Gå til innhold

Qtek 2020 er det et bra kjøp?


Zafar Iqbal

Anbefalte innlegg

Tittet litt rundt på forumet for å bli bedre kjent med produktet.

Som dere sikkert kjønner har jeg ikke kjøpt Qtek 2020 enda. Men har veldig lyst

 

Har noen spørsmål som jeg håper de flinke moderatoren og brukerne på forumet kan hjelpe meg med.Er en oppgående pcbruker og ser på med selv som en selvlært person. Pleier sjelden å lese brukermanual, men har flere ganger driti meg ut på ting. Men det er jo det igjen som er med å å utvide kunskaps horisonten vår...

 

1. Begrepet "rom" brukes mye på forumet her, som jeg forstår er det en oppdatering som består av forbedringer av gammle funksjoner og noen nye.

Leste på forumet om noen som spurte om de vil miste data på qteken ved installasjon av ny rom. Noen som nevnte Bacup program etc, men det stod ingen ting om dette er bacup av instillinger på qteken eller om det også tas bacup av databaser kontakter, mail etc.

 

2.Synkronisering, finnes det muligheter for backup når man synker mot pc?

Slik at man kan legge alle kontakter telefon reg,dokumenter på pc. Jeg har hatt en svært dårlig erfaring med en psion jeg brukte for 3 år tilbake. Den tid var det små bacup bateri som sørget for at dataen ikke ble borte. Men man fikk aldri beskjed om at bacup bateri burde byttes. Så jeg mistet vel ca 300 kontakter og prislister i Excel. rimelig forbanna da.

 

3. Gratis nedlasting av programvare. Jeg så det var noen snille brukere på forumet som hadde lagt inn innlegg med linker til sider man kunne laste ned programemr. Men mye av det er beta (10 dagers prøver versjoner etc) eller program som må kjøes. Noen som gidder gi med linker til sider hvor man kan laste ned spill programmer gratis? Trenger selvfølgelig ikke legge skjul på warez sider hvor man kan laste ned program.

 

4. Sikkert dumt spm, men qteken kommer med norsk språk, går ut fra at man kan bytte språk i instillingen?

 

5. Noen som snakket om program for betteri monitor. Hørtes merkelig ut men er ikke det en funksjon som bør levers med palmtelefonen? Eller er det bare en med avansert funksjoner. Så i den forbindelse lurte jeg på om dere kan tips med om program som er et must å laste ned. Slik at jeg kan legge det inn før jeg begynner å legge inn kontakter etc.

 

6. Hovedsakelig er jeg interesert i qteken for funksjoner som, kalender, kontakter, mail. Kult med mp3 men resten av multimedia funksjonene kommer jeg til å bruke lite.

 

7. Hva bør jeg ikke gjøre, være forsiktig med når jeg bruker qteken? nybegynner tabber.

Hva kan jeg gjøre for å bokstavelig talt herpe qteken.

 

8. Hadde vært kult med gps navigerings program, noen som vet om noen gratis program der:)

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har selv hatt 2020 for en tid tilbake, men måtte gi opp da den fungerte heller dårlig.

 

 

For å starte med spørsmålene dine:

 

 

1.Rom update er det samme som firmware update. Den gir deg nye forbedringer i programvaren som Qtek 2020 bruker. For øyeblikket tror jeg ikke det er noe ny firmware, men det kan ha endret seg siden jeg sjekket.

 

2. Backup kan du gjøre mot det 64MB SD kortet som følger med, eller via Active Sync som kommer i bundel med 2020en

PPC legger alle dine dokumenter i en mappe kalt My_Documents. Du vil få en snarvei på skrivebordet som viser til mappen.

 

 

3. jeg kan ikke så mange steder som har slik programvare. Enkleste er å søke på feks google etter Pocket PC software, downloads osv. (Warez sider vil ingen oppgi offentlig her....regler er regler)

 

 

4. Siden Qtek kjører PPC Phone Edtion så vil den i likhet med Pocket PC (vanlig håndholdt) ikke kjøre annet enn engelsk,fransk,tysk og et annet språk jeg ikke husker

Språk endres under Settings

 

5. Det følger med batteri program. Det er en del av PPC softwaren som da gir deg en pekepinne på hvor mye battertid du har igjen. Det de har ment er en forbedring av dette programmet.

 

 

7. Det er et kjent faktum at mellomrom i nummeret du har lagret på kontaktene kan medføre at Qteken ikke kjenner dem igjen, og dermed assosierer nr og person.

Ikke kjøp expansion pack, for den er ubrukelig til stort sett det meste.

Ikke baser deg på at dette er en telefon som holder lenge per lading, og du kan fint bli nødt til å tvangs resette den noen ganger.

 

 

finnes neppe noe gratis program som gir deg GPS. du kan søke på nettet, så kanskje finner du noe.

Lenke til kommentar
Hei :)
her var det mange spørsmål. Skal svare så godt jeg kan.

1. ROM er programvaren/operativsystemet som ligger inne i telefonen. Dette er et eget område som telefonen ikke kan skrive til selv, bare lese ifra. Det er derfor man blandt annet ikke bare kan opdatere deler av ROMen, men må oppdatere hele. Det er ikke noe problem å ta backup av innholdet på telefonen, så lenge du har et minnekort. Det er innebygd et backup program på telefonen du enten kan bruke til å ta backup av kontakter avtaler etc, eller å ta backup av alt.

2. Hver gang du kobler Qtek 2020 til PC-en vil den synkronisere alle kontakter, avtaler, dokumenter etc etc opp mot Outlook. Dette fungerer smertefritt. Når du så har alt lagret i Outlook, synkroniserer den like lett tilbake mot telefonen. Dette er praktisk etter en ROM oppdatering for eksempel.

3. Det finnes mye Warez til alle platformer. Kommer ikke til å fortelle deg om disse ;) Men en gode side på hvor du kan laste ned programmer (gratis) er: [url="http://www.monolithix.org/"]http://www.monolithix.org/[/url]. Ellers så selges mye bra til en billig penge på [url="http://www.handango.com"]http://www.handango.com[/url]

4. Qtek 2020 kommer ikke med Norsk språk på operativsystemet. Dette er kun på engelsk, men tastaturet er på norsk.

5. Den nyeste ROM oppgraderingen har et eget program innebygd i Extended ROM (Området som leverandøren selv kan oppdatere). Dette programet viser batteriets levetid hele tiden på Today (skrivebordet). Men Qtek 2020 har selvfølgelig også batterimonitor innebygd i systemet. Ligger bare under litt undermenyer :)

6. Qtek 2020 kommer til å møte allt dette uten problemer ++++++++

7. Vær forsiktig med skjermen. Denne tar nesten hele fremsiden av telefonen og er derfor ganske utsatt. Enten bruk den medfølgende vesken eller sørg for å ikke ha noen skarpe gjenstander i lommen :)

8. Du må ha en GPS sender for å kunne bruke navigasjonsrogramer. En slik sender ligger på rundt 1700 kr. Det finnes gratis programmer, men disse er ikke like bra som de som koster penger. Selv bruker jeg TomTom 3.0 :yes:

Eventuelt så har du også en full test av telefonen her: [url="http://www.mysmartphone.no/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=11"]http://www.mysmartphone.no/modules.php?op=...owcontent&id=11[/url]
Lenke til kommentar

Det har skjedd store forbedringer med telefonen etter at ROM 1.72.00 kom ut. Denne forbedrer så og si alle feil som 1.66.00 hadde. :)

 

Det som er viktig å bemerke seg er at dette er en PDA med telefon, og ikke en telefon med PDA. Det er stor forskjell der og viktig at man ser forskjellen.

 

Avhengig av hvordan du bruker Qtek 2020 varierer batteritiden mye. Den kraftige prosessoren på 400 mhz og den store skjermen gjør sitt til at batteriet går fort tomt. Ved normalt bruk varer batteriet i 2 til 3 dager. Slår du derrimot av telefon funksjonen, og bare bruker den som en PDA uten formye multimedia innhold kan du få den opp i 1 til 2 uker.

Endret av Glofi
Lenke til kommentar
Hei :)

her var det mange spørsmål. Skal svare så godt jeg kan.

 

1. ROM er programvaren/operativsystemet som ligger inne i telefonen. Dette er et eget område som telefonen ikke kan skrive til selv, bare lese ifra. Det er derfor man blandt annet ikke bare kan opdatere deler av ROMen, men må oppdatere hele. Det er ikke noe problem å ta backup av innholdet på telefonen, så lenge du har et minnekort. Det er innebygd et backup program på telefonen du enten kan bruke til å ta backup av kontakter avtaler etc, eller å ta backup av alt.

 

2. Hver gang du kobler Qtek 2020 til PC-en vil den synkronisere alle kontakter, avtaler, dokumenter etc etc opp mot Outlook. Dette fungerer smertefritt. Når du så har alt lagret i Outlook, synkroniserer den like lett tilbake mot telefonen. Dette er praktisk etter en ROM oppdatering for eksempel.

 

3. Det finnes mye Warez til alle platformer. Kommer ikke til å fortelle deg om disse ;) Men en gode side på hvor du kan laste ned programmer (gratis) er: http://www.monolithix.org/. Ellers så selges mye bra til en billig penge på http://www.handango.com

 

4. Qtek 2020 kommer ikke med Norsk språk på operativsystemet. Dette er kun på engelsk, men tastaturet er på norsk.

 

5. Den nyeste ROM oppgraderingen har et eget program innebygd i Extended ROM (Området som leverandøren selv kan oppdatere). Dette programet viser batteriets levetid hele tiden på Today (skrivebordet). Men Qtek 2020 har selvfølgelig også batterimonitor innebygd i systemet. Ligger bare under litt undermenyer :)

 

6. Qtek 2020 kommer til å møte allt dette uten problemer ++++++++

 

7. Vær forsiktig med skjermen. Denne tar nesten hele fremsiden av telefonen og er derfor ganske utsatt. Enten bruk den medfølgende vesken eller sørg for å ikke ha noen skarpe gjenstander i lommen :)

 

8. Du må ha en GPS sender for å kunne bruke navigasjonsrogramer. En slik sender ligger på rundt 1700 kr. Det finnes gratis programmer, men disse er ikke like bra som de som koster penger. Selv bruker jeg TomTom 3.0 :yes:

 

Eventuelt så har du også en full test av telefonen her: http://www.mysmartphone.no/modules.php?op=...owcontent&id=11

Hei.

 

Takkk dere for to meget informative innlegg.

 

Til Christian. Du antyder at telefon delen på Qtek ikke er noe særlig imponerende.

har også les på forumet på windowsmobile.no hvor folk skriver at de har problemer med telfon delen.

 

jeg har som nevnt i punkt 6 ikke stor interesse rundt telefon delen.

Men da det er er gprs funksjon som kan brukes til mail er det en bra løsning. Vurder å skaffe meg tvilling nr tror jeg det heter betaler 25 kr extra i mnd og man får da 2 sim kort. Slik at man kan bruke Qtek og min gamle nokia telefon på samme nr.

 

Mener å huske at det følger med headsett. Regner med at den er grei? eller?

Bliver vel ellers knotete med tanke på den svære klossen til øret.

Lenke til kommentar
Det har skjedd store forbedringer med telefonen etter at ROM 1.72.00 kom ut. Denne forbedrer så og si alle feil som 1.66.00 hadde. :)

 

Det som er viktig å bemerke seg er at dette er en PDA med telefon, og ikke en telefon med PDA. Det er stor forskjell der og viktig at man ser forskjellen.

 

Avhengig av hvordan du bruker Qtek 2020 varierer batteritiden mye. Den kraftige prosessoren på 400 mhz og den store skjermen gjør sitt til at batteriet går fort tomt. Ved normalt bruk varer batteriet i 2 til 3 dager. Slår du derrimot av telefon funksjonen, og bare bruker den som en PDA uten formye multimedia innhold kan du få den opp i 1 til 2 uker.

Takk igjen.

Har lest mye informasjon rundt på internett og faktisk sett på en modell på spaceworld i ski. Jeg er også klar over at det er pda med telefon og ikke omvendt.

 

Det med at man kan slå av telefon og mulitimedia funksjonen var jeg en interesang opplysning.

Lenke til kommentar
Det har skjedd store forbedringer med telefonen etter at ROM 1.72.00 kom ut. Denne forbedrer så og si alle feil som 1.66.00 hadde. :)

 

Det som er viktig å bemerke seg er at dette er en PDA med telefon, og ikke en telefon med PDA. Det er stor forskjell der og viktig at man ser forskjellen.

 

Avhengig av hvordan du bruker Qtek 2020 varierer batteritiden mye. Den kraftige prosessoren på 400 mhz og den store skjermen gjør sitt til at batteriet går fort tomt. Ved normalt bruk varer batteriet i 2 til 3 dager. Slår du derrimot av telefon funksjonen, og bare bruker den som en PDA uten formye multimedia innhold kan du få den opp i 1 til 2 uker.

Takk igjen.

Har lest mye informasjon rundt på internett og faktisk sett på en modell på spaceworld i ski. Jeg er også klar over at det er pda med telefon og ikke omvendt.

 

Det med at man kan slå av telefon og mulitimedia funksjonen var jeg en interesang opplysning.

Hmm, da er det stor sansynlighet for at du har snakket med meg ;) Jeg jobber på Spaceworld Ski og den eneste med kompetanse på Qtek 2020 her på jobben ;)

Endret av Glofi
Lenke til kommentar
Det har skjedd store forbedringer med telefonen etter at ROM 1.72.00 kom ut. Denne forbedrer så og si alle feil som 1.66.00 hadde. :)

 

Det som er viktig å bemerke seg er at dette er en PDA med telefon, og ikke en telefon med PDA. Det er stor forskjell der og viktig at man ser forskjellen.

 

Avhengig av hvordan du bruker Qtek 2020 varierer batteritiden mye. Den kraftige prosessoren på 400 mhz og den store skjermen gjør sitt til at batteriet går fort tomt. Ved normalt bruk varer batteriet i 2 til 3 dager. Slår du derrimot av telefon funksjonen, og bare bruker den som en PDA uten formye multimedia innhold kan du få den opp i 1 til 2 uker.

Takk igjen.

Har lest mye informasjon rundt på internett og faktisk sett på en modell på spaceworld i ski. Jeg er også klar over at det er pda med telefon og ikke omvendt.

 

Det med at man kan slå av telefon og mulitimedia funksjonen var jeg en interesang opplysning.

Hmm, da er det stor sansynlighet for at du har snakket med meg ;) Jeg jobber på Spaceworld Ski og den eneste med kompetanse på Qtek 2020 her på jobben ;)

Hei der.

 

Det er stor sansynelighet for det ja.

 

Men tilbake til Qteken.

All ære til deg for at du prensenterte tilbudet for meg, dessverre er 9000 kr noe mer en det jeg kan tenke meg å betale for Qteken hos deg, men jeg har sjekket andre steder på nette hvor jeg får den til 6-7000 uten abonoment vel å merke.

 

Men takk for en veldig informativ introduksjon av produktet. Både i butikken og her på forumet. Som du sikkert ser har jeg en del spørsmål.

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Det har skjedd store forbedringer med telefonen etter at ROM 1.72.00 kom ut. Denne forbedrer så og si alle feil som 1.66.00 hadde. :)

 

Det som er viktig å bemerke seg er at dette er en PDA med telefon, og ikke en telefon med PDA. Det er stor forskjell der og viktig at man ser forskjellen.

 

Avhengig av hvordan du bruker Qtek 2020 varierer batteritiden mye. Den kraftige prosessoren på 400 mhz og den store skjermen gjør sitt til at batteriet går fort tomt. Ved normalt bruk varer batteriet i 2 til 3 dager. Slår du derrimot av telefon funksjonen, og bare bruker den som en PDA uten formye multimedia innhold kan du få den opp i 1 til 2 uker.

Takk igjen.

Har lest mye informasjon rundt på internett og faktisk sett på en modell på spaceworld i ski. Jeg er også klar over at det er pda med telefon og ikke omvendt.

 

Det med at man kan slå av telefon og mulitimedia funksjonen var jeg en interesang opplysning.

Hmm, da er det stor sansynlighet for at du har snakket med meg ;) Jeg jobber på Spaceworld Ski og den eneste med kompetanse på Qtek 2020 her på jobben ;)

Hei der.

 

Det er stor sansynelighet for det ja. Siden jeg høyest sansynelig var den eneste pakkisen som var innom spaceworld ut på landet der :p

 

Men tilbake til Qteken.

All ære til deg for at du prensangterte tilbudet for meg, dessverre er 9000 kr noe mer en det jeg kan tenke meg å betale for Qteken hos deg, men jeg har sjekket andre steder på nette hvor jeg får den til 6-7000 uten abonoment vel å merke.

 

Men takk for en veldig informativ introduksjon av produktet. Både i butikken og her på forumet. Som du sikkert ser har jeg en del spørsmål.

Kjøper den hos deg hvis jeg kan få den til 6500 uten abonoment;)

Lenke til kommentar

Hei, å klare prisen til komplett data er desverre umulig å få til uten abonnement.

Grunnen til at Komplett har den så billig, er fordi de får den fra utlandet og ikke kjøper fra den ofisielle leverandøren Dangaard.

 

Nå skal jeg ikke snakke negativt om Komplett, da de er et bra firma. Men du kan få endel problemer hvis du trenger service på den senere.

 

1. Du får ikke levert den på noe norsk verksted, den må sendes til utlandet.

2. Du får ikke en 6 måneders gratis telefonservice avtale.

3. Når Dangaard slipper nye ROM oppgraderinger får du ikke muligheten til å laste ned dems oppgradering heller.

4. Du får heller ikke med et minnekort som er satt opp til å gi deg automatisk tilgang for internett med Telenor eller Netcom.

 

De tre siste er kanskje ikke så viktige, men den første er ganske esensiell. :)

Lenke til kommentar
Hei, å klare prisen til komplett data er desverre umulig å få til uten abonnement.

Grunnen til at Komplett har den så billig, er fordi de får den fra utlandet og ikke kjøper fra den ofisielle leverandøren Dangaard.

 

Nå skal jeg ikke snakke negativt om Komplett, da de er et bra firma. Men du kan få endel problemer hvis du trenger service på den senere.

 

1. Du får ikke levert den på noe norsk verksted, den må sendes til utlandet.

2. Du får ikke en 6 måneders gratis telefonservice avtale.

3. Når Dangaard slipper nye ROM oppgraderinger får du ikke muligheten til å laste ned dems oppgradering heller.

4. Du får heller ikke med et minnekort som er satt opp til å gi deg automatisk tilgang for internett med Telenor eller Netcom.

 

De tre siste er kanskje ikke så viktige, men den første er ganske esensiell. :)

Ja du har noen gode poeng der.

Oppdatering av rom er jo greit å få med.

Service avtalen tja greit men ingen stress om det tar 3 eller 10 dager.

har jo altids en reserve telefon. og kontakter og mail på pcen.

 

Ringte netcom for å sjekke, hadde en binding frem til juli neste år som ville koste med 1500 å kjøpe meg ut av mao qteken vil koste med nermere 7-8 hvis jeg kjøper hos deg med telenor.:(:no:

 

Så vi får se han skulle sjekke for meg om det fantes noen netcom forhandler som selger telefonen. Men jeg har jo sjekket og tror neppe jeg for noen gladmelding tilbake.

Lenke til kommentar
Det er desverre ikke så mange som selger Qtek telefoner i Norge, for det er få som egentlig vet om telefonene og dems potensiale :( I utlandet er det mye mer utbredt og da spesielt i England og Tyskland  :w00t:

 

Håper du finner en Netcom forhandler som kan hjelpe deg :D

Jo takk.

 

Begynner å bli nermest chatting her:)

 

Alternativt kan jeg vel kanjse kjøpe qteken hos deg videreføre et eksisterende telenor abnoment som jeg har på en venn og putte i netcom simkortet når jeg får telefonen? Eller legges det sperre på telefonen slik at det kun fungerer med simkortet det er solgt med.

 

Håper ikke det er mot forum reglene, men hvor mye skulle du ha med telenor abn og uten?

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar

Hei, beklager seint svar.

Hvis kameraten din har privat +/bedrift og ikke binding kan du kjøpe den subsidiert. Vet heller ikke om det bryter forum regler, men tror ikke det da dette ikke er noe privat kjøp/salg. Kun innformasjon :)

 

Den koster 6500 med abonnement og binding

og 8999 uten noe.

Telefonene er det ikke operatørsperre på.

Lenke til kommentar

Da nesten alle andre spørsmålene er besvart vil jeg nok gå tilbake til "grunnspørsmålet" i topicen din; ("Qtek 2020 er det et bra kjøp?") og vil nok svare nei; siden Qtek 2020 ikke imponerer på flere områder og er relativt mye plaget med bugs ol. Avhengig av hva du skal bruke den til vil jeg nok mere anbefale deg å se på noen PDA'er eller noen andre "hybryd telefoner".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da nesten alle andre spørsmålene er besvart vil jeg nok gå tilbake til "grunnspørsmålet" i topicen din; ("Qtek 2020 er det et bra kjøp?") og vil nok svare nei; siden Qtek 2020 ikke imponerer på flere områder og er relativt mye plaget med bugs ol. Avhengig av hva du skal bruke den til vil jeg nok mere anbefale deg å se på noen PDA'er eller noen andre "hybryd telefoner".

Hvilke andre hybridtelefoner vil du anbefale da?

 

Er veldig på utkikk etter en ny sak som kan replace Tungsten T'en og den gamle Nokiaen min som nylig ble stjelt av en eller annen fattig sjel.

Lenke til kommentar

Den siste ROMen 1.72.0 fungerer veldig fint for meg. Opplever ikke feil eller problemer med modellen lengre. Den kjører Pocket PC Phone Edition 2003, så vil kunne kjøre all programvare som andre Pocket PC baserte enheter kan kjøre (såfremt det ikke er cpu spesifikk programvare).

 

Etter hva jeg kan se, finnes det ingen konkurrenter på markedet som kan måle seg helt med Qtek 2020. Sony Ericsson P900 er god på mange områder, men det blir mer en telefon med PDA enn en PDA med telefon (slik som Qtek 2020) hvis du ser forskjellen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...