Gå til innhold

Bit Torrent Fart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du åpnet porter?

Hvilken klient bruker det.

Hvis du ikke har åpnet porter og du bruker orginalklienten så er det ikke så rart du ikke får gode hastigheter.

Kan du forklare meg hva disse tingene betyr?

Jeg forstår ikke hvordan og hva man mener med åpen port...

...og med det samme, klient ... hva mener man med dette?

Lenke til kommentar

Du må åpne portene i routeren din. Gjør at farten øker. Måten du skal gjøre det på er beskrevet i manualen til routeren (Var vertfall det hos meg)

Med Client mener han hvilket program du bruker når du laster ned torrent filer. Dersom du bruker den "orginale/vanlige", vil jeg anbefalle å endre til f. eks. ABC.

Lenke til kommentar
Clinet..?  :roll:  BitTorrent. ADSL-Routeren mener du..? Ja hørte noe om de portene, men kan du forklare hvilke porter det er ?

clienten er det programmet du bruker til å laste ned med (anbefaler abc eller Azureus)

du må åpne dei portene clienten bruker (dei må åpnast i adsl-routeren), kva porter som vert brukt kan variere frå program til til program.

Lenke til kommentar

med 48 seeds havner jeg på 125-145kbs i sek. har en bravo linje fra nextgentel 1024/255(eller noe sånt)... når du skal åpne porter kan du alltids prøve å telnet på standargateway,du finner denne med å gå i ledetekst/msdos vindu. skriv derretter ipconfig i vinduet press enter, finn etter det standar gateway(nederst) så skriver du telnet "ip til standard gateway" etter du har fått kontakt med routeren logger du inn med passord(hvis du ikke har dette får du det av kundeservicen til ispen) ps: husk at telnet til gateway kun funker fra "hovedmaskina". Etter at du har logget inn skriv inn følgende(cbos står der allerede:

cbos>

cbos>enable

cbos# set nat entry add <internip><portnr>0.0.0.0<portnr><protokoll> , dette er oppskriften, her er et eksempel på å åpne port 1723(ikke den du skal ha):

allt det cbos opplegget: set nat entry add 10.0.0.2 1723 0.0.0.0 1723 tcp

håper dette hjalp, hvis ikke så burde det hjelpe dem som har nextgentel som isp og som lurte på dette.

mvh am

Lenke til kommentar

i tillegg så, såvidt jeg har forstått, bruker mange klienter en greie at de prøver f.eks 10 tilfeldige seeds.. og kobler seg på dem.. prøver så et par nyue etter hvert.. et par nye etter hvert..

Så er du heldig får du kjappe seeds, er du uheldig får du trege seeds. Og så bruker de visst litt algoritmer med at hvis du treffer på en med bra fart brkuer den den litt videre og sånn..

La klienten din stå og gå en dag eller to, med endel seeds.. og du bør få grei fart.. :)

Edit:

Og som nevnt ovenfor, begrens uploadhastigheten din litt.. F.eks noe som kan gjøres i azureus (azureus.sf.net) eller med netlimiter. Jeg setter uploadhastigheten min til tja... 20KB/sec under maks. (2048/512 ngt)

Endret av Tosh
Lenke til kommentar

Enkelte steder er det gunstig å laste opp så mye som mulig pga såkallt ratio, derfor er det ikke så lurt å begrense uploaden. Det er fordi da blir ratioen(forholdet mellom DL/UL) skeivt, noe som gjør at man må vente en god stund før man kan laste ned siste release

Lenke til kommentar
med adsl skal det litt til for at UL/DL-ratioen ikke blir skjev. Da er det greiere å bare downe masse, så du får det du vil ha.. Og så seede en liten uke eller to :)

Å seede i 1-2 uker hadde jeg alldri giddet. Det kommer nye ting hele tiden som er interesante og derfor er det ikke gunstig å seede på gamle ting samtidig som du skal laste ned nye. Og i tillegg vist man seeder i 1-2 uker eller lenger, kan man nesten ikke burke linjen til noe annet pga seedingen sluker hele linjen.

Lenke til kommentar

Er med på det at du får mere ned hastighet jo mere du uploader. men viss du maxer ut uploaden din. Men det går vel diverse informasjon frem og tilbake over linja som ikke bare er det du laster ned. Og viss det ikke er noe ledig linje og sende dette på, så har man en flaskehals. Det er selvsagt bare fabling fra min side, men hos meg øker hastigheten veldig mye ved at jeg senker uploaden ved hjelp av netlimiter.

Lenke til kommentar

akkuratt det er et velkjent fenomen. Har sikkert blitt forklart her på forumet 50 ganger snart å jeg orker ikke å ta en lang versjon av det nå. Kort forklart det står at du skal ha f.eks 384 kbit ut, men en del av denne hastigheten forsvinner i linjene alt i fra hvor langt i fra sentralen du er. Bortimot 28 prosent av hastigheten din kan forsvinne. Dette er grunnen til at isp-er legger til litt "ekstra" fart ned, men det gjør de altså ikke med opplastingshastigheten. med 28 prosent tar i alle fall NGT veldig godt i, å sette opplastingen lavere enn 35 kB/s hvis du har 384 kbit/s, skal ikke være nødvendig.

DE fleste fildelingsprogrammer har en funksjon hvor man kan reduse å øke opplastingens hastigheten og nedlastingshastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...