Unglar Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har en side med pålogging, og har et problem med at siden legges i minnet på datamaskinen, slik at den ikke blir lastet på nytt for hver gang du besøker siden. Jeg har skrevet litt asp, og der har man en funksjon som sier at siden ikke skal lagres på datamaskinen, men lastes hver gang: Response.Expires = -1 Finns det noe lignende i php?? jeg har lett litt på PHP online manual, men har ikke funnet noe Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Jeg lurer på om det kanskje er header funksjonene du er ute etter: <?php // HTTP/1.1 header('Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate'); header('Cache-Control: post-check=0, pre-check=0', false); // HTTP/1.0 header('Pragma: no-cache'); ?> Endret 13. august 2004 av dabear Lenke til kommentar
Unglar Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 takk, tror dette er akkurat d jeg ser etter Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 bruker selv denne headeren på mine sider og er fornøyd med den. den sikrer at sidene _alltid_ lastes på nytt: header("Expires: Mon, 26 Jul 1997 05:00:00 GMT"); // Date in the past header("Last-Modified: " . gmdate("D, d M Y H:i:s") . " GMT"); // always modified header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate"); // HTTP/1.1 header("Cache-Control: post-check=0, pre-check=0", false); header("Pragma: no-cache"); // HTTP/1.0 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Et lite halvveis off topic spørsmål: Gjør dette at bilder og sånt også må lastes på nytt hver gang? I så fall vil det jo være en stor ulempe både for eier/host som må overføre mer data og for besøkende som må vente lenger på å laste siden. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Et lite halvveis off topic spørsmål: Gjør dette at bilder og sånt også må lastes på nytt hver gang? I så fall vil det jo være en stor ulempe både for eier/host som må overføre mer data og for besøkende som må vente lenger på å laste siden. såvidt jeg vet så lastes alt på nytt med dette. oppdaterer du sidene dine en gang hvert halvår så er kanskje ikke dette noe, men hvis du forandrer innhold/forbedrer scripting så er dette noe å ha.. Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Tror nok det ville vært en idé å ikke slå av cache på alle sidene, men bare på de sidene der sånt trengs mest, om det er det som blir foreslått her. Browserne har som regel gode cache-styringer og oppdager relativt bra om det er noe nytt materiale og om det bør lastes på ny. Å tvinge en besøker til å laste ned all grafikk og tekst hver eneste gang og på hver eneste side er i allefall ikke et sjakktrekk. Ikke bare ulempelig for besøker men for deg også om du betaler for båndbredden. Tid er penger. Cache er et enormt hjelpemiddel for surfere med med ISDN og dårligere. Endret 15. august 2004 av Blodhemn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå