Bulle Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Finner ikke helt ut av hvordan jeg skal få kobla utganger fra det analoge kameraet til Sony-kameraet. For begge kameraene følger det med kabel fordelt på en gul, en rød og en hvit + en kompositt (er det det det heter ?). Men begge kablene har hann-plugger. Så mitt spørsmål er : Trenger jeg en form for overgang her (hunn-hunn) ? + Hvilke kabler bør jeg koble ? Noen som har dette kameraet og som har forsøkt å kjøre en analog/digital konvertering ? Lenke til kommentar
nixon Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Finner ikke helt ut av hvordan jeg skal få kobla utganger fra det analoge kameraet til Sony-kameraet. For begge kameraene følger det med kabel fordelt på en gul, en rød og en hvit + en kompositt (er det det det heter ?). Men begge kablene har hann-plugger. Så mitt spørsmål er : Trenger jeg en form for overgang her (hunn-hunn) ? + Hvilke kabler bør jeg koble ? Noen som har dette kameraet og som har forsøkt å kjøre en analog/digital konvertering ? Det går utmerket. Du må bare ha en plugg med hun i begge ender som mellomkobling. Kameraet ditt kan takle INN/UT på 1) Firewire, 2) A/V og 3) S-video. Det betyr alle kontaktene går begge veier. For å ta opp fra ekstern analog kilde til DV bruker du en REC funksjon som du får opp i VCR modus på Touch skjermen. Lyden går alltid inn på Rød+Hvit Bildet går enten inn på S-video eller Gul (ikke begge samtidig) Bruk S-video hvis du kan) Let litt på menyene i VCR modus (ikke Cam) og så finner du en passende REC-knapp. Aller først bør du selvsagt kjøre gjennom hele DV-tapen i ett eneste langt opptak for å tidskode HELE tapen en gang for alle. Kanskje jeg var litt for kjapp... jeg brukte dette kameraet http://www.dvshop.no/trv33e.htm Endret 12. august 2004 av nixon Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Lyden går alltid inn på Rød+Hvit Bildet går enten inn på S-video eller Gul (ikke begge samtidig) Bruk S-video hvis du kan) Let litt på menyene i VCR modus (ikke Cam) og så finner du en passende REC-knapp. Aller først bør du selvsagt kjøre gjennom hele DV-tapen i ett eneste langt opptak for å tidskode HELE tapen en gang for alle. Lyden (rødt og hvitt) fikser jeg, men betyr det du sier at jeg helst ikke skal bruke den gule kontakten, men den svarte, runde i stedet (beklager spørsmålet, men er ikke helt stø i hva som er hva) ? Er det denne som er S-Video ? Ad tidskoding, antar at du mener at jeg feks skal sette en tom kassett i og så sette på Rec, for så la den stå og gå til båndet er slutt, spole tilbake, for så å ta opp den konverterte videoen ? Am I right ? Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Disse overgangene heter Skjøtestykke for RCA-kontakter (f.eks. varenr 22-721 på Clas Ohlson). Du kan bruke kameraet som ren konvertering til PC hvis du tar ut kassetten. Da tar du opp via firewire direkte til PC. Lenke til kommentar
nixon Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Lyden går alltid inn på Rød+Hvit Bildet går enten inn på S-video eller Gul (ikke begge samtidig) Bruk S-video hvis du kan) Let litt på menyene i VCR modus (ikke Cam) og så finner du en passende REC-knapp. Aller først bør du selvsagt kjøre gjennom hele DV-tapen i ett eneste langt opptak for å tidskode HELE tapen en gang for alle. Lyden (rødt og hvitt) fikser jeg, men betyr det du sier at jeg helst ikke skal bruke den gule kontakten, men den svarte, runde i stedet (beklager spørsmålet, men er ikke helt stø i hva som er hva) ? Er det denne som er S-Video ? Ad tidskoding, antar at du mener at jeg feks skal sette en tom kassett i og så sette på Rec, for så la den stå og gå til båndet er slutt, spole tilbake, for så å ta opp den konverterte videoen ? Am I right ? Du har forstått alt slik jeg mente det ja S-video er en sort kabel som ser ut som kontakten til tastatur eller mus til PCen din. Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Takker så mye alle sammen ! Lenke til kommentar
nixon Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Takker så mye alle sammen ! Fikk du det til da? Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Har liksom ikke mulighet til å starte ennå, da jeg fortsatt er på jobb. Først må jeg skaffe disse overgangene til lydkablene. Må vel kanskje også ha en overgang for S-video-signalet. Skal gi beskjed når jeg har gjort et forsøk. Lenke til kommentar
nixon Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Har liksom ikke mulighet til å starte ennå, da jeg fortsatt er på jobb. Først må jeg skaffe disse overgangene til lydkablene. Må vel kanskje også ha en overgang for S-video-signalet. Skal gi beskjed når jeg har gjort et forsøk. Det er neppe nødvendig å anskaffe kabel for S-video særskilt. Jeg har ved forsøk ikke sett forskjell på bildet med S-video og bildet med den gule RCA kabelen. Men det heter jo så fint at dersom man kan velge så er S-video hakket bedre enn den gule videokabelen... Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Det var nettopp det jeg også hadde fått med meg. Skader jo ikke å prøve den gule kabelen først.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå