Gå til innhold

Hva synes folk om vegen i Norge?


Anbefalte innlegg

Utfordringene ligger hovedsaklig i og rundt Oslo.

Da hjelper det meg lite. Jeg kjører E6 2 ganger i uka, og der gjør de bare vondt verre med å lappe på istedenfor å legge helt nytt.

E6 er en lang vei. Den går helt fra Trelleborg i Skåne i Sør-Sverige, gjennom hele Norge, til Passvik. Hvilken del av den bruker du to ganger i uka?

Tipper det er rundt Hedmark jeg, for i Ottestad-området driver de og fikser opp vegen og de sperrer også av E6 fra Hamar til Rudshøgda for å reasfaltere. Dumt prosjekt for det blir asfaltkanter og det skal bli 4 felt der om ikke mange årene.... håper jeg iallfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år var jeg på bilferie nedover Europe, og istedenfor å kjøre på motorveien, kjørte vi på andre veier. Veiene i landene nedover i Europa utenom motorveiene var ganske like de norske veiene, og hadde ganske lik fartsgrense. I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge. Veiene i Europa som står i stil med de norske, bare en del finere fordi det er mye lettere å lage veier når det er flatere og mer jevnt terreng, og det var ganske lik fartsgrense.

 

Sats mer på kollektiv-transport!

Lenke til kommentar

Da gjorde dere et godt valg. Du opplever ikke Tyskland fra Autobahn for eksempel. Du må ut på de mindre veiene. Mye man går glipp av, definitvt, hvis man legger ferien til motorveien.

 

Man burde satse mer på jernbane. 180 år etter at det første gang ble tatt i bruk, er den fremdeles et fantastisk transportmiddel.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge.

Å tro det er ingen vits er bare dumt. Først og fremst så innebærer 4 felt at hver kjørerettning er adskilt, noe som reduserer front-mot-front. I tillegg er det 2 felt i hver rettning, noe som betyr mye større andel sikkre forbikjøringer. Alt dette sparer samfunnet for en del penger. Hver ulykke koster fort 1 million og danner ofte køer osv. Så det er faktisk en vits, trafikken i seg selv er dog kanskje ikke stor nok, men det betyr jo ikke at det ikke lønner seg ;)

Lenke til kommentar
1.Det er fint mulig å sprenge seg vei gjennom fjellene; vi har vel tunneler fra slutten av 1800-tallet som fortsatt er i bruk, men det dyrt. Mye dyrere enn å legge vei i flate områder. Teknisk har man sprengt fjell i lang, lang tid...

 

2.Jeg tror ikke utenlandske firmaer vil strømme til Norge i stor skala fordi veiene plutselig blir bedre. Jeg er enig i at man kan første bygge litt potensiale når man først bygger, men masse veier er ikke løsninga på alt og koster MYE.

 

3.Man trenger heller ikke ha tog 700km/t-klassen. Bare det dobbelte av hva man har i dag slik at f.eks. Oslo-Stavanger tilbakelegges på 4 timer er svært, svært bra. Du får meg ikke til å tro at det noensinne innen overskuelig framtid blir tillatt med biler i samme hastigheter...

 

4.Jeg tror det er meg du sikter til når det gjelder trafikken i Oslo, men det var Oslo-området jeg mente. I selve Oslo går allerede mye under bakken (t-bane) og inne i byer vil det alltid være mye trafikk uansett. Og det er mye billigere om 50 pers får plass på en stor buss enn om de kjører 20-30 biler eller i verste fall hver sin bil. 50 biler tar svært mye plass i forhold til en buss....

Nr.1 Det var ikke sånn jeg mente det og var en viss ironisk tone som ikke helt kom fram, beklager

 

Nr.2 Det tror jeg.

 

Nr.3 Nei, Men det finnes fly også, og skal vi bygge nytt så kan vi vel bygge nytt og ikke "gammelt"

 

Nr.4 Ikke mye, men noe. Jeg mener at målet burde være å få alt av skinner i bakken, ihvertfall i oslo sentrum. Så kan man heller beholde bussene i utkanten og enkelte service ruter.

Lenke til kommentar

Ja til økt utbygging av jernbaner, mer til vedlikehold av dagens jernbanenett, en mer fleksibel busspark (flere små, elektriske bybusser...), urban fortettning (gjerne små byer/tettsteder, men konsentrert, så man blir mindre avhengige av biler...), flere kollektivfelt, høyere årsavgift (for å dekke inn noe av det dagens personbilbruk koster samfunnet...), strengere regler for å få førerkort (luke ut unge, såvel som gamle, som aldri burde ha sittet bak et ratt...) og nei til byggin av flere/bedre veier, som bare genererer økt biltrafikk.

 

Personbilen er håpløst energisløsende (for høy friksjon og for mange tonn stål pr individ som skal transporteres...) håpløst arealkrevende (100 meter bred motorveitrase tar unna trafikk tilsvarende 15 meter bred jernbanetrase, for ikke å snakke om behovet for parkeringsplasser...) og håpløst ressurssløsende (bilparken byttes inn hvert 10-15 år, mot 30-40 år for togmateriell...).

 

Personbilen er gammeldags. Bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Personbilen er håpløst energisløsende (for høy friksjon og for mange tonn stål pr individ som skal transporteres...) håpløst arealkrevende (100 meter bred motorveitrase tar unna trafikk tilsvarende 15 meter bred jernbanetrase, for ikke å snakke om behovet for parkeringsplasser...) og håpløst ressurssløsende (bilparken byttes inn hvert 10-15 år, mot 30-40 år for togmateriell...).

 

Personbilen er gammeldags. Bli kvitt den.

Nå generaliserer du. Jeg har selv sittet på et tog hvor det samtlige passasjerer tok en maxitaxi videre fordi NSB streiket. Å forflytte 10-12 passasjerer med flere hundre tonn stål, 1-2 lokførere og like mange konduktører er neppe prakteksempelet på god samfunnsøkonomi. Problemet med kollektivtransport er at dagligdagse transportetapper (typisk til/fra jobb/skole) vil tilnærmet alltid være kjappere med bil enn med buss/trikk/tbane. Sats heller på sykkelstier hvis man vil bygge ut noe, hadde man gjort som i Sverige hvor det var lovlig å kjøre med mopeder som har maks hastighet på 30 km/t på sykkelstier så hadde behovet for privatbil sunket dramatisk. De greieste fremkomstmidlene i Oslo er sykkel og moped.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Å forflytte 10-12 passasjerer med flere hundre tonn stål, 1-2 lokførere og like mange konduktører er neppe prakteksempelet på god samfunnsøkonomi.

 

Det mange glemmer er at friksjonen mellom stålhjul og skinnestreng er en brøkdel av friksjonen mellom gummihjul og asfalt/betong. Dette forklarer togets dårlige akselerasjon og bremseegenskaper og dets lave energiforbruk. Tog, enten elektrisk eller dieselelektrisk er bil/fly totalt overlegent på energiforbruk.

 

Problemet med kollektivtransport er at dagligdagse transportetapper (typisk til/fra jobb/skole) vil tilnærmet alltid være kjappere med bil enn med buss/trikk/tbane. Sats heller på sykkelstier hvis man vil bygge ut noe...

 

Så enig. Så enig. Sykkelstier er godt tiltak. Helhetlig byplanlegging med fokus på kollektivtransport likeså. Dagens byplanlegging tar utgangspunkt i at folk har bil. Dermed plasserers kjøpesentre, offentlige tjenester, skole, barnehave og arbeidsplasser i henhold til at folk har bil. Samfunnet har tatt et valg. Det er intet i veien for at samfunnet kan ta et nytt valg. Med de valgene vi har tatt i dag sliter tog/buss/trikk. Med andre valg vil de samme fremkomstmidlene blomstre.

 

Siden studiene (bl.a de fra TØI) viser at økt veibygging bare genererer ny veitrafikk mener jeg det vil være god samfunnsøkonomi å ta andre, grunnleggende valg. D.v.s fase ut personbilen til fordel for kollektivtrafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...