Gå til innhold

BD-ROM Blu-ray for PC-en i 2005


Anbefalte innlegg

Håper Blueray faktisk kommer i 2005. PC-DVD er og blir en flopp, og trenger en erstatter.

En flopp? Utdyp.

Alt er bare et salig rot med DVD for PC. Uenighet om standarder har forsinket det flere år. Først nå begynner det å bli litt orden i sakene, og prisene begynner å bli akseptable, men fremdeles er det rot med forskjellige standarder som skaper forvirring og høyere priser.

 

Problemet er allikevel det at dette ikke lenger er noe å satse på, da kapasiteten er svært liten, i forhold til hva vi burde forvente i dag. Husk på at når CD'en ble vanlig for PC, var gjerne kapasiteten på CD'en minst like stor som de største harddiskene.

 

Kapasiteten på dagens harddisker har siden da blitt ca 200-doblet

Da er det lite fremtidsrettet å satse for fullt på et medie som bare har blitt under tidoblet.

 

z00l: Hvis det er viktig data, kan du jo bare brenne data'en på to plater, så er du temmelig bra sikret :)

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-R, DVD+R, DVD-RAM, Blue-Ray, HD-DVD...argh, jeg blir frustrert :( Med mindre det kommer kombibrennere som støtter alt dette blir det bare rot...

 

Og er det bare jeg som synes 50 GB er for lite? Jeg har 250 GB harddisk nå og sikkert 1 TB om noen år. Da tar det lang tid å ta backup av disken med bare 50 GB-disker :( 500 GB hadde vært passe.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Håper Blueray faktisk kommer i 2005. PC-DVD er og blir en flopp, og trenger en erstatter.

En flopp? Utdyp.

Alt er bare et salig rot med DVD for PC. Uenighet om standarder har forsinket det flere år. Først nå begynner det å bli litt orden i sakene, og prisene begynner å bli akseptable, men fremdeles er det rot med forskjellige standarder som skaper forvirring og høyere priser.

 

Problemet er allikevel det at dette ikke lenger er noe å satse på, da kapasiteten er svært liten, i forhold til hva vi burde forvente i dag. Husk på at når CD'en ble vanlig for PC, var gjerne kapasiteten på CD'en minst like stor som de største harddiskene.

 

Kapasiteten på dagens harddisker har siden da blitt ca 200-doblet

Da er det lite fremtidsrettet å satse for fullt på et medie som bare har blitt under tidoblet.

 

z00l: Hvis det er viktig data, kan du jo bare brenne data'en på to plater, så er du temmelig bra sikret :)

Man kunne jo såklart gjerne ha sett at dvd var bedre, men jeg vil ikke kalle det en flopp, det har jo mer eller mindre tatt over for cd på brennefronten. Og for å sette det litt på spissen, hvem bryr seg om det er framtidsrettet når brenneren koster 700kr? Er jo bare å kjøpe en ny spiller når den tid kommer, orker ikke å sitte å ruge på en gammel cd-brenner i all evighet, så lite er ikke tiden min verd, og i tillegg sparer man det inn på at mediet er billigere per gb.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det som kommer til å få fart på volumet av både plater og brennere er hva som skjer med HD-DVD, neste generasjons DVD plater. Inntil da er det bare å ta det rolig. Jeg regner med at DVD DL vil være stort lenge, fordi så mange i dag har DVD-spiller. Det er kun få personer som vil ha behov for BD til HD-DVD kommer, og markedet for HD-DVD spillere er også rimelig begrenset

Yes. kanskje jeg endelig får brennt ut alle HDTV filmene :=) noen ganger strekker bare ikke Dual-Layer til ;)

og for å rette opp på manges oppfatning av HD-DVD så er dette ikke noe samlebegrep på "high-definition-DVD". Dette er en konkurrerende teknologi til Blue-Ray ol. laget av Microsoft, og med MS trang til å kontrollere hva alle sammen får lov å se på, eksempelvis med deres DRM beskyttelse på WM9, håper jeg inderlig ikke at de får et stort marked.Da håper jeg heller virkelig Blue-Ray har kommet for å bli! :)

 

hvor mange har i dag en HDTV til å spille de av på?

jeg har en projektor jeg jevnlig ser HDTV filmer på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...