Gå til innhold

Tanker om ny regjering


Anbefalte innlegg

Du skal være med å betale fordi samfunnet sier at du skal, hvis ikke så kaster vi deg i fengsel.

Med hvilken rett?

Med hvilken rett kan en kapitalist beslagelegge eiendom som sin? Forsåvidt så driter jeg i om jeg krenker dine hodeskapte rettigheter om det gavner samfunnet.

Forskjell på "å beslaglegge" og "å kjøpe".

 

Ihvertfall der jeg kommer fra... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med hvilken rett kan en kapitalist beslagelegge eiendom som sin?

Med eiendomsretten til sin egen kropp. Han eier sin kropp og sitt arbeid, og dermed også produktet av sitt arbeid.

 

Forsåvidt så driter jeg i om jeg krenker dine hodeskapte rettigheter om det gavner samfunnet.

Det samme mente Hitler. Staten har potensial til å være den dødeligste trusselen mot individet; derfor trenger mennesket rettigheter – for beskyttelse mot staten. Dette bygger på prinsippet om at staten er til for å beskytte rettigheter, ikke krenke dem; at staten er innbyggernes tjener, ikke en hersker.

Lenke til kommentar
Med hvilken rett kan en kapitalist beslagelegge eiendom som sin?

Med eiendomsretten til sin egen kropp. Han eier sin kropp og sitt arbeid, og dermed også produktet av sitt arbeid.

 

Forsåvidt så driter jeg i om jeg krenker dine hodeskapte rettigheter om det gavner samfunnet.

Det samme mente Hitler. Staten har potensial til å være den dødeligste trusselen mot individet; derfor trenger mennesket rettigheter – for beskyttelse mot staten. Dette bygger på prinsippet om at staten er til for å beskytte rettigheter, ikke krenke dem; at staten er innbyggernes tjener, ikke en hersker.

Javel? Men det er jo ikke kapitalisten som gjør arbeidet, bortsett fra om han er selvstendig næringsdrivende. I store selskaper gjør ikke eieren annet enn å flytte papir, det er arbeidere som gjør både det intelektuelle arbeidet og det fysiske arbeidet. Ifølge din logikk så er det da arbeiderne som er eiere.

 

Jeg er helt enig med deg, men jeg er ikke enig i rettighetene du mener mennesket har.

Lenke til kommentar
I store selskaper gjør ikke eieren annet enn å flytte papir, det er arbeidere som gjør både det intelektuelle arbeidet og det fysiske arbeidet. Ifølge din logikk så er det da arbeiderne som er eiere.

Eieren eier selskapet. Uten ham ville ikke arbeidernes arbeid hatt noen som helst verdi, da de ikke hadde hatt noe selskap å arbeide for. Eiendomsrett kan opparbeides på to måter: Man kan opparbeide seg eiendomsrett til det ingen eier, eller man kan kjøpe eiendomsretten fra en annen. Arbeideren gjør ingen av delene; derimot bearbeider han materiale som eies av bedriften. Således har han ikke eiendomsrett til det han produserer, men han får betalt for arbeidet.

Lenke til kommentar
I store selskaper gjør ikke eieren annet enn å flytte papir, det er arbeidere som gjør både det intelektuelle arbeidet og det fysiske arbeidet. Ifølge din logikk så er det da arbeiderne som er eiere.

Eieren eier selskapet. Uten ham ville ikke arbeidernes arbeid hatt noen som helst verdi, da de ikke hadde hatt noe selskap å arbeide for. Eiendomsrett kan opparbeides på to måter: Man kan opparbeide seg eiendomsrett til det ingen eier, eller man kan kjøpe eiendomsretten fra en annen. Arbeideren gjør ingen av delene; derimot bearbeider han materiale som eies av bedriften. Således har han ikke eiendomsrett til det han produserer, men han får betalt for arbeidet.

Prøv å forklar Olsen det... Jeg har prøvd tidligere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...