Tommy Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Skal flytte sammen med en kompis som jeg skal studere sammen med til høsten. Vi får snart adsl, og skal kjøre dette på et trådløst nettverk. Har aldrig vært hatt dette før. Fikk tak i en "d-link DI-614+ 2.4GHz wireless broadband router", og har testet den hjemme hos meg selv. Den fungerer som den skal, og jeg kommer meg på nett med min bærebare. Det jeg lurer på er hvordan jeg kun får de pc'ene jeg vil til å komme seg på dette nettverket? Var jo ingen form for kode eller lignende jeg ble bedt om da jeg fant dette nettverket med min bærebare, og når det står 100 m rekkevidde, er det litt kjipt når vi skal flytte midt i Oslo. Noen som kan hjelpe? Endret 12. august 2004 av Tommy Lenke til kommentar
snowbaard Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Aktiver kryptering. Da vil kun PC'er som har den "rette" koden kunne koble seg til routeren Fremgangsmåte for å slå på kryptering er sikkert beskrevet i bruksanvisningen... Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Hmm.. finner ikke noe i manualen. Men går jeg på router innstillingene har jeg en side som heter "Wireless" Den ser slik ut: Wireless Settings These are the wireless settings for the AP(Access Point)Portion. SSID : default Channel : 6 (valg fra 1-13) WEP : Enabled Disabled (står på disabled) WEP Encryption : 64Bit 128Bit 256Bit (Står på 64mbit) Key Type : HEX ASCII (Står på HEX) Key1 : 0000000000 Key2 : 0000000000 Key3 : 0000000000 Key4 : 0000000000 Er det her jeg kan sette på noe slikt? og hva gjør jeg med den bærebare for å kunne koble meg på denne etter jeg har satt på kryptering? Lenke til kommentar
SteinKva Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Sett WEP(krypotering) til enabled. Velg hvor kraftig kryptering du vil ha (64bit, 128bit eller 256bit) og skriv inn en krypteringsnøkkel. Feks 64bit HEX = 12AB34CD56 (10 tegn) eller 64bit ASCII = ABCDJ (5 tegn). Noen routere krever at du prefixer HEX/ASCII med en kode. HEX kan ofte prefikses med 0x, men dette vil stå i bruksanvisningen din eller i routerkonfigurasjonen. Når du skal koble deg til med trådløst nett velger du egenskaper på det nettet du kobler deg til og skriver inn WEP nøkkelen i krypteringsfeltet. -Stein- Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det kan også være lurt å slå av broadcast SSID, og aktivere macfiltrering. Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Ok...da har jeg gjort det SteinKva sa.. Men kommer ikke på nettet med den bærebare lengre, men jeg kommer på nettverket.. Det prefix greiene er jeg ikke helt med på..? Lenke til kommentar
SteinKva Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis routeren din godtok wep nøkkelen din trenger du ikke tenke på det med prefiks. Når du sier at maskinen kommer på nettverket, men ikke på nettet skjønner jeg ikke helt hva du mener tror jeg. Får du en ipadresse fra routeren din (en som ikke begynner på 169.254)? Hvis ikke kan det være du har skrevet inn feil wep nøkkel på maskinen din eller du kan ha mac-adresse filtrering aktivert på routeren din. Det vil da se ut som du har kontakt med routeren, men du kommer deg ikke på internett fordi du ikke får en gyldig ipadresse. Hvis du åpner et kommandovindu og skriver ipconfig slik at du ser ipadressen din vil du lett oppdage det. Du kan også forsøke ping mot en nettadresse for å se om du får noe svar (f.eks ping www.vg.no) -Stein- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå