Gå til innhold

Skru en plate på HD...


Anbefalte innlegg

Jeg har en plan! :wink:

Lurte på om det er forsvarlig og hensiktsmessig og skru en ganske tykk aluminiumsplate under hardisken for og dempe støy?

Jeg har en WD 80 GB 7200rpm, og under den så er jo deler av kretskortet synlig, og noe lager/motor/greie. Uansett, dere skjønner hva jeg mener.

 

Er jo også forborrede hull med gjenger under HD, så det ser nesten ut som det skal være et lokk der men det er plukket bort for og spare penger.

Hvis jeg altså monterer en alu-plate der, ca 3mm tykk, vil HD bli veldig mye varmere?

Varme stiger som kjent opp, og aluminium har jo også gode termiske egenskaper. Kanskje HD blir kaldere :lol:?

Lydnivået tror jeg vil bli dempet endel, uten at jeg skal si det heller sikkert.

Noen teorier om dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo ikke akkurat aluminium det materialet som demper vibrasjoner best. Personlig ville jeg heller gått på biltema og kjøpt en skumplastplate og bygget et lite hus til harddisken min. Inni huset ville jeg satt en gammel prosessorvifte som jeg har liggende som jeg kjørte på 7 V, men det er jo meg. Evt gå i garasjen til far å finne et svart dreneringsrør, og satt det på viften jeg har foran i kabinettet, og den andre siden inn i huset til harddisken min.

 

Men dette er jo bare et forslsg.

 

mvh Kristian

Lenke til kommentar

Se der ja!

"HD vibrations are drawn into the heavy aluminum and converted more into heat than noise, as the mass of the aluminum plates makes them difficult to vibrate. Higher frequency noise (the whine) bounces off the aluminum plates, and then gets absorbed by the foam. The noise reduction ranges from 6 to 15 dB in the frequencies between 400 Hz and 5000 Hz where human hearing is most sensitive"

 

Og hvis hullene var til feste, så betyr vel det at HD er konstruert for og ligge helt fastskrudd mot en plate?

Eller skal det være avstands dupeditter i mellom?

(alle med desktop, forklar dere :grin:)

 

Hvis ingen har noen innvendinger, så begynner jeg å sage :grin:

Lenke til kommentar

Nå er jeg langt i fra noen expert men ville det ikke lønnt seg å bruke et eller annet dødt(lyd) tre? Skikkelig dyre høytalerkasser er bygd av tre som ikke reflekterer lyd, desto mindre treet vibrerer med lyden, desto bedre høytalerkasse.

 

Å bruke f.eks. kryssfiner til å bygge en kasse til HDD´en, som har kanaler i bånn og i toppen+en liten vifte i den ene enden og mange små hull i andre enden. I og med at kryssfiner nesten ikke vibrerer uansett, vil ikke lyden spre seg.

 

[ Denne Melding var redigert av: Zen_ på 2002-05-02 12:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 12:42, Zen_ skrev:

Nå er jeg langt i fra noen expert men ville det ikke lønnt seg å bruke et eller annet dødt(lyd) tre? Skikkelig dyre høytalerkasser er bygd av tre som ikke reflekterer lyd, desto mindre treet vibrerer med lyden, desto bedre høytalerkasse.


Å bruke f.eks. kryssfiner til å bygge en kasse til HDD´en, som har kanaler i bånn og i toppen+en liten vifte i den ene enden og mange små hull i andre enden. I og med at kryssfiner nesten ikke vibrerer uansett, vil ikke lyden spre seg.



 

hvor tykk skulle den kryssfiner-plata være da?

når 7mm kryssfiner vibrerer av littegranne bevegelse.

greit nok at hd'en ikke er så stor. en annen ting å tenke på er at trevirke, uansett hvilket, leder varme fryktelig dårlig, og skal man bruke kryssfiner, må man uansett opp i god tykkelse for at d skal ha noe hensikt å prøve å dempe vibrasjoner/støy.

tror nok jeg ville gått for alu...5mm kanskje....den vil lede varme, samtidig som den vil virke vibrasjonsdempende.

Lenke til kommentar

Jeg har starter med et slikt prosjekt i dag.

Hadde noen alu-plater som jeg kunnne kutte litt i .

Skal ned til 3d-studio i dag for å få de skikkelig kappet siden jeg ikke skikkelig sag til dette.

3d-studio er tidligere verktøymakere som lager masse ting, bla støpeformer til plastikk etc.

Men, jeg har ikke kamera:|

Gi meg kamera noen så blir det bilder.

 

 

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar

Erfaring fra prosjektet mitt ovenfor er som følgende:

 

Alu-platene blir grisevarme og jeg trodde en stund at en av diskene mine hadde tatt kvelden.

Så derfor måtte jeg stokke om vifteopplegget mitt inne i kabinettet.

Jeg har 2 stk WD 40gb (7200) tror jeg som er i sandwitcher.

Fattern hadde Digicam så jeg skal snakke litt med han i morgen om å få låne det så jeg kan ta noen bilder.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-12 00:00, mrf00rk skrev:

Erfaring fra prosjektet mitt ovenfor er som følgende:


Alu-platene blir grisevarme og jeg trodde en stund at en av diskene mine hadde tatt kvelden.

Så derfor måtte jeg stokke om vifteopplegget mitt inne i kabinettet.



 

Hvor varme ca? Er de varmere nå, enn før du hadde på platene?

Lenke til kommentar

Jeg tror de har blitt LITT varmere med plater på, men med 1 vifte som så vidt gir fra seg en bris på toppen av diskene så er det ikke noe problem.

Varmen samler seg der kan man si, så uten en liten vindtrekk blir toppen varm.

Sjekket ikke temperaturen på diskene før jeg satte på platene, dessverre. Men jeg har heller ikke noe temp-føler for handen så det er vel ikke så rart.

 

 

Hilsen Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...