Blib Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Da jeg installerte Slackware for ens tund siden, lagde Lilo også en bootmenu. Nå ønsker jeg å reinstallere XP, på en annen partisjon og lurer på om dette kan by på problemer. Det jeg tenkte var først å fjerne Linux-partisjonene, så å formatere C:\-partisjonen og så installere XP på nytt i F:\. Men så lurer jeg på om da Lilo med den bootmenuen vil fortsatt ligge her da? Hvor "er" den, slik at jeg kan få slettet den? Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Windows installasjonen vil Overskrive Lilo slik at du får den gamle NT loaderen til Windows, du kan fjerne Linux partisjonene ja, er ikke noe problem å slette Linux partisjonene nei. men Windows XP på F:? hvorfor ikke på C: ? er jo greiest å ha den på C: da hvis du ikke kjører dual Windows. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Den ligger nok på MBR, som den tror jeg blir overskrevet under installasjon av alle Windows-versjoner. Men hva mener du med å legge inn Windows på F? Systemdisken bør da alltid hete C hvis man ikke vil skape unødvendig problemer for seg selv. Bla fordi det alltid havner filer der selv om man velger å legge \WINDOWS på en annen partisjon. Da er det en fordel å samle all dritten på et sted (Dette ble veldig offtopic windows-prat egentlig) Uansett er det litt meningsløst å snakke om slike bokstaver da dette bare er noe tullball som eksisterer i Windows-verden. Det som skal passe på er å legge inn ting på riktig partisjoner, og partisjoner bør oppgis med nummer isteden. Eller rettere sagt, både disknummer/devicenavn og partisjonsnummer. Som et eksempel på Windows sin latterlige navngiving av partisjoner, greide en kamerat å slette feil partisjon i Windows fordi han dualboota og partisjonene fikk forskjellige bokstaver i hver windows-versjon (NT-baserte windowser har sin måte,mens 9x/Me har en helt annen måte) Endret 12. august 2004 av Langbein Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Heh, ble bare litt forvirret her nå ja. Jeg skal installere XP på den partisjonen som nå heter F:\, men etter formateringer og installasjon vil den jo hete C:\ Men så bootmenyen ligger på det som nå er C:\ den da? Edit: Hvor ligger MBR da? Men, hvis den uansett blir overskrevet går nok ting bra. Takker Endret 12. august 2004 av Blib Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Lei linux allerede? MBR blir overskrevet av windows, ja. Windows er ikke fullt så multiboot-vennlig Forresten, MBR ligger før partisjonene begynner på disken. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Men så bootmenyen ligger på det som nå er C:\ den da? Edit: Hvor ligger MBR da? Men, hvis den uansett blir overskrevet går nok ting bra. Takker MBR er første sektor på enhver harddisk, og inngår aldri i noen partisjon. Den ligger altså utenfor og rommer bootloader og partisjonstabell. Kan også bruke chainloading av flere bootloadere, slik at man f.eks har en simpel bootloader på MBR som gir stafettpinnen videre til en bootloader på en eller annen partisjon. Selv har jeg flere forskjellige bootloadere på hoved-PC'en, som for tiden kjører dualboot mellom Linux (Slackware) og Windows XP. Virker tungvint? Vel, det funker ihvertfall (Går jo an å bare bruke LILO, men har brukt XOSL i mange år, og liker den selv om den ikke utvikles lenger. Er litt antikvarisk av meg. Så har den et fint integrert partisjonsprogram - Ranish Partition Manager) Endret 12. august 2004 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå