Gå til innhold

128mb snart ut?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I de fleste tilfeller er det ingen merkbar forskjell på 128MB og 256MB

 

(Du mente vel mengden minne og ikke minnebussbredden?. Ikke så lett å vite siden du bruker små bokstaver og de betyr millibit i stedet for MegaByte som de stroe bokstavene betyr)

 

Kravet for at 256MB skal kunne gi noen fordel er at GPU'en er kraftig nok til å kjøre på veldig høye oppløsninger (1600x1200) OG at du bruker denne oppløsningen på skjermen din OG at du bruker de nyeste og aller mest ram-krevende spillene. Hvis du ikke bruker hele denne kombinasjonen er det bortkastede penger.

 

Mange skjønner ikke hvor lite mengden ram har å si og tror "dobbelt så mye = dobblet så bra". Les tester og hør på oss så kaster du ikke penger ut av vinduet.

 

Edit: Jeg bøyer meg for MistaPi og vil tilføye at man i enkelte tilfeller kan også måle forskjell i ytelse på 128 og 256 MB helt ned i 1280x1024 med 4xFSAA. Det endrer likevel ikke hovedpoenget mitt: At det kun er i kombinasjonen av høye oppløsninger med FSAA på nye/fremtidige spill man vil se ytelseforskjeller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tar heller raskt 128MB minne enn tregt 256MB minne på mitt neste kort.

Er smart det ja...

Men husk å velg 256BIT minne... :)

Det er jo enselvfølge da. Styre unna saphire sitt "nye" 9800

Er mange som har trodd at 9800SE har vært bra og har kjøpt det...

Det har jo tragisk minne hastigheter og har 4pipelines :p

 

Men sats på 9800PRO hvis ikke du har penger til x800 elns da.. :)

Lenke til kommentar
I de fleste tilfeller er det ingen merkbar forskjell på 128MB og 256MB

 

(Du mente vel mengden minne og ikke minnebussbredden?. Ikke så lett å vite siden du bruker små bokstaver og de betyr millibit i stedet for MegaByte som de stroe bokstavene betyr)

 

Kravet for at 256MB skal kunne gi noen fordel er at GPU'en er kraftig nok til å kjøre på veldig høye oppløsninger (1600x1200) OG at du bruker denne oppløsningen på skjermen din OG at du bruker de nyeste og aller mest ram-krevende spillene. Hvis du ikke bruker hele denne kombinasjonen er det bortkastede penger.

 

Mange skjønner ikke hvor lite mengden ram har å si og tror "dobbelt så mye = dobblet så bra". Les tester og hør på oss så kaster du ikke penger ut av vinduet.

Er sannt det Simen, det er bedre med 128MB RASK RAM fremfor 256MB treig...

Som du sa, spill bruker ikke så mye RAM enda, men de vil de gjøre, så det er jo en invistering da.

Lenke til kommentar
Som du sa, spill bruker ikke så mye RAM enda, men de vil de gjøre, så det er jo en invistering da.

Akkurat det stiller jeg meg litt tvilende til. Saken er den at til da har sannsynligvis DirectX 10, 11 og 12 kommet (evt. 10a, 10b, 10c) og det er software-emuleringen som er drepen for et grafikkort. Texturene i dag er allerede svært detaljerte, så jeg tviler egentlig på at det er der de store endringene skjer. Jeg ville ikke kjøpt et grafikkort med mer minne med tanke på at det skal "vare". Da sparer jeg heller de pengene og kjøper mitt neste grafikkort raskere. Det tror jeg er en bedre investering.

 

Kjella

Lenke til kommentar
Er sannt det Simen, det er bedre med 128MB RASK RAM fremfor 256MB treig...

Som du sa, spill bruker ikke så mye RAM enda, men de vil de gjøre, så det er jo en invistering da.

Når de nye superkrevende spillene kommer om kanskje 1-2 år så vil likevel GPU'en være for svak til å kjøre de. I hvertfall på høy/middels oppløsning og FSAA. Dermed må du kutte så mye ned på kvaliteten uansett at du ikke får utnyttet mer enn 128MB. "Investeringen" er dermed ganske så bortkastet.

Lenke til kommentar
Kravet for at 256MB skal kunne gi noen fordel er at GPU'en er kraftig nok til å kjøre på veldig høye oppløsninger (1600x1200) OG at du bruker denne oppløsningen på skjermen din OG at du bruker de nyeste og aller mest ram-krevende spillene. Hvis du ikke bruker hele denne kombinasjonen er det bortkastede penger.

Nåvel, 1600x1200 er ikke nødvendigvis et kriterie for at 256MB VRAM skal være nyttig. I f.eks call of Duty er det tydelig forskjell i allerede 1280x1024 med 4xAA.

Spill vil bruke mer og mer minne så hvis man skal tenke fremover er det ikke dumt å gå for et 256MB kort.

Lenke til kommentar
Er sannt det Simen, det er bedre med 128MB RASK RAM fremfor 256MB treig...

Som du sa, spill bruker ikke så mye RAM enda, men de vil de gjøre, så det er jo en invistering da.

Når de nye superkrevende spillene kommer om kanskje 1-2 år så vil likevel GPU'en være for svak til å kjøre de. I hvertfall på høy/middels oppløsning og FSAA. Dermed må du kutte så mye ned på kvaliteten uansett at du ikke får utnyttet mer enn 128MB. "Investeringen" er dermed ganske så bortkastet.

Dette sier du på tross av det finnes spill idag som drar nytte av 256MB minne. Vi trenger ikke å vente 1-2år, vi er der allerede.

Lenke til kommentar
Er mange som har trodd at 9800SE har vært bra og har kjøpt det...

Det har jo tragisk minne hastigheter og har 4pipelines :p

 

Men sats på 9800PRO hvis ikke du har penger til x800 elns da.. :)

Radeon9800SE er ikke et så dårlig kjøp. Det yter og koster omtrent tilsvarende Radeon 9600 XT. Fikk det som erstatning for et Radeon 9500 non-pro, og det drar alle spill jeg bruker det til helt fint. (det vil hovedsaklig si Battlefield Vietnam)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...