Gå til innhold

Er det bare å sette i en ny harddisk?

AK47

Anbefalte innlegg

Tror jeg tar meg en tur til butikken og kjøper en ny harddisk, for å løse noen problemer jeg har tatt opp andre steder i forumet. Er det da bare å koble opp den nye disken, sette den som primærdisk og installere Win XP på den? Med andre ord, er den vanligvis gjort klar for slikt? Planen min er å koble til den gamle (så har jeg to) etter at windows er oppe og går, etter å ha gjort den til sekundærdisk, eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger ikke re-installere noe som helst, det er bare å koble den andre opp som slave, men hvis du heller vil ha os'et ditt på den nye disken, gjør følgende:

(forutsatt at du har skrudd opp kabinettet)

1. Fjern IDE-kabel fra gammel disk, sett den inn i den nye

2. Sørg for at den nye disken er satt opp som MASTER, (Sett JUMPEREN slik at den kortslutter de riktige pinnene som anvist på disken din, slik at den står som MASTER)

3. Sett inn den ANDRE kontakten på SAMME IDE-kabel inn i den gamle disken din, sørg for at JUMPEREN på denne kortslutter de pinnene slik at den står i SLAVE-modus.

4. Fyr opp maskinen, hiv inn Win-XP cd'en og installér på vanlig måte.

lykke til

Lenke til kommentar

Da er den nye disken på plass, men jeg har et problem. Selv om jeg har plassert jumperen til master på den nye disken og fjernet fra den andre, så den blir slave, så kommer den gamle fram. Løsningen ble da å sette på HDD1 i biosen. Problemet jeg har nå er at maskinen bare klarer å finne en harddisk om gangen. Med andre ord så ser jeg kun C (min nye disk) under min datamaskin. Noen gode råd?

Nå legger jeg meg, så får jeg prøve mer i morge :hmm:

Lenke til kommentar

ja, glemte å si dette!

I BIOS'en din så bør du ha et valg som heter "IDE AUTO DETECTION" eller noe lignende. Kjør den, lagre endringene, og restart. Da vil XP finne denne under installasjonen, slik at du kan formatere den opp og installere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
ja, glemte å si dette!

I BIOS'en din så bør du ha et valg som heter "IDE AUTO DETECTION" eller noe lignende. Kjør den, lagre endringene, og restart. Da vil XP finne denne under installasjonen, slik at du kan formatere den opp og installere.

Lykke til!

Hei, takker for hjelp

Når jeg går inn på biosen ser jeg at IDE primary master automatisk har funnet den gamle disken, selv om den manuelt på disken er satt til slave. IDE primary slave står også på automatisk, men har ikke funnet noe. (Med auto mener jeg at den står oppført på auto på IDE primary slave/master og Access Mode.) Trykker jeg på IDE HDD Auto-Detection finner den heller ikke noe nytt.

For å få det til å funke måtte jeg derfor sette second boot device fra SCSI til HDD-1. Da funker det med at den nye harddisken som jeg nå har installert windows på booter. Men som sagt, så ser jeg ikke da den gamle disken under min datamaskin når jeg er kommet i windows.

Til informasjon har den gamle disken en tynn USB-lignende kabel, mens den nye har den klassiske langflate kabelen. Er det noe der jeg må gjøre?

Lenke til kommentar

Den USB-lignende kabelen er nok en Serial ATA kabel.

Når du hadde satt second boot device på SCSI, så sier nok det at PC'en skal boote på SATA disken. Hvis du SKAL boote på SATA disken, så sett SCSI før HDD-1 i boot device lista.

Etter det jeg vet så er det ikke noe master/slave opplegg på SATA diskene (jeg har ikke SATA selv, så jeg vet ikke. skyt meg hvis jeg tar feil :) )

Så hvis du kun har 1 SATA disk, + den nye Parallel ATA (den med slik flat IDE kabel) disken, så skal du sette den nye disken på master, og evt. cd-rom/brenner/dvd på slave.

Så setter du boot device på hva du vil boote på (enten SCSI for den gamle HD'en, eller HDD-1 på den nye)

Håper dette var til litt hjelp :)

EDIT: Neste gang du kjøper ny disk, så vil jeg anbefale deg å kjøpe Serial ATA-disker, ettersom SATA er raskere enn PATA, SATA kablene er MYE tynnere og dermed lettere å jobbe med/får bedre plass i kabinettet osv, og at SATA mest sannsynlig kommer til å ta over for PATA.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Da har du en parallell ATA disk (ny) og en

seriell ATA disk (gml.).

Det er kun PATA du ser i biosen under autodetect ,det er helt normalt .

Kople vekk SATA disken helt .

Sett boot til HDD (ikke scsi , scsi er for SATA boot).

Installer windows .

Installer SATA driverene for ditt hk .

Slå av systemet , kople på SATA disken .

Start opp , og den gamle disken din skal bli funnet .

Er det Asus a7n8x kople PATA disken som nr.2(slave) på primary IDE.

SATA og første disk på IDE kontroller 1 deler visstnok noe.

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

En liten ting: Du bør ikke ha en harddisk og en optisk enhet på samme IDE-kanal. Da vil harddisken måtte vente på den optiske enheten, og du får ikke utnyttet harddiskens fulle hastighetspotensiale. Hvis du (utenom S-ATA) har en IDE harddisk og en IDE optisk enhet, ville jeg satt begge som "master/single drive" på hver sin kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...