Gå til innhold

office pakka - hva hvor billigst?

ThaKladd

Anbefalte innlegg

Office pakken er jo ekstremt dyrt, mens works er jo ganske grei pris på.. men jeg vil ha office!!

dette ønsker jeg i min office pakke:

Word

Excel

Access

FrontPage

PowerPoint

koplett.no f.eks. sier jo ikke hva som er i pakkene... og går bare surr å prøve å lete.. student, pro, oem, retail, oppgradering, norsk engelsk - alt på på priser mellom 1000 og 6000.. :no:

Jeg har tideligere versjoner hvor alt dette finnes, men så langt så har jeg ikke funnet det i noen nyere - det vil si office 2003

er den noen som har erfaring, og vet hvor jeg finner det enklest, og hvor det er billigst, eller om jeg må kjøpe f.eks. FrontPage for seg selv?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv om den gratis openoffice og se om gjør susen, staroffice koster 500 kr. Hvis du fremdeles har lyst på office så leser du videre.

Hvis du trenger alle de programmene er det du trenger en pro versjon. Pro kommer i retail,oppgradering og OEM(retail/oppgradering).

Retail er den vanlige versjonen

Oppgradering er hvis du har en eldre office pakke og vil oppgradere.

OEM er ment for å selges sammen med nye pc-er, husker ikke hva som ligger i definisjonen "ny" pc, men du kan ta en telefon eller sende en mail til f.eks netshop som har Office 2003 pro OEM til 3050 kr

Lenke til kommentar

Takker :)

sjekket opp dette med OEM en gang - men ble bare mer confused. hadde nemlig en CD med Win98 OEM hjemme - så jeg brukte like gjerne den fremfor den brente... selv om det ikke var ny pc..

men OEM, kjøpes med ny PC eller for ny PC?? jeg skal nemlig kjøpe ny PC, men skal vente bittelitt før jeg kjøper programvaren... TAkk Netshop for at dere lister opp :yes:

det er vel ikke "ulovlig" å bruke OEM produkter på "gammel" PC?? å bruke brent er vel mer ulovlig...

Front Page må jeg kjøpe skilt ser det ut som..

OpenOffice holder jeg meg langt unna, har hørt det er greit nok - prøvde det en gang og da fungerte det ikke, og har prøvd det på andre pc'r men det er bittelitt uvant og merkelige løsninger - så jeg vil holde meg til Microsoft.

Lenke til kommentar
Takker :)

sjekket opp dette med OEM en gang - men ble bare mer confused. hadde nemlig en CD med Win98 OEM hjemme - så jeg brukte like gjerne den fremfor den brente... selv om det ikke var ny pc..

men OEM, kjøpes med ny PC eller for ny PC?? jeg skal nemlig kjøpe ny PC, men skal vente bittelitt før jeg kjøper programvaren... TAkk Netshop for at dere lister opp :yes:

det er vel ikke "ulovlig" å bruke OEM produkter på "gammel" PC?? å bruke brent er vel mer ulovlig...

Front Page må jeg kjøpe skilt ser det ut som..

OpenOffice holder jeg meg langt unna, har hørt det er greit nok - prøvde det en gang og da fungerte det ikke, og har prøvd det på andre pc'r men det er bittelitt uvant og merkelige løsninger - så jeg vil holde meg til Microsoft.

har ikke peiling på dette med OEM selv, men jeg tror ikke onkel politi kommer å banker på døra de hvis du legger inn en OEM på en gammel pc ;)

Er rimelig sikker på at front page også følger med pro pakken så jeg hadde ikke kjøpt det før jeg viste at det ikke lå på den andre cd-en.

Trodde OEM kjøpes _med_ ny pc, men send en mail til netshop så skal du se at du får et svar derfra i løpet av kort tid fra noen som vet det bedre en meg.

Det er ingen form for sporing på pc-en så ingen finner du ut om du velger å gi bort din office til en kamerat...

Lenke til kommentar

FAnt denne forklaringen hos Komplett.

Hva betyr retail, boxed, bulk og OEM?

Før du handler, bør du lære deg forskjellen mellom betegnelser som retail, boxed, bulk og OEM.

Retail og boxed er mer påkostede versjoner beregnet for sluttbrukermarkedet. Bulk og OEM er rimeligere versjoner beregnet for PC-produsenter, og mangler ofte håndbøker, drivere, ekstra programvare for å nevne noe.

Retail

En noe dyrere versjon med salgsvennlig innpakning, håndbøker, alle kabler, drivere oa. du trenger for å komme i gang. Retail er beregnet for sluttbrukere som trenger alt for å komme i gang, og er motsetningen til bulk.

Boxed

Kan sammenlignes med retail, men er Intels betegnelse på de prosessorer de ønsker skal selges i retail-kanalen (Internett og butikker). I denne pakken leverer de med 3 års garanti på selve prosessoren, livstid på vifte, håndbøker og for eksempel "Intel Pentium 4 Inside"-klistremerke.

Bulk

Den enkle og rimelige versjonen som i sin tid kun var beregnet solgt til PC-produsenter som bl.a. ikke trengte kostbare og salgsvennlige esker. De store PC-produsentene utviklet egne håndbøker og driversett, slik at disse også ble borte fra bulk-pakningene.

Nå selges produkter i bulk-forpakning i alle kanaler takket være bl.a. økt kompetanse i markedet, enkel tilgang til de nyeste drivere og patcher på Internett. Et banalt problem for deg som sluttbruker kan være at det veldig sjeldent følger med skruer, monteringsmateriell og kabler.

OEM

OEM betyr for deg som forbruker tilnærmet det samme som bulk, men har noe fravikende betydning avhengig av hvilket varemerke produktet selges under.

Intel bruker denne betegnelsen på prosessorer som primært selges til PC-produsenter, samt at de reduserer garantitid og leverer uten vifte, Intel Inside-klistremerke oa.

Microsoft benytter denne betegnelsen på programvare som enten SKAL være forhåndsinstallert på ny PC fra en PC-produsent, eller solgt sammen med harddisk eller hovedkort.

Creative Labs får andre til å produsere cd-rom spillere under Creative-merkevarenavnet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

takke takke

skal kjøpe xp pro student selv(selv om jeg er ferdig på videregående, men jeg skal jo vider på universitet etter siviltjenesten)

men er student versjon ribba for funksjoner som det ellers er i pro versjonen?? er den på en måte enklere lissom?

:innocent:

Lenke til kommentar

Min XP pro student var fullversjon og samme som retail med unntak at det var enn oppgraderings versjon så jeg måtte ha en plate med gammelt operativsystem for å få innstallert det men det var ikke noe problem.

DA jeg bestilte win 2000 oem så var det fullversjon (ikke oppgradering) men fikk bare med plata og en tynn manual og kosta 1500 i si tid.

Tror det samme gjelder office. Microsoft satser sikkert på å selge programvare til studenter billig for å få dem vant til deres producter slik at de vil fortsette og bruke det videre i livet. Det tjener Microsoft sikkert på.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

mm.. jeg kjøpte faktisk winxp student timl en venn av meg - brukte win98 cd for å verifisere innstalasjon... det er godt den ikke er ribba for funkjsoner... men microsoft må da regne med at den kommer i hendene på eldre folk :roll:

kom bare til å tenke på den tid jeg hadde beta versjonen til win 98 *ALDRI MERE!!! beta*, no pappa fikk tak i, og den hadde innebygd stopp etter 60 dagers bruk eller no... studentversjonen har vel ikke det samme forhåpenligvis.. etter 3 år så kommer melding *you are not a student longer - windows is shutting down forever* hehe, hadde vært morro :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...