Gå til innhold

Komplikasjoner med reparering av installasjon

Anbefalte innlegg

Etter jeg installerte SP2 har pcen ikke greid å boote grunnet en manglende eller korrupt ntfs.sys fil. Jeg fikk beskjed om å sette i Windows XP CD-en, men problemet viste seg å være mer innfløkt enn som så. Da jeg etter noen timer endelig fant fram CD-en ble jeg minnet på at PS2 porten ikke fungerer. Og da PS2 er det eneste som fungerer i oppstarten etter BIOS (hvor USB faktisk fungerer perfekt) måtte jeg finne på noe annet. Jeg koblet ut harddisken og flyttet den over til min pensjonerte skraphau, men dessverre støttet ikke BIOS harddisk-størrelsen eller typen (den fant den i alle fall ikke)

Så det lot seg ikke gjøre på den måten, men jeg var ikke ennå slått. PS2 porten har nemlig en vane av å være fungerende og ikke når du minst venter det. Derfor greide jeg å starte installasjonsprogrammet etter en lang stund med prøving og feiling, men bare for å finne ut at jeg har greid å glemme Administrator-passordet. En del googling senere fikk meg til å lage en ”Remove NT password” diskett med denne her, som faktisk fungerte utmerket. Men dessverre forlot flaksen meg; PS2 porten var fraværende nok engang og ingenting ser ut til å vekke den til live igjen.

I mangel av noe fornuftig å finne på prøvde jeg ut et stort antall forksjellige oppstartsdisketer, mangen beregnt på DOS og tidlige Windows-versjoner, men uten hell. Da ingen av disse støttet USB kunne jeg ikke gjøre noe annet en å omstarte maskinen.

Så derfor lurer jeg på om noen av dere vet om et oppstartsdisket eller -CD som gjør det mulig å kjøre setup-programmet på Windows CD-en? Det er vel fåfengt hvis Windows CD-en ikke støtter USB, men det er iallfall vært et forsøk.

Kanskje ville det vært mulig å fikse ntfs.sys filen med en DOS-NTFS leser og –skriver?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen var å installere Windows på nytt, etter mye strev med USB-tastaturet. En rask gjennomgang i instruksjonsboka til hovedkortet (ABIT NF7-S) fant jeg ut at BIOS kunne ta over kontrollen av USB-tastaturet. Dette kunne gjøres ved å endre egenskapen - USB Keyboard Support via i Integrated Peripherals - OnChip PCI Device til BIOS.

Hendelsen var virkelig kjedelig. Hmm... Lurer på om det samme skjer hvis Automatic Updates laster ned SP2? Nåvel, det er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...