Gå til innhold

Mandrake A64 ISO's og mer

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å installere Linux på min datamaskin. Valget går på Mandrake (Versjon 10), det skal være lett å bruke for nybegynnere og er komplett med det jeg trenger. Jeg trenger litt hjelp og informasjon.

Jeg har Athlon 64 3000+ og vil utnytte 64-bit delen på CPU'en i Linux. Å finne ISO filer ble jeg usikker på.

[url="http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3"]http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3[/url]

Her er en liste over ISO filer, men er den som står IA64 på som er til min Athlon 64?

På PC'en min har jeg 3 harddisker, men kun 1 skal inneholde Windows og Linux. OS disk'en og har 2 partisjoner og Windows er allerede installert. Den andre partisjonen har masse plass og er ikke brukt til noe. Så jeg kan ta å fjerne partisjonen å la linux gjøre sitt og la Windows stå uberørt, men vil Mandrake lage en boot liste til meg? (Disken er PATA og er ikke på en SATA kontroller visst dette er relevant)

Jeg prøvde å søke på hardware-kompatiblitetsdatabasen til Mandrake, men uansett hva jeg skreiv så gav det ingen resultater. Alikevel så har jeg ganske vanlig hardware; Radeon 9800SE, SB live, 3COM NIC, Nec 1300A brenner. Det jeg stusser på er hovedkortet sine komponenter som er chipsettet Sis755, sørbroa 964 og SIS180 til SATA.

Takk for all hjelp :wee:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror også Ia64 er for Itanium, men er ikke helt 100% sikker på hva den "a"'en gjør i Ia64. Hadde det vært Intel sin 64-bit cpu (AMD 64) så hadde de muligens valgt et annet navn enn Ia64. Visst Ia64 likevel er for Athlon 64 så er dette litt dårlig informert fra Mandrake sin side spør du meg.

Men er det noen som har erfaringer med bootmenyer og installasjon på samme harddisk som windows er installert på i Mandrake?
Lenke til kommentar
Nå har jeg omsider installert Mandrake og alt fungerer som det skal. Nå trenger jeg kunnskap og hjelp.

Nå vil jeg oppnå 3 ting i første omgang:

- Lære grunnleggende om hvordan Linux fungerer. Noen som har noen linker? Helst norsk, men engelsk kan forståes det også.
- Finne filene som er på NTFS partisjonene mine. Er det her Samba kommer inn?
- Installere MSN klienten GAIM. Fant den i lista i anbefalte programmer her på forumet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...