Evil Eye Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det er flaut at Norge ikke har bedre veier en vi har, Dette er kun snakk om prioiteringer. Tyskeland hadde 4-felts motorvei gjennom hele landet før 2. verdenskrig. Å skylde på topografi er vel noe som er brukt de siste 30 åra. og på den tiden skulle det vel hvert mulig å sprenge alle fjell i Norge 3 ganger. De som mener at det blir så dyrt, og krangler om hvor vi skal ta pengene fra, sier jeg at vi kan uten dårlig samvittighet bruke olje penger, da dette må sees som en langtids innvistering og vil skape stor vekst og ny etableringer av utenlanske firmar for å nevne noe. Høyhastighetstog er også spennende der det er mylig å ha tog men fart opp mot 700 km/t. men vil kreve et helt sykt dyrt jernbane nett. ( Tenker på sveve tog). Til han som sa at vi ikke kan bygge oss ut av trafikk kaoset i oslo, så kan jeg nevne at det og få trikkene ned i bakken og samtidig noen av bussene bort som folge av det hadde nok hjulpet mer en bare litt. Men til dette så må vi ha politikere som er litt visjonære og, det kan vi jo bare glemme. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det er flaut at Norge ikke har bedre veier en vi har, Dette er kun snakk om prioiteringer. Tyskeland hadde 4-felts motorvei gjennom hele landet før 2. verdenskrig. Å skylde på topografi er vel noe som er brukt de siste 30 åra. og på den tiden skulle det vel hvert mulig å sprenge alle fjell i Norge 3 ganger. De som mener at det blir så dyrt, og krangler om hvor vi skal ta pengene fra, sier jeg at vi kan uten dårlig samvittighet bruke olje penger, da dette må sees som en langtids innvistering og vil skape stor vekst og ny etableringer av utenlanske firmar for å nevne noe. Høyhastighetstog er også spennende der det er mylig å ha tog men fart opp mot 700 km/t. men vil kreve et helt sykt dyrt jernbane nett. ( Tenker på sveve tog). Til han som sa at vi ikke kan bygge oss ut av trafikk kaoset i oslo, så kan jeg nevne at det og få trikkene ned i bakken og samtidig noen av bussene bort som folge av det hadde nok hjulpet mer en bare litt. Men til dette så må vi ha politikere som er litt visjonære og, det kan vi jo bare glemme. Det er fint mulig å sprenge seg vei gjennom fjellene; vi har vel tunneler fra slutten av 1800-tallet som fortsatt er i bruk, men det dyrt. Mye dyrere enn å legge vei i flate områder. Teknisk har man sprengt fjell i lang, lang tid... Jeg tror ikke utenlandske firmaer vil strømme til Norge i stor skala fordi veiene plutselig blir bedre. Jeg er enig i at man kan første bygge litt potensiale når man først bygger, men masse veier er ikke løsninga på alt og koster MYE. Man trenger heller ikke ha tog 700km/t-klassen. Bare det dobbelte av hva man har i dag slik at f.eks. Oslo-Stavanger tilbakelegges på 4 timer er svært, svært bra. Du får meg ikke til å tro at det noensinne innen overskuelig framtid blir tillatt med biler i samme hastigheter... Jeg tror det er meg du sikter til når det gjelder trafikken i Oslo, men det var Oslo-området jeg mente. I selve Oslo går allerede mye under bakken (t-bane) og inne i byer vil det alltid være mye trafikk uansett. Og det er mye billigere om 50 pers får plass på en stor buss enn om de kjører 20-30 biler eller i verste fall hver sin bil. 50 biler tar svært mye plass i forhold til en buss.... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Nytt motorveisystem i Norge! Mmmm, hadde vært veldig praktisk (men ufattelig dyrt) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Synd at tyskerne tapte andre verdenskrig så fort, hadde de vært i Norge et par år til så hadde det bildet der vært realitet. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I Tyskland utviklet man et stort Autobahn-nett allerede på 30-tallet, som Hitler hovedsaklig brukte til rask transport av tanks og stridsvogner, men også til "Kraft-Durch-Freude-wagen"-prosjektet. Veiene ble lagt i betong, noe som sikret holdbarhet og lite vedlikehold trengtes. Først og fremst - tanks er engelsk for stridsvogn. Grunnet drivstoffmangel så fikk ikke det tyske krigsmaskineriet utnyttet veinettet skikkelig, de brukte primært tog. De var de vest-allierte som virkelig fikk nytte av Autobahn. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I norge er veien et lappeteppe, og som et resultat av dette er det ikke mulig å bruke fete biler. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Enkelte veier burde oppgraderes. Men jeg har mer tro på å oppgradere jernbanenettet og forlenge det, så man kan kjøre høyhastighetstog på skinnene. Ellers så hadde det vært konge med en vakumjernbanetunnell fra lindesnes til nordkapp og innom alle større byer Man får mye mer igjen for kronene ved å bruke penger på veinettet istedenfor jernbanenettet. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Olsen: vakumjernbanetunnell Null luftmotstand osv? ;-p Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Slut med sytinga folkens. Veiene kommer. Se på de store forbedringene på E18 og E6 på Østlandet. Vi snakker om strre utbedringer. Husk også at Norge er et land med et meget variert landskap. Det er ikke like enkelt som man skulle tro, og åpne 4-felts motorvei til Bergen, selvom det selvfølgelig skulle være ønskelig. Vi skal tross alt gjennom et av Europas større fjellområder. så lenge SV ikke kommer til makta så... de folka vil jo ha oss tilbake til sykkel og hestekjerre. Btw: ikke la dette bli en tråd om politikk. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Slut med sytinga folkens. Veiene kommer. Se på de store forbedringene på E18 og E6 på Østlandet. Vi snakker om strre utbedringer. Husk også at Norge er et land med et meget variert landskap. Det er ikke like enkelt som man skulle tro, og åpne 4-felts motorvei til Bergen, selvom det selvfølgelig skulle være ønskelig. Vi skal tross alt gjennom et av Europas større fjellområder. så lenge SV ikke kommer til makta så... de folka vil jo ha oss tilbake til sykkel og hestekjerre. Btw: ikke la dette bli en tråd om politikk. det ER jo politikk! Forbedringene på E6 på østlandet kan dere ta med en klype salt. Også her er det et midlertidig lappeteppe som legges opp og som antagligvis kommer til å synke sammen til dagens veistandard. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Personlig synes jeg det er en skandale. Vi bor i et rikt oljeland hvor vi betaler i dyre avgifter på biler og drivstoff i tillegg til at vi betaler årsavgift. Hva får vi igjen? Veger som holder langt fra standarden de burde og en mangel på 500km motorveg (vi trenger 700 men har bare 200). Vi betaler rimelig store avgifter på biler og drivstoff, dette fordi at miljøet og klimaet i Norge ikke skal bli helt, totalt ræva. Med andro ord, veldig lurt. Veiene gir jeg faen i, så lenge jeg kommer fram. Det finnes absolutt veldig mye bedre alternativer på pengebruk fra staten sin side, enn veier. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Vi betaler rimelig store avgifter på biler og drivstoff, dette fordi at miljøet og klimaet i Norge ikke skal bli helt, totalt ræva. Med andro ord, veldig lurt. Pisspreik. Staten har enorme avgifter både på kjøp, og bruk av bil. Disse inntektene er alt annet enn øremerket veier, og miljøproblemer forårsaket av trafikk. Man betaler 2-3 ganger (avhengig av motorvolum, hk og vekt) prisen av en ny bil i Tyskland. En BMW 545i koster omtrent 450.000-500.000 SEK i Sverige. I Norge koster den 1.000.000+ NOK. Endret 12. august 2004 av alexf Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Veiene gir jeg faen i, så lenge jeg kommer fram. Det finnes absolutt veldig mye bedre alternativer på pengebruk fra staten sin side, enn veier. Hva skal man egentlig med infrastruktur? Hva er egentlig dette rare, tilsynelatende meningsløse ordet? Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Pisspreik. Staten har enorme avgifter både på kjøp, og bruk av bil. Disse inntektene er alt annet enn øremerket veier, og miljøproblemer forårsaket av trafikk. Man betaler 2-3 ganger (avhengig av motorvolum, hk og vekt) prisen av en ny bil i Tyskland. En BWM 545i koster omtrent 450.000-500.000 SEK i Sverige. I Norge koster den 1.000.000+ NOK. du misforstår tydeligvis budskapet her. høyere avgifter på bil/drivstoff ---> folk bruker buss/tog/sykkel når de kan ---> miljøet blir beskyttet. det er jo hele grunntanken bak å ha høye utgifter knyttet til biler, det er ikke bare for at staten skal ha noe å tjene penger på. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 du misforstår tydeligvis budskapet her. høyere avgifter på bil/drivstoff ---> folk bruker buss/tog/sykkel når de kan ---> miljøet blir beskyttet. det er jo hele grunntanken bak å ha høye utgifter knyttet til biler, det er ikke bare for at staten skal ha noe å tjene penger på. Hva er resultatet? Vi kjører bil likevel. Kollektivtransport er i mine øyne, en elendig erstatning for bil. Nyttig som sådan. Det som får oss til å parkere bilen hjemme, er den totale mangel på parkeringsplasser i Bergen sentrum. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 en kombinasjon av bedre kollektivtransport-tilbud og høye bilavgifter reduserer bilbruk. selvfølgelig kjører jo folk bil, som du sier, men jeg sier at det reduserer bruken av bil, ikke elimenerer den. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Forbedringene på E6 på østlandet kan dere ta med en klype salt. Også her er det et midlertidig lappeteppe som legges opp og som antagligvis kommer til å synke sammen til dagens veistandard. Kan man ta forbedringer til 4-feltsvei fra og med utkant-Oslo til og med Svinesund med en klype salt? Det er ikke engang så lenge siden at den veien gikk gjennom Moss by. Hva enn med E18-utbedringen? Sett bort ifra flaskehalsen i Drammen, som man nå jobber med å komme forbi, er denne veien helt opp til nordisk standard. Utfordringene ligger hovedsaklig i og rundt Oslo. Reguleringen av Bjørvika-området og Mosseveien er avgjørende for å få flyt i trafikken. Erfaringene fra Kjell Oppseths vanvittige Oslo-tunnell som er for bratt for mange store kjøretøy, deriblant lastebiler, viste seg å være en gigantisk fiasko. Han valgte heller å støtte Bastø-ferga ved ikke å legge tunnellen mellom Horten og Moss, som i prinsippet hadde vært en svært god idè. Da kunne man kanalisert trafikken til utlandet fra vestlige og sørlige deler av landet, i tunnell utenom Oslo. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Vi betaler rimelig store avgifter på biler og drivstoff, dette fordi at miljøet og klimaet i Norge ikke skal bli helt, totalt ræva. Med andro ord, veldig lurt. Avgiftene på drivstoff er vel mer miljøavgifter ja, men avgiftene på bil? Neidu, de er ikke til noe miljø, og de avgiftene er enorme og straffer familiebiler meget hardt fordi de er tunge og derfor også må ha en sterk motor med stort volum. For en vanlig bil snakker vi om 60-150k og oppover. Bilen i seg selv uten avgifter koster som oftest da ca 100k. Altså, for å si det ganske rett ut, de aller fleste bilene betaler du omtrent like mye eller mer i avgifter på enn for selve bilen! Tenk på det du... I 2003 ble det solgt 89920 biler. Hvis hver bil genererer 100.000kr (hvilket jeg antar ikke er så urealistisk) til statskassa, så blir det 8.992.000.000kr. Altså nesten 9 milliarder kroner. Penger til vegformål er på rundt 12 milliarder kr hvis jeg ikke tar feil, og husk jeg har ikke nevnt årsavgift enda.... Edit: det er 1.932.663 registerte personbiler i Norge. Husker ikke hvor mye årsavgiften er akkurat nå, men kort sagt, det er mye penger. Edit#2: tok meg friheten å kalkulere det ut. Skulle årsavgiften betales inn 31. desember 2003 hadde staten fått inn 5.324.486.565, og det er bare personbiler. For varebilene ville det blitt 739.238.130kr og jeg har enda ikke tatt med lastebiler,busser, campingtilhengere og motorsykler. Skal jeg summere opp årsavgiften for personbiler og varebiler blir det 6.063.724.695kr Endret 12. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Utfordringene ligger hovedsaklig i og rundt Oslo. Da hjelper det meg lite. Jeg kjører E6 2 ganger i uka, og der gjør de bare vondt verre med å lappe på istedenfor å legge helt nytt. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Utfordringene ligger hovedsaklig i og rundt Oslo. Da hjelper det meg lite. Jeg kjører E6 2 ganger i uka, og der gjør de bare vondt verre med å lappe på istedenfor å legge helt nytt. E6 er en lang vei. Den går helt fra Trelleborg i Skåne i Sør-Sverige, gjennom hele Norge, til Passvik. Hvilken del av den bruker du to ganger i uka? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå