Gå til innhold

Må jeg ha ny pc, eller holder min P4 2.4mhz?

Anbefalte innlegg

Kjære landsmenn!

Jeg går å grunner på om jeg trenger en ny pc. Min pc, en HP vectra fra rundt 2001. P4 2.4 Ghz 1 GigRAM (SDRAM (PC133)..ja dere hørte riktig...den gode gamle SD rammen), tror det er 400MHz buss på HK (er litt grønn her).

Ellers har jeg et Radeon 9800 Pro skjermkort 128RAM

Det jeg har fått høre er at jeg har relativt tregt minne og treg buss

Jeg har en kamerat med en AMD xp2500+ og DDR minne og kjappere buss enn meg. Ellers har vi samme skjermkort. Det jeg har merket er at han loader i spill endel hurtigere enn meg og at han muligens kan ha høyere oppløsning uten at det hakker hos ham. Men generelt så er ytelsen i spill ganske likt på min og hans pc. Vi kjørte Doom3 side om side og det var svært vanskelig å se forskjell i ytelse..men det lagget en smule mer hos meg tror jeg.

Jeg bruker kun pc'en til spill og har ikke hatt nevneverdige problemer i noen spill etter at jeg fikk meg 9800 Pro kortet. Og i og med at jeg har 15" lcd så kan jeg ikke kjøre mer enn 1024 oppløsning uansett.

Så her kommer mine spørsmål til dere:

Senario 1: Jeg beholder skjermkortet jeg har i minst 1-2 år

a) Hvor mye bedre spill ytelse vil jeg få med å bytte til AMD Athlon 64 3000+ socket 7xx (i forhold til mitt nåværende oppsett) ?

b) Hvor mye bedre spill ytelse vil jeg få med å bytte til AMD Athlon 64 3500+ socket 9xx (i forhold til mitt nåværende oppsett) ?

c) Hvor lenge vil mitt nåværende oppsett være bra nok til spill? (La meg legge til at jeg er rimelig fornøyd med ytelsen i dagens spill (f.eks BF, BFV, Doom3) med mitt nåværende oppsett

Kommentar til spørsmålene: Da en oppgradering av mitt nåværende oppsett muligens krever nytt kabinett og PSU..samt HK, CPU og minne kan dette fort løpe seg opp i 4000 (for et 3000+ socket 7xx) til 8000 (3500+ socket 9xx). Så tenk på dette da dere kommer med tips.

Scenario 2: Jeg beholder pc slik den er nå og kjøper nye skjermkort etterhvert som dem kommer..med 1-2 års mellomrom (slik jeg har gjort til nå)

a) Vil dette fungere tilfredstillende i spill?

b) Krever de råeste skjermkortene (X800 osv) noe av pc'en som jeg ikke har?

Sånn...håper dere kan hjelpe meg litt med valgets kvaler....

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare legge til at mitt nåværende HP kabinett har et såkalt airflow colant system som gjør at det blir god kjøling og lav lyd. Og jeg vil helst ikke miste dette om dere skjønner. Men jeg vet ikke om moderne HK'er vil passe i mitt HP minitower kabinett.

Lenke til kommentar

Tror kanskje du vil få en del bedre ytelse bare med å bytte HK og RAM, og beholde CPU.

Er P4-en din virkelig på 2,4 millihertz?

Google etter ATX-spesifikasjonene så får du sikkert fram mål for ATX-hovedkort. Da er det bare å måle og sammenligne.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Problemet er at HK'et er socket N. Og etter hva jeg har hørt får man ikke tak i socket N HK'er lenger (kanskje brukt, men det blir litt mye stress liksom).

Noen som vet om jeg kan få tak i et socket N HK?

Men det jeg trenger er vel egentlig et nytt HK (socket N) og ny RAM (DDR..slik at jeg kan bruke RAM ved senere oppgraderinger)

Sorry for at jeg roter litt med benevninger osv...men jeg håper dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Socket N? Javel? Finnes det P4 på socket N?

Holder sikkert å bytte hovedkort, hvis cpu støtter S478 ( :dontgetit: ) - og dermed må du nok også bytte ram... Antar CPU har enten maks 533 eller 800 på buss, uansett klarer det seg nok en stund til med bare 533MHz... Du vil nok få en god del bedre ytelse uansett ved å bytte til Athlon 64 3000+, men da må du jo bytte alt, og om det er verd pengene for din del...?

Lenke til kommentar

Foreløpig så vet jeg ikke om det er verd å bytte alt for meg...mht et nytt AMD Athlon 64 system, da jeg klarer å spille alle dagens spill relativt tilfredstillende.

Cpu'en min har 400 Mhz system bus, 512 KB L2 cache, 478 pin package.

snakket med en kamerat i går og vi gikk gjennom forskjellige hovedkort...og de fleste HK støttet opp til maks 800 Mhz system bus. Men han mente at den også ville støtte en 400 bus CPU.

Det eneste problemet mente han, var om jeg fikk plass til nytt HK i kabinettet mitt.

Mitt nåværende HK, et Asus P4B-MX har en micro-ATX form factor 9.6inch x 9.6 inch (står i et mini-tower)

Jeg kunne tenkt meg å kjøpe slik DDR ram som kan brukes senere liksom...Sånn at jeg bare i realiteten må ut med rundt 800kr til et nytt HK for denne oppgraderingen.

Med den nye og kjappere rammen og det at jeg går fra AGPX4 til AGPX8 med et nytt HK, tror jeg at jeg vil få litt bedre flyt i spill, selv om jeg ikke nødvendigvis kan øke oppløsning eller bilde kvalitet i noen særlig grad.

Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar

The P4B-MX motherboard supports the latest Intel® Pentium 4 478 Willamette / Northwood Processor, also known as P4, via a 478-pin surface mount ZIF socket.

Spørs om du kan bytte ram da siden det er 168pins sockler til rammen du har på hk'et. Du kan iallefall bytte CPU, men da vil rammen bremse endel ned.

Men du får da flere greie løsninger til en bra pris.

CPU

Hovedkort

Ram / Evt. Denne rammen?

Her er det meste av informasjon om ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk for tips chris. Jeg har tenkt å bytte RAM og HK liksom. Rammen kan jeg benytte meg av når jeg sannsynligvis kjøper et AMD 64 system neste sommer eller noe.

Hvilket minne skal jeg velge? Trenger ikke det hotteste i og med at mine specs ellers ikke er "top-notch". Er dual DDR minne bra?

Lenke til kommentar

Hvis du er rimelig fornøyd med spill opplevelsen så hadde jeg ikke giddet å oppgradere!

Vent heller til du ikke er fornøyd med spill-opplevelsen lenger og oppgrader da (da får du de samme komponentene du sikler på nå enda billigere :p )

Lenke til kommentar

Jegt har p4 2.4GHz (533), 512 3200 ram og Nvidia GeForce FX 5900

Jegt har enda ikke hatt problemr med noen spill enda(har ikke prøvd Doom 3 enda). Jg tro jeg hadde ventet litt med å gjøre noe med maskinen hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Med dual DDR minne oppnår du dobbel minnebredde enn med single channel.

Det du kan kan gjøre er å kjøpe 1 minnebrikke nå som sparker skikkelig ifra og vil holde en god stund framover kan du kjøpe denne. (oppgradere med en til senere PC 4000)

Eller visst du vil ha dual channel nå kan du velge disse.

Hvorfor i h....... skal ha bruke så mye på ram, får 2 twinmos eller corsair value brikker til 1000kr mindre. han skal oppgradere neste sommer mener han, og da er de jo ganske sansynelig at ddr2 har størstedelen av markedet. og d må han bytte igjen.

jeg hadde personelig ikke betalt 1000kr for å gå ned fra cas 2.5 til 2.

da kan han heller legge i 500kr på de penga som trekkes fra på den dyre rammen å kjøpe en 800fsb prosessor.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Selle....Jeg har SDRAM..det er det som er problemet mitt. Den dårlige rammen min er en flaskehals for hele systemet har jeg fått høre. Og med kjøp av nytt HK så har jeg mange muligheter liksom. For det første bedre ram...for det andre så kan jeg faktisk putte inn en bedre CPU, hvis jeg om ett års tid finner ut at jeg ikke har råd til å kjøpe alt nytt liksom. Om 1 år koster sikkert P4 3.0GHz ikke mer enn 700-800kr...

Det jeg mener er at mitt nåværende HK har stoppet meg i å utføre nødvendige oppgraderinger osv..

Og Selle..du vil ikke ha problemer å spille Doom3...Jeg spiller det hver dag nå..men self kan det hakke litt her og der når det er mye som skjer på skjermen, men generelt går det veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...