Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Utfordringene ligger hovedsaklig i og rundt Oslo. Da hjelper det meg lite. Jeg kjører E6 2 ganger i uka, og der gjør de bare vondt verre med å lappe på istedenfor å legge helt nytt. E6 er en lang vei. Den går helt fra Trelleborg i Skåne i Sør-Sverige, gjennom hele Norge, til Passvik. Hvilken del av den bruker du to ganger i uka? Tipper det er rundt Hedmark jeg, for i Ottestad-området driver de og fikser opp vegen og de sperrer også av E6 fra Hamar til Rudshøgda for å reasfaltere. Dumt prosjekt for det blir asfaltkanter og det skal bli 4 felt der om ikke mange årene.... håper jeg iallfall. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I år var jeg på bilferie nedover Europe, og istedenfor å kjøre på motorveien, kjørte vi på andre veier. Veiene i landene nedover i Europa utenom motorveiene var ganske like de norske veiene, og hadde ganske lik fartsgrense. I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge. Veiene i Europa som står i stil med de norske, bare en del finere fordi det er mye lettere å lage veier når det er flatere og mer jevnt terreng, og det var ganske lik fartsgrense. Sats mer på kollektiv-transport! Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Da gjorde dere et godt valg. Du opplever ikke Tyskland fra Autobahn for eksempel. Du må ut på de mindre veiene. Mye man går glipp av, definitvt, hvis man legger ferien til motorveien. Man burde satse mer på jernbane. 180 år etter at det første gang ble tatt i bruk, er den fremdeles et fantastisk transportmiddel. Endret 12. august 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge. Å tro det er ingen vits er bare dumt. Først og fremst så innebærer 4 felt at hver kjørerettning er adskilt, noe som reduserer front-mot-front. I tillegg er det 2 felt i hver rettning, noe som betyr mye større andel sikkre forbikjøringer. Alt dette sparer samfunnet for en del penger. Hver ulykke koster fort 1 million og danner ofte køer osv. Så det er faktisk en vits, trafikken i seg selv er dog kanskje ikke stor nok, men det betyr jo ikke at det ikke lønner seg Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Ok, kanskje i et lite stykke utenfor de store byene. Men bare så det er klart, denne saken interesserer meg ikke noe særlig Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Btw: ikke la dette bli en tråd om politikk. det ER jo politikk! næhhh.... mente bare at folk ikke skulle begynne og diskutere de forskjellige partiers politik p.g.a mitt innlegg. Endret 12. august 2004 av Hyrlen Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge. Javel, ja. Greit. Siden du sier det, så. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I Norge er det ingen vits med 4-felts Motorvei, siden vi uansett ikke har behov for det, fordi befolkningstettheten er lav her i Norge. Javel, ja. Greit. Siden du sier det, så. Sånn til vanlig, det kan være nyttig utforbi store byer. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 1.Det er fint mulig å sprenge seg vei gjennom fjellene; vi har vel tunneler fra slutten av 1800-tallet som fortsatt er i bruk, men det dyrt. Mye dyrere enn å legge vei i flate områder. Teknisk har man sprengt fjell i lang, lang tid... 2.Jeg tror ikke utenlandske firmaer vil strømme til Norge i stor skala fordi veiene plutselig blir bedre. Jeg er enig i at man kan første bygge litt potensiale når man først bygger, men masse veier er ikke løsninga på alt og koster MYE. 3.Man trenger heller ikke ha tog 700km/t-klassen. Bare det dobbelte av hva man har i dag slik at f.eks. Oslo-Stavanger tilbakelegges på 4 timer er svært, svært bra. Du får meg ikke til å tro at det noensinne innen overskuelig framtid blir tillatt med biler i samme hastigheter... 4.Jeg tror det er meg du sikter til når det gjelder trafikken i Oslo, men det var Oslo-området jeg mente. I selve Oslo går allerede mye under bakken (t-bane) og inne i byer vil det alltid være mye trafikk uansett. Og det er mye billigere om 50 pers får plass på en stor buss enn om de kjører 20-30 biler eller i verste fall hver sin bil. 50 biler tar svært mye plass i forhold til en buss.... Nr.1 Det var ikke sånn jeg mente det og var en viss ironisk tone som ikke helt kom fram, beklager Nr.2 Det tror jeg. Nr.3 Nei, Men det finnes fly også, og skal vi bygge nytt så kan vi vel bygge nytt og ikke "gammelt" Nr.4 Ikke mye, men noe. Jeg mener at målet burde være å få alt av skinner i bakken, ihvertfall i oslo sentrum. Så kan man heller beholde bussene i utkanten og enkelte service ruter. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Kunne tenkt meg et par større årer. Trondheim - Oslo Oslo - Bergen (via x antall omveier siden Bergen ligger så fint til rent topografisk.) Oslo - Stavanger f.eks. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Ja til økt utbygging av jernbaner, mer til vedlikehold av dagens jernbanenett, en mer fleksibel busspark (flere små, elektriske bybusser...), urban fortettning (gjerne små byer/tettsteder, men konsentrert, så man blir mindre avhengige av biler...), flere kollektivfelt, høyere årsavgift (for å dekke inn noe av det dagens personbilbruk koster samfunnet...), strengere regler for å få førerkort (luke ut unge, såvel som gamle, som aldri burde ha sittet bak et ratt...) og nei til byggin av flere/bedre veier, som bare genererer økt biltrafikk. Personbilen er håpløst energisløsende (for høy friksjon og for mange tonn stål pr individ som skal transporteres...) håpløst arealkrevende (100 meter bred motorveitrase tar unna trafikk tilsvarende 15 meter bred jernbanetrase, for ikke å snakke om behovet for parkeringsplasser...) og håpløst ressurssløsende (bilparken byttes inn hvert 10-15 år, mot 30-40 år for togmateriell...). Personbilen er gammeldags. Bli kvitt den. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Personbilen er håpløst energisløsende (for høy friksjon og for mange tonn stål pr individ som skal transporteres...) håpløst arealkrevende (100 meter bred motorveitrase tar unna trafikk tilsvarende 15 meter bred jernbanetrase, for ikke å snakke om behovet for parkeringsplasser...) og håpløst ressurssløsende (bilparken byttes inn hvert 10-15 år, mot 30-40 år for togmateriell...). Personbilen er gammeldags. Bli kvitt den. Nå generaliserer du. Jeg har selv sittet på et tog hvor det samtlige passasjerer tok en maxitaxi videre fordi NSB streiket. Å forflytte 10-12 passasjerer med flere hundre tonn stål, 1-2 lokførere og like mange konduktører er neppe prakteksempelet på god samfunnsøkonomi. Problemet med kollektivtransport er at dagligdagse transportetapper (typisk til/fra jobb/skole) vil tilnærmet alltid være kjappere med bil enn med buss/trikk/tbane. Sats heller på sykkelstier hvis man vil bygge ut noe, hadde man gjort som i Sverige hvor det var lovlig å kjøre med mopeder som har maks hastighet på 30 km/t på sykkelstier så hadde behovet for privatbil sunket dramatisk. De greieste fremkomstmidlene i Oslo er sykkel og moped. Endret 12. august 2004 av sumptrollet Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Å forflytte 10-12 passasjerer med flere hundre tonn stål, 1-2 lokførere og like mange konduktører er neppe prakteksempelet på god samfunnsøkonomi. Det mange glemmer er at friksjonen mellom stålhjul og skinnestreng er en brøkdel av friksjonen mellom gummihjul og asfalt/betong. Dette forklarer togets dårlige akselerasjon og bremseegenskaper og dets lave energiforbruk. Tog, enten elektrisk eller dieselelektrisk er bil/fly totalt overlegent på energiforbruk. Problemet med kollektivtransport er at dagligdagse transportetapper (typisk til/fra jobb/skole) vil tilnærmet alltid være kjappere med bil enn med buss/trikk/tbane. Sats heller på sykkelstier hvis man vil bygge ut noe... Så enig. Så enig. Sykkelstier er godt tiltak. Helhetlig byplanlegging med fokus på kollektivtransport likeså. Dagens byplanlegging tar utgangspunkt i at folk har bil. Dermed plasserers kjøpesentre, offentlige tjenester, skole, barnehave og arbeidsplasser i henhold til at folk har bil. Samfunnet har tatt et valg. Det er intet i veien for at samfunnet kan ta et nytt valg. Med de valgene vi har tatt i dag sliter tog/buss/trikk. Med andre valg vil de samme fremkomstmidlene blomstre. Siden studiene (bl.a de fra TØI) viser at økt veibygging bare genererer ny veitrafikk mener jeg det vil være god samfunnsøkonomi å ta andre, grunnleggende valg. D.v.s fase ut personbilen til fordel for kollektivtrafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå