Gå til innhold

Scandisk i Linux?

Anbefalte innlegg

Er på desperat jakt etter scandisk", "chkdsk" eller noe i den dur. Til linux, kjører mandrake 10. Har en hardisk (som står i dreamboxen min), som har fått problem. På dreamboxen står det at filsystemet er ugjenkjennelig. Så jeg har tenkt å prøve hardisken i en vanlig pc som kjører mandrake 10, hva/hvordan kjører jeg en scandisk der hele disken sitt filsystem blir sjekket i mandrake? Må jeg laste ned noen program, eller er det innebygd støtte for dette i mandrak? Er ganske desp siden det ligger ca 80 timer med opptak inne på denne hardisken, og det hadde vært surt å miste det.

Har ikke veldig mye erfaring med linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan en jo lure på hva grunnen til denne feilen er: En "uren" avmontering av filsystemet (les buffret data ikke er skrevet til fast lager) kan føre til et korrupt filsystem, men med "journalled" filsystem som ext3 og ReiserFS vil fschk slå inn ved neste montering.

Det er svært viktig å sørge for at filsystemene avmonteres på en sivilisert måte. Hvis kernelen låser seg har du ikke så mye valg, men er du kun ute etter å kjøre ned systemet raskt bør du iallfall skrive all data til disk med kommandoen sync (leste at denne skulle kjøres 3 ganger...).

Nå får du bare håpe at det ikke dreier seg om en fysisk feil på harddisken!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Manuel, du har peiling virker det som.

Jeg har prøvd å kjøre man fsck /dev/hdd (hdd er disken, slave på sekundær kanal), men får ikke noe resultat. med man fsck -t /dev/hdd får jeg masse #&/¤/#"#/ og sånn, og i tilleg kommer alle filnavna på filene som ligger på disken.

Hvilke brytere må jeg bruke for å scanne?

Filsystemet er ext3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...