Gå til innhold

Bra formaterings program som kan kjøres i win?

Anbefalte innlegg

Jeg skal formatere en maskin, og lurte på om noen her har noen gode tips til programmer jeg kan bruke istedenfor/i tillegg til formateringen ved reinstall.

Jeg har en stasjon C:\ som windows kjører på, har (nesten) ikke mulighet til å boote fra CD-ROM, og floppyen har tatt kvelden.

EDIT: Gjerne et som også slettet FAT/NTFS tabellene også slik at det ikke er mulig for selv IBAS og få noe info fra disken...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kreves mer en bare å slette FAT tabellene, du må overskrive _alle_ data minst 5 ganger. Desto flere overskrivinger desto sikrer med hensyn på mulig gjennoppretting av filene. Til dette duger t.d. PGP eller lignende programvare som tilbyr dette, sikkerhete er riktignok varierende siden de forskjellige programmene ikke har de samme mulighetene til å sette opp overskrivings optionene.

Du vil da ha gjort gjennoppretting til et _meget_ tidkrevende om ikke umulig arbeid, men en vil allikevel kunne lese/gjennopprette FAT tabellen. Du må i tilfelle overskrive også denne.

De sikreste er riktignok å slette lagrede data ved hjelp av magnetisme.

Lenke til kommentar

Hva med å "manuelt" overskrive flere ganger, ved at man f.eks fyller opp harddisken med store filer, slette dem, så fylle den opp igjen x antall ganger? Da trenger man bare et program som kan slette/overskrive FAT tabellen (noen tips).

Vil det være "trygt" å demontere disken, ta en magnet og bevege den fram og tilbake rundt disken for å slette alt? Er det noe som kan ta skade av det? Trenger man noen stor magnet?

Lenke til kommentar

Bruker du magnet vil du nok kunne si takk og farvel til disken din. Mener riktignok at en får kjøpt ustyr som baserer seg på magnet prinsippet, men dette med en pris ikke forbehålt oss vanlige dødlige.

Manuel overskriving vil nok fungere. Merk at du da må fylle opp _hele_ disken før du igjenn slette og legger fyller på nytt om og om igjenn. Programvaren vil bare overskrive de aktuelle områdene hvor filene du har slettet (ved hjelp av programmet ligger lagret). Med andre ord vil du spare tid og sansynligvis irritasjon ved å bruke programvare.

Hvis du med demontere mener å åpne disken vil du med aller største sansynlighete karve disken, det er ikke store støvkornet el. som skal til.

Bare se på Overklokking.no sitt forsøk på HD vindu.

Lenke til kommentar
Bruker du magnet vil du nok kunne si takk og farvel til disken din. Mener riktignok at en får kjøpt ustyr som baserer seg på magnet prinsippet, men dette med en pris ikke forbehålt oss vanlige dødlige.

Manuel overskriving vil nok fungere. Merk at du da må fylle opp _hele_ disken før du igjenn slette og legger fyller på nytt om og om igjenn. Programvaren vil bare overskrive de aktuelle områdene hvor filene du har slettet (ved hjelp av programmet ligger lagret). Med andre ord vil du spare tid og sansynligvis irritasjon ved å bruke programvare.

Hvis du med demontere mener å åpne disken vil du med aller største sansynlighete karve disken, det er ikke store støvkornet el. som skal til.

Bare se på Overklokking.no sitt forsøk på HD vindu.

Ja det var det jeg trodde...

Men det programmet PGP, har du noen link til dette, eller evt link til andre formateringsprogrammer?

Altså selv om IBAS vil klare å rekonstruere mye så er ikke det så nøye, er ikke akkurat topphemmelige statsdokumenter jeg skal ha vekk :-) Vil bare prøve litt formatering, da jeg synes at det er ganske spennende med datarekonstruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...