Gå til innhold

Tips før kjøp av D70 ?

Anbefalte innlegg

Følger med minnekort ? Stod ingenting om det på FotoVideo.no sine sider, hvis ikke, hvilket kort er å anbefale? fra 128mb og oppover.

Forresten, burde jeg satse på en annen linse, eller er det 18-70 nikkor objektivet et bra valg?

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger ikke med minnekort. Hvis du sjelden er langt fra en PC så kan du greie deg med 256MB, så lenge du ikke tar bilder i RAW format. Du får ca 150 bilder på 256MB i JPEG format. SanDisk Ultra II er et meget bra valg.

18-70 Nikkor er den beste linsa å starte med, spesielt hvis du ikke vet hva du trenger.

Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale å gå for et større kort!!

256 holder riktignok til jpg´s hvis du alltid har tilgang til å tomme kortet, MEN: Det har du ikke alltid og du kommer til å ville bruke RAW formatet ganske ofte og da får du ikke mer enn 50 bilder på et 512 kort..........

Mitt tips er å koste på seg minimum 512 og helst mere hvis du vil operere med RAW.

Lenke til kommentar

Såpass ja. Hmm må vurdere det, og se hvor mye pengene rekker til.

Et spørsmål til. Hva er den laveste temperaturen man kan ta bilder med dette kameraet ?

Er det mulig å ta det med seg ut en vinterdag og knipse noen bilder i -10/-15 grader ?

Lenke til kommentar

Hei!

Nå er vel ikke jeg den rette til å svare på dette spørsmålet (har ikke D70) - men skulle ikke kameraet klare en -10/ - 15gr. ville kameraet ha vært ubrukelig i store deler av innlands-Norge om vinteren. Må vel anta at det klarer det dobbelte vel - og mere til, hvis du holder batteriene varme.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar
Jeg får ca 185bilder i RAW på 1GB Sandisk Ultra II kort, så en får nok mer en

50 stk på et 512MB kort som nevt ovenfor.

Ville uansitt ikke kjøpt mindre en 512MB.

Jeg får 45bilder i RAW står det på displayet,men det kan jo hende det lyver. :hmm: Jeg har ett Sandisk Ultra II 512mb,har ikke prøvd å fylle det ennå. ;)

Lenke til kommentar

Det med temperatur lurer jeg også litt på.. Har bestilt meg et EOS 30V, og kommer til å ta en del bilder i vinter.

Skal på folkehøgskole i Gubrandsdalen, og der blir det KALDT om vinteren..

Filmbaserte kameraer tåler kenskje mer kulde, så lenge det ikke kommer dugg som fryser på optikken, eller?

Lenke til kommentar

Det meste av elektronikk er ikke laget for kuldegrader. Delene som produsenten kjøper er ikke spesifisert for mindre enn 0 grader. Siden delene ikke er spesifisert for mindre enn 0 grader så kan ikke det ferdige produktet spesifiseres for mindre enn 0 grader. Elektronikken vil fungere ved lavere temperaturer, men kan oppføre seg utenfor det som er normalt.

Jeg har brukt flere digital kamera ned til -17 og det har gått fint bortsett fra et som av og til ikke åpnet lukkeren når det var kaldt. Problemet var i hovedsak at batteriene gikk tomme veldig fort.

Du må regne med større slitasje og muligheter for feiloperasjon når det er veldig kaldt men stort sett så går det greit.

Lenke til kommentar
Jeg får 45bilder i RAW står det på displayet,men det kan jo hende det lyver.  Jeg har ett Sandisk Ultra II 512mb,har ikke prøvd å fylle det ennå. 

Jeg mener å ha lest flere steder at "logikken" som beregner hvor mange bilder det er plass til tar virkelig godt i for å være på den sikre siden. I praksis vil man som regel få plass til flere, og kanskje mange flere, bilder enn det som blir anngitt underveis. Sliter selv med et gammelt 64MB kort så jeg kan ikke uttale meg "first hand" på dette :p

Lenke til kommentar
Det med temperatur lurer jeg også litt på.. Har bestilt meg et EOS 30V, og kommer til å ta en del bilder i vinter.

Det du bør passe på er når du flytter kameraet fra varme til kulde og omvendt.

Når jeg skal ut i kuldegrader, flytter jeg alltid kameraet til en kjølig plass først, for å temperere det før jeg tar det med ut. I bilen ligger det alltid i bagasjerommet.

Når jeg skal inn i varmen igjen bruker jeg følgende teknikk:

1. Hvis det ikke er veldig temperaturforskjell gjør jeg omvendt av når jeg skal ut.

2. Når det er skikkelig kaldt ute, legger jeg kameraet i en plastpose, klemmer ut så mye luft som mulig, og knyter igjen posen før jeg tar det inn i varmen. På denne måten vil det dannes minimalt med kondens inne i posen(og i kameraet). Apparatet ligger i posen til det er gjennomvarmt.

Batteriet har jeg alltid i bukselomma til det skal brukes, eller er det tomt på 1-2-3. Et reservebatteri eller to er også lurt, spesielt i kulde!

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Styr langt unna jpeg formatet (kun til bruk i nødsfall eller hvis det er bilder du aldri skal bruke igjen). Jeg får ca 180 .nef + .jpg bilder på et 1Gb Sandisk Extreme kort. Kjøp ikke mindre enn 512Mb. Bruker et 1Gb (Extreme) + 1 på 512Gb (Ultra II) samt en Archos GMINI220 på 20Gb som tømmer det kortet som ikke er kameraet til enhver tid (overføringen tar ofte så lang tid 3 - 5 min) at ekstra kort er nødvendig hvis man alltid skal være beredt!

Lenke til kommentar
Men det er altså ikke fare for å ødelegge selve kameraet, kun dårlige batteritid og mulig feil med bilde man tar ?

Tror ikke det, jeg har ikke brukt mitt så veldig mye i kulda, men naboen bodde i brøytekanten mesteparten av siste vinter og to bilder av guttungen som lærte seg å gå på ski. Har ikke hørt noen klager, så det gikk nok bra!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...