Gå til innhold

Varmeproblemer på cpu

DoffeLoffe

Anbefalte innlegg

Har et problem med en nylig innkjøpt pc her på huset. Dataen får ganske ofte blåskjerm og restarter. Dette skjer når den er under belastning. Bruker asusprobe til å lese av temperaturen, idle ligger den på litt under 50 grader og den restarter når den kommer opp i ca 53 grader.

Har Asus A7N8X-E Deluxe, amd athlon xp 3000+ og Silent Breeze 462 III XP3200+

Har siste biosversjon og den er enig med asusprobe i idletemperaturen. Bruker artic silver 3.

Har jeg kjøpt en for svak cpu vifte? Er det normalt at den skal ha så store problemer med varmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra temperaturen du har, så er det nåkk ikke CPU`en som er problemet.. :nei:

Prøv å skru av "start på nytt automatisk" får å se hva som står i feilmeldingene du får.....høyreklikk på Min Datamaskin, velg systemegenskaper og avansert, under Oppstart Og Gjenoppretting velger su instillinger...skal være under hær en plass... :thumbup:

Lenke til kommentar

Får standard blåskjerm:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. Har dette skjedd før bla bla skift driver, test ram og restart bla bla. Så kommer en linje med teknisk babbel

*** STOP: 0x0000007f (0x00000000, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

Tallene og bokstavene varierer fra restart til restart. Den andre jeg fikk hadde som følger.

*** STOP: 0x00000024 (0x001902FA, 0xADD368A0, 0xADD365A0, 0xF76ADCB0)

*** NTFS.SYS - Address F76ADCB0 base at F76AB000, DateStamp 3d6de5c1

Ikke noe jeg får noe fornuftig ut av iallefall.

Kjørte i gang en cpu stresstest, gikk fra 50 til 55 grader på 2 min før den restartet. Fortsatte med testen rett etter restart. Fikk blåskjerm etter ca. 30 sek på 53 grader.

Kan ikke se noe annet enn at det må være cpu :hmm:

Lenke til kommentar

Tror neppe det er CPU som er i veien jeg heller. Naboen har akkurat samme hovedkort og en 2800+ prosessor. Han idler på _68_ grader nå om sommern ( Før han fikk låne en håndfull vifter av meg ), og vil ikke tenke på hvor varm maskinen hans har blitt da han spiller Doom3 :)

NTFS.sys du får problemer med. Kanskje det er HD, filsystem eller selve filen som er ødelagt?

Lenke til kommentar

Men det skulle vel ikke være noen grunn til at dataen resterter når jeg kjører stresstest på cpu'en? Når jeg kjører antivirus så avsluttes programmet etter en liten stund, Prime95 sier det er et hardwareproblem og vil ikke kjøre og programmet til folding@home vil heller ikke kjøre.

Lenke til kommentar

Hehe har 1GB ram allerede så skal ikke inn noe mer med det første ;)

Men har faktisk fått fikset problemet nå. De la ut ny bios for 2 dager siden (versjon 1012) og den fikset problemene jeg har hatt. Ved full load så ligger cpu på ca 51 grader dønn stabilt. :D

Takker for svar

Endret av DoffeLoffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...