.

Går det fort å lære seg å bruke en Mac vs PCens brukligvenlighet og oppgaver?

Håper på svar!

:)

Ja.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Synes ikke det var noe problem å bruke MacOS X når jeg først fikk prøve det.. det meste er logisk utført, og ting virker som oftest som de burde (selv om det kan bli litt uvant i begynnelsen hvis du er vant med Windows).

Det følger riktignok med en 1-knappsmus når du kjøper en ny Mac, men det er ikke verre enn at du kjøper en ny (og bedre mus) med 2 eller flere knapper...

Lenke til kommentar

Og hvor vanskelig er det å bruke Ctrl+click igrunn ?

Når man etter en stund med MAC ser hvor mye lettere ting er så skjønner jeg at noen som ikke har prøvet en er litt skeptisk men å si man hater er da en voldsomm måte å uttrykke seg på spesielt når man sier ting som er helt totalt feil .

Det snakkes om låsinger , henginger og feilmeldinger . hmm har da ikke sett noe slik jeg på min Mac . Nå da siste oppdatering av Panther 10.3.5 kom her for noen dager siden hadde ikke min iBook hatt noen omstart på over 60dager .

Skal man gå på en slik skole der man etter min mening virkelig MÅ ha Mac så skal man ihvertfall lett overse slike inlegg som enkelte har kommet med her i denne tråden .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg gikk to år MK før jeg skiftet til Allmen Påbygg (3.). Det begynte greit, men så kjøpte jeg bærbar pc og alt gikk mye bedre.

Mac er lett å lære, men de fleste (iallfall de jeg kjenner) mister interessen litt for fort til å holde ut hele linjen.

Lenke til kommentar

Editing is all mac based now,you are working on a macintosh.

Using a mac is a little different than using a PC, it is not so much operating a computer as it is tricking it , fooling it into doing what it is you realy want it to do, you kinda have to sneak up on a mac-

I don't feel like I'm operating the mac so much as I'm just there sharing the "mac experience" and if I can do something useful if the mac is "willing" so much the better.

One of the coolest features of the Macintosh is that it is realy easy to shut down, you only have to be using a peice of software and "poof" it gone, it's shut down.

You din't push any buttons, you didn't close, you din't even save! It's just gone...

Unless you are trying to actualy shut down a Mac., oh that's another story.

I mean , you try to close the program, and it locks up. Then you do that....what is it cloverly period thing....the most unnatural and ultimately useless interupt key, then nothing moves. You try to push the powerbutton and it wont turn off!, so you go around and unplug it, and you better be not working on a laptop cause then you have to try to find the damn battery and pull that out and the thing will never shut down.

So I put my CD in the CD rom tray and I'm copying things to my desktop, draging things to my desktop....I eject it and....Where did my files go?!?!

It's the only operating system I know of where click and drag don't actualy mean you are copying anything!?, NO you are just making shortcuts on your desktop.

So I got my next CD and I slam it into the CD rom tray and all and all it just starts playing, all by it self. I'm looking for a way to turn it of, finaly in desperation I click and drag the cd into the garbage can and the system locks up!?!?

So I do the cloverly period spacebar thing hoping I can stop the program, and I get a little caution window saying "Careful, interupting this program may lock up the system" I try to click OK, But the system is already LOCKED UP!!!!

The mac is practiceing some kind of bizarre phsycological warfare on me cause I'm working late at night, and a quarter of my eye keeps seing this thing jumping up and down. The update manager is bouncing on the bottom of the screen like a jack russel fu*king terrier!

So I'm looking around the list of the files trying to find the executable wich it wants me to update, and if I click on any one of them by accident...I rename it!!! Oh no it's been renamed to nothing, it was some kind of importent system file...AND the computer crashes!!!

On a PC no data is raly lost. I mean there is a way to undelete a file. If you know what you are doing in DOS you can go in there and recover anything that has been corrupted. On a MAC if you loose a file, you run to the store trying to get the mac version of Norton utileties only to have Norton go " You Idiot! You own a Mac! The file is F*cking gone! It's just gone"

Don't have any tools or whatever dials or swithces on the bottom of the screen cause if you try to reach for them, the DOC meny comes up...!

You have to like angle around, and dodge thing to try to get to the control, it's kinda like boxing with your computer. I can put it on the bottom, I can put it on the left and I can put it on the right. But I can't put it on the top. Nooooo that's reserved for the mighty blue apple....!

Haha. Dette er teksten til en liten komi video som er Mac editor har laget av egne erfaringer. Det er i hvertfall det jeg liker å tro. Det er godt mulig han bare disser Windows fan med ironi, uansett er videoen hysterisk morsom. Hvis noen av dere ikke har den og vil se den kan jeg sende den til dere. Legg meg op msn bare. [email protected]

Hysterisk morsom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...