Atpn Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Personlig synes jeg det er en skandale. Vi bor i et rikt oljeland hvor vi betaler i dyre avgifter på biler og drivstoff i tillegg til at vi betaler årsavgift. Hva får vi igjen? Veger som holder langt fra standarden de burde og en mangel på 500km motorveg (vi trenger 700 men har bare 200). Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Skandale. Turister er forskrekket over veistandarden i Norge. Ja til 4-felts autobahn Oslo-Bergen. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Ja, det er ikke rart turister blir forskrekket. Kommer liksom fra land hvor det er minst 4 felt på motorvegen til Norge hvor det er 2 felt som kan gå midt i sentrum av små og litt større tettsteder. E6 Lillehamar - Trondheim er et godt eksempel. E39 Kristiansand - Stavanger skal vist nok være ganske ille, men jeg har ikke kjørt der enda så jeg veit ikke selv. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Skandale. Turister er forskrekket over veistandarden i Norge. Ja til 4-felts autobahn Oslo-Bergen. ja til autobahn oslo-lillehamer.. forøvrig liker jeg absolut ikke veiene i norge..ikke fartsgrensene heller... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Skandale. Turister er forskrekket over veistandarden i Norge. Ja til 4-felts autobahn Oslo-Bergen. ja til autobahn oslo-lillehamer.. forøvrig liker jeg absolut ikke veiene i norge..ikke fartsgrensene heller... Og når vi faktisk kjører på de gode veiene vi har, så får vi max. kjøre i 100. Selv i Sverige får de vel kjøre oppi 130 på motorvei? Og det er en jo en kjent sak at biler forrurenser minst ved hastigheter rundt 100.. Gjerne firefelts Oslo - Bergen. Men bruk endelig ikke skattemidler vi ikke har.. Da heller brukerfinansiering. Jeg ser for meg et opplegg hvor du får en billett når du kjører inn, og så leverer du den når du kjører av og betaler per km. eller noe. Dette kan selvsagt også skje med f.eks. AutoPass. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Enkelte veier burde oppgraderes. Men jeg har mer tro på å oppgradere jernbanenettet og forlenge det, så man kan kjøre høyhastighetstog på skinnene. Ellers så hadde det vært konge med en vakumjernbanetunnell fra lindesnes til nordkapp og innom alle større byer Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Gjerne firefelts Oslo - Bergen. Men bruk endelig ikke skattemidler vi ikke har.. Da heller brukerfinansiering. Jeg ser for meg et opplegg hvor du får en billett når du kjører inn, og så leverer du den når du kjører av og betaler per km. eller noe. Dette kan selvsagt også skje med f.eks. AutoPass. Mmmmhm, meget god løsning. 50% av pengene man da betaler går til lønn, administrasjon og låneutgifter. Den resterende 50%'en går til selve vegen. Så det er virkelig en god løsning Og en ting: i Sverige så finnes det bare en bomstasjon hvor man må betale, og det er Øresundbrua. Resten er gratis, rettere sagt betalt gjennom årsavgiften. Merk at til og med ferger er betalt med årsavgifta. Noe slikt er fult mulig i Norge også, er bare det at latsabbene på stortinget ikke akkurat er så flinke til å prioritere veg. Skal vist nok spare penger Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Gjerne firefelts Oslo - Bergen. Men bruk endelig ikke skattemidler vi ikke har.. Da heller brukerfinansiering. Jeg ser for meg et opplegg hvor du får en billett når du kjører inn, og så leverer du den når du kjører av og betaler per km. eller noe. Dette kan selvsagt også skje med f.eks. AutoPass. Mmmmhm, meget god løsning. 50% av pengene man da betaler går til lønn, administrasjon og låneutgifter. Den resterende 50%'en går til selve vegen. Så det er virkelig en god løsning Og en ting: i Sverige så finnes det bare en bomstasjon hvor man må betale, og det er Øresundbrua. Resten er gratis, rettere sagt betalt gjennom årsavgiften. Merk at til og med ferger er betalt med årsavgifta. Noe slikt er fult mulig i Norge også, er bare det at latsabbene på stortinget ikke akkurat er så flinke til å prioritere veg. Skal vist nok spare penger Dersom man får opp autopass-anlegg som registrerer dettte (det finnes, jfr. Florida Turnpike) kan det umulig koste så mye.. Dessuten, heller det enn mer i skatt.. Men selvsagt, la dem gjøre så mye som mulig ut av hva de får inn i skatt, men ikke snakk om å øke skatten for veienes skyld! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Mmmmhm, meget god løsning. 50% av pengene man da betaler går til lønn, administrasjon og låneutgifter. Den resterende 50%'en går til selve vegen. Så det er virkelig en god løsning Vel, skatteinnkreving er neppe gratis eller grusomt effektivt det heller Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Enkelte veier burde oppgraderes. Men jeg har mer tro på å oppgradere jernbanenettet og forlenge det, så man kan kjøre høyhastighetstog på skinnene. Ellers så hadde det vært konge med en vakumjernbanetunnell fra lindesnes til nordkapp og innom alle større byer Ja kamerat Olsen, har du funnet noen kamerater som kan bygge det gratis da? (Eventuelt får vi stjæle fra de rike kappppppitalistan. Og den ellers dresskledte mafiaen! JA!) Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Mmmmhm, meget god løsning. 50% av pengene man da betaler går til lønn, administrasjon og låneutgifter. Den resterende 50%'en går til selve vegen. Så det er virkelig en god løsning Vel, skatteinnkreving er neppe gratis eller grusomt effektivt det heller Er jo ikke verre enn å øke årsavgiften litt, dessuten, vi bor i verdens rikeste land. Da må vi (staten) ha rå til å kunne bygge et godt og effektivt vegnett uten å måtte øke noen skatter og avgifter. Dersom man får opp autopass-anlegg som registrerer dettte (det finnes, jfr. Florida Turnpike) kan det umulig koste så mye.. Dessuten, heller det enn mer i skatt.. Men selvsagt, la dem gjøre så mye som mulig ut av hva de får inn i skatt, men ikke snakk om å øke skatten for veienes skyld! Autopass-opplegget vil selvsagt få ned utgiftene, men det må fortsatt være noen som administrerer det hele og overvåker det, og ikke minst, låneutgiftene kommer du ikke unna samme hva. Mye bedre å bruke de pengene som fra før går inn til staten som penger som skal dekke vegutgiftene (avgifter ved kjøp av ny bil, årsavgift, drivstoffavgifter osv.) Endret 12. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 I motsetning til resten av Nord-Europa, har vi litt annerledes topografi. Det er derfor ikke like enkelt og billig å bygge 4-felts motorvei mellom Bergen og Oslo som det f.eks. ville ha vært mellom Hamburg og Berlin. I tillegg har vi flere steder ganske tøffe værforhold som også sliter på veien. Jeg er enig med Olsen i at man burde heller satse på høyhastighetsstog. Men samtidig bør man også ta en kikk der man kan gjøre noe, f.eks. bygge med litt potensiale i stede for å bygge vei som er tilpassa akkurat trafikkmengden der og da. Ang. hastighet, er de grensene vi har fornuftige på vinteren, men kunne gjerne ha vært økt en del på enkelte strekninger på sommerstid når det er tørt og fint. Husk at man kan ikke bygge seg ut av alt heller. Se f.eks. rundt Oslo; det er omtrent ikke plass til mer vei der annet enn under bakken og der er det mer hensiktsmessig med tog. Jeg mener også at det forøvrig koster mye mer å bygge ut veianlegg (spesielt i Oslo-området) enn det koster å gjøre kollektivtilbudet billigere og bedre. Desverre kutter de der også Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg forstår ikke hva man syter for. Veistandarden i Norge er meget god. Vi må huske på at vi er et lite land. Noen prioriteringer kunne riktignok vært gjort. Store deler av 1990-tallets samferdselspolitikk gikk til Kjell Opseths vanvittige oppgradering av veinettet på Vestlandet, først og fremst fordi han selv hadde stort behov for raskt å komme seg fra Stortinget og hjem til hjembyen i Førde. Norge er også et land som har blitt rike på et seinere tidspunkt enn de landene man sammenlikner seg med. I Tyskland utviklet man et stort Autobahn-nett allerede på 30-tallet, som Hitler hovedsaklig brukte til rask transport av tanks og stridsvogner, men også til "Kraft-Durch-Freude-wagen"-prosjektet. Veiene ble lagt i betong, noe som sikret holdbarhet og lite vedlikehold trengtes. En del av dette finnes den dag i dag. I Norge, vokste velstanden først virkelig frem i etterkant av oljefunnet, og først og fremst ut på 1980-tallet. Veiene hadde aldri førsteprioritet. I Irland, som på 1970-tallet fremdeles var et fattig land, har meget dårlig veistandard fremdeles, til tross for at landet har opplevd en ekstrem velstandsøkning de siste år, og særlig gjennom EU-medlemskapet. Hva vi ser, er en stor veisttsning. Det er ikke uvanlig at en familie har tre biler, og når en irsk hovedvei kan virke som en norsk gårdsvei, er det ganske ille. Sverige har også et bedre veinett enn Norge. Dette fordi Sverige tradisjonelt har vært et langt sterkere land enn Norge. Slut med sytinga folkens. Veiene kommer. Se på de store forbedringene på E18 og E6 på Østlandet. Vi snakker om strre utbedringer. Husk også at Norge er et land med et meget variert landskap. Det er ikke like enkelt som man skulle tro, og åpne 4-felts motorvei til Bergen, selvom det selvfølgelig skulle være ønskelig. Vi skal tross alt gjennom et av Europas større fjellområder. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) FreeBSD: ja vi bor selvsagt i et lite land osv, MEN det er noe galt med satsningen på veg. Man tenker bare i nåtid/kortsiktighet for å si det på den måten. Bygger man en bro hvor det gikk ferge så er broen alltid trang, altså såvidt plass til 2 biler. Det som skjer er at behovet øker og broen må erstattes av en større bro. Det ser man på Mjøsbrua nå. Man skal plutselig lage 4-felts veg fordi behovet har blitt så stort, men brua kan ikke bygges om til 4 felt så man må bygge en bro til og da blir det sikkert bom der.... igjen (ikke mange år siden vi ble kvitt den forige) Endret 12. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Da må vi ha rå til å kunne bygge et godt og effektivt vegnett uten å måtte øke noen skatter og avgifter. Dersom "vi" er staten, tror jeg du må ha misforstått noe. Enhver økt utgift må nødvendigvis resultere i økte skatter eller avfiter. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Da må vi ha rå til å kunne bygge et godt og effektivt vegnett uten å måtte øke noen skatter og avgifter. Dersom "vi" er staten, tror jeg du må ha misforstått noe. Enhver økt utgift må nødvendigvis resultere i økte skatter eller avfiter. Nei, det kan fint dekkes med inntekter fra olje/gass Edit: må bare legge til at stortingsrepresentantene tar seg lovlig godt betalt, ved å sette ned lønnen litt så tror jeg jeg kom frem til at det ble 200millioner kr spart.... Endret 12. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
alexf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) FreeBSD: Ta deg en bilferie på vestlandet Endret 12. august 2004 av alexf Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Nei, det kan fint dekkes med inntekter fra olje/gass Inntektene fra olje og gass er også skatteinntekter. Edit: må bare legge til at stortingsrepresentantene tar seg lovlig godt betalt, ved å sette ned lønnen litt så tror jeg jeg kom frem til at det ble 200millioner kr spart.... Kanskje en god ide, ikke helt sikker. Løsningen er forøvrig like enkel som opplagt: Hold staten langt unna veibygging og transport ellers. Fjerne kaoset av forbud, lover og regler som gjør det umulig med private veier.* "Kollektivtransport er altfor viktig til å overlate i statens hender* * Å slutte med tvangsovertagelse av private veier mot en symbolsk sum ville være en god begynnelse. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Store deler av 1990-tallets samferdselspolitikk gikk til Kjell Opseths vanvittige oppgradering av veinettet på Vestlandet, først og fremst fordi han selv hadde stort behov for raskt å komme seg fra Stortinget og hjem til hjembyen i Førde. Du er inne på noe jeg ikke huska når jeg skrev innlegget mitt. Det har blitt mangfoldige milliarder på å bygge flotte broer og tunneler ut til småøyer med <100 utflyttingsklare innbyggere. Disse pengene tror jeg man får mye mer samfunnsøkonimisk utbytte av om noe av de hadde vært brukt på kollektivtransport i sentrale strøk og de resterende kan f.eks. brukes til å forbedre allerede ekstisterende infrastruktur til nevnte småøyer (i form av bedre/ billigere fergetransport f.eks.) Ellers har blacktower et veldig godt poeng at de pengene må jo komme fra et sted. Og mer penger til vei = mindre penger til andre ting. Vil heller ha litt dårlig vei enn å risikere å dø eller bli alvorlig syk fordi sykehusene ikke har nok penger... Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Løsningen er forøvrig like enkel som opplagt: Hold staten langt unna veibygging og transport ellers. Fjerne kaoset av forbud, lover og regler som gjør det umulig med private veier.* "Kollektivtransport er altfor viktig til å overlate i statens hender* * Å slutte med tvangsovertagelse av private veier mot en symbolsk sum ville være en god begynnelse. I utgangspunktet er det ikke så dumt, problemet er bare det at Norge antagligvis ikke akkurat er noe sted å lage masse veg på økonomisk grunnlag. Dessuten er folk ganske lei bommer og ekstraavgifter, men hvis vegen blir bra så kanskje folk flest godtar det. Hvem vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå