gothur Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) skal snart bestille adsl fra telenor, men det er par ting jeg lurer på. (er en newbie i dee feltet hva er forskjell mellom en modem og en router? hvis jeg skal sette opp nettverket selv, hva trenger jeg? Har 3 pc-er hjemme. En stasjonær, og to bærbar med trådløs nettverkskort. jeg har tenkt å sette nettverket slik at pc-ene kan kommunisere med hverandre(tenk på spilling og deling av filer) hva med skriverne? desutten er SparkLAN 11Mbs WLAN router og trådløst USB adapter noe å satse på? på forhåndsvis takk #endret litt på topic, moderator jankee# Endret 12. august 2004 av Jankee Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 skal snart bestille adsl fra telenor, men det er par ting jeg lurer på. (er en newbie i dee feltet Kjøp en kombinert modem/router og WLAN i samme boks, du finner flere av disse. Dessuten bør du kikke litt på andre leverandører i og med Online nå er dyrere i etablering enn f.eks Bluecom. Lenke til kommentar
hypers Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 kjøp denne og 3 tp kabler Lenke til kommentar
hypers Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 ikkje bestill telenor, eg kjenner mongen som har det og linjen er ganske ustabil så gå heller for denne. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 kjøp denne og 3 tp kabler Vel, da trenger han jo et stk modem og eventuellt et aksesspunkt for WLAN. Her er alt i en boks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&cks=PRL Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har den ruteren som "hypers" anbefalte. Den fungerer helt flott til ditt formål. Den har EN printer-inngang som kan deles til alle PC'ene - så det kommer litt an på om du har flere skrivere (uten nettkort). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 ikkje bestill telenor, eg kjenner mongen som har det og linjen er ganske ustabil så gå heller for denne. Vel, med NGT sin utbyggningsfart kan det jo hende han må vente en stund NGT har svært dårlig dekning tatt i betraktning at de har drevet såpass lenge. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har den ruteren som "hypers" anbefalte. Den fungerer helt flott til ditt formål.Den har EN printer-inngang som kan deles til alle PC'ene - så det kommer litt an på om du har flere skrivere (uten nettkort). Den har vel ikke LPT-port i det hele tatt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har den ruteren som "hypers" anbefalte. Den fungerer helt flott til ditt formål.Den har EN printer-inngang som kan deles til alle PC'ene - så det kommer litt an på om du har flere skrivere (uten nettkort). Den er dyr, hva er poenget med og gi 500,- for modemet, 995,- for denne routeren samt 5-600 for aksesspunktet hvis han vil ha trådløst. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 ikkje bestill telenor, eg kjenner mongen som har det og linjen er ganske ustabil så gå heller for denne. Har hatt Telenor ADSL i 3.5 år, og har aldri hatt problemer med linjene eller noe annet. Kan stå på i 4-5 måneder uten nedetid. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Sorry - så ikke at han har trådløst på sine bærbare... Lenke til kommentar
gothur Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 er telenor ustabil når det gjelder hastighet? Der jeg bor, har ikke dekning fra nextgentel? hvis jeg skal bestille adsl, blir det sannsynligvis fra telenor, siden telefon-abonnement er hos telenor. kan dere heller gi meg mer spesifikke instruksjoner om hvordan jeg skal sette opp nettverket? må jeg ha både modem og router? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 kan dere heller gi meg mer spesifikke instruksjoner om hvordan jeg skal sette opp nettverket? må jeg ha både modem og router? Modemet som du kan kjøpe av Telenor har innebygget router, dette koster ca 500,- men har bare en port så du må uansett kjøpe noe i tilegg for og få delt den på flere maskiner. Selv om du har Telefon fra Telenor så trenger du jo ikke kjøpe ADSL fra dem, det er ingen kobling mellom disse. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Med en ruter bruker du to typer IP-adresser. Ekstern og intern. Den eksterne IP-adressen er den som er ut mot Internett. Dette gjør at du kan koble til flere PC'er på samme linje. Ruteren holder styr på ekstern og interne ipadresser, og ruter/sender data til riktig adresse. For folk som ser inn mot nettverket ditt utenfra, ser det ut som det bare er én boks - nemlig ruteren. Hver maskin får en IP-adresse (enten satt manuelt, eller tildelt ved hjelp av DHCP). Disse IP-adressene er interne. Med et modem kan du bare koble til én PC, fordi det mangler de essensielle funksjonene som ruteren har. Kanskje litt dårlig foklart Det virket så lett i hodet mitt Blærh Lenke til kommentar
hypers Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 det er linjen te telenor som ikkje er stabil, eg har hatt nextgentel i eit halvt år og linjen har aldri vert ustabil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 det er linjen te telenor som ikkje er stabil, eg har hatt nextgentel i eit halvt år og linjen har aldri vert ustabil Hver eneste ADSL-linje i landet er unik, og bedømme en leverandør på grunnlag av en erfaring holder ikke, NGT har eget utstyr i sentralen, kanskje det linjekortet du var koblet opp mot hos TN var dårlig og ustabilt. Hva ble gjort for og rette ustabiliteten hos TN? Lenke til kommentar
gothur Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 er SparkLAN 11Mbs WLAN router og trådløst USB adapter fra telenor noe å satse på? to barbar, en stasjonar Lenke til kommentar
yotbar Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 er i samme situasjon. hvis man har flere pc-er hjemme, må man ha både modem og router? hva er en switch da?? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ruter = flere PC'er Modem uten ruter = En PC Switch = Ruter + switch, FLere PC'er En switch simpelthen gir deg mulighet til å koble sammen flere maskiner. Den kan brukes alene til LAN uten internett - eller brukes sammen med en ruter til å gi flere PC'er tilgang til Internett. Lenke til kommentar
gothur Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 er det noe trådløs,tråd router dere kan anbefaler? gjerne noe tester Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå