caluna Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har akkurat skaffet meg Casio EX-Z40 og satt den til lading, men lurer på hva som er "regelen" for førstegangslading av batterier til digitale kamera? Hvordan oppnår man best mulig batterikapasitet? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Selv om noen fortsatt hevder at moderne batterier ikke lenger har noen minneeffekt, slik som spesielt NiCad-batteriene hadde/har, er iallfall mitt inntrykk og erfaring at såvel NiMh som andre nyere typer varer lenger hvis man holder på gamle tradisjoner og fullader først, og deretter tømmer dem så godt det lar seg gjøre før neste fullading. Dette bør gjøres minst 2-3 ganger ti låæ begynne med. Jeg har kolleger som f.eks. har begynt å "klattelade" sine nye mobiltelefoner, og ganske raskt har fått elendig holdbarhet på sine batterier. Jeg har gjort "som jeg skulle", og har fortsatt seige batterier selv etter et års heftig bruk. Det er vel stort sett det samme med kamerabatterier. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Nye batterier, nimh og li-ion har ingen minne effekt. Men de trenger to tre innladninger/utladninger før de klarer å ta til seg helt full ladning. Derfor er dette kun nødvendig de første gangene du lader batteriet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Har en mobiltelefon med li-ion batteri (skal ikke ha minne-effekt). Den mobiltelefonen har jeg hatt siden midtsommers 1998 (litt over seks år nå), og jeg har stort sett behandlet batteriet veldig bra. Latt det lade helt ut før jeg lader helt opp (hvis mulig). Batteriet er fortsatt veldig bra. Ladet det natt til i går (ferdig ladet i 2-3 tiden om natten tenker jeg), og nå er batteriet på tre av fire streker etter masse tekstmeldinger og en lengre samtale i går. Vanligvis holder det i minst tre fulle dager. Andre jeg kjenner, har byttet mobiltelefon evt. batteri etter 1-2 år fordi batteriet holder i 2-3 timer etter full lading. Li-ion batteri det også, men de har klattladet. For ordens skyld... jeg har kun ett batteri. Kan også nevne at jeg jobber i fotobutikk, og kunder som må bytte batteri til digitalkameraet etter ett år, svarer ja på spørsmålet om de har klattladet. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Det er nok to forskjellige ting det er snakk om, og ikke en minne effekt, men heller at det blir en større slitasje. Laptop produsenter gir f.eks. aldri garanti på batteri i lengre enn 6 måneder. Batteri, selv om det er oppladbart, er og blir en forbruksvare. Kjemien i ni-mh og li-ion/li-polymer gjør at det ikke blir en minne effekt, men heller bare at batteriet mister effekt etterhvert som tiden går. Man kan kanskje spørre seg hva forskjellen er, kanskje ikke så stor, men den er der... Dessuten tror jeg det er veldig forskjellig etter hvilken produsent, hvilken type batteri det er (kapasitet og volt f.eks.) etter hvilke som holder lengst. Lenke til kommentar
Gjesp Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Har en mobiltelefon med li-ion batteri (skal ikke ha minne-effekt). Den mobiltelefonen har jeg hatt siden midtsommers 1998 (litt over seks år nå), og jeg har stort sett behandlet batteriet veldig bra. Andre jeg kjenner, har byttet mobiltelefon evt. batteri etter 1-2 år fordi batteriet holder i 2-3 timer etter full lading. Li-ion batteri det også, men de har klattladet. For ordens skyld... jeg har kun ett batteri. Kan også nevne at jeg jobber i fotobutikk, og kunder som må bytte batteri til digitalkameraet etter ett år, svarer ja på spørsmålet om de har klattladet. Stiller meg litt tvilende til det du sier, fordi Li-Ion batterier først ble presentert for de brede masser i 1999. Se en gang til på batteri-typen du har. Det er to ting som sliter på Li-Ion-batterier. 1. Alder 2. Varme De kan ikke overlades pga elektronisk overvåkning internt på batteriet, og vil ikke bli bedre ved total tømming og påfølgende opplading. Li-Ion batterier skal klattlades, og ikke tømmes helt før opplading. Når det gjelder Lap-top batterier, er det pga kombinasjonen varme og fulladet batteri, at det ikke varer så lenge. Det er nemlig den mest skadelige kombinasjonen. Jeg tror også varme er en vesentilig årsak til at batteriene i mobiltelefoner også mister kapasitet etter 1-2 år. Ikke klattlading. Ta ikke mine argumenter for god fisk, men søk andre steder på nettet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Stiller meg litt tvilende til det du sier, fordi Li-Ion batterier først ble presentert for de brede masser i 1999. Se en gang til på batteri-typen du har. Da var nok i såfall Nokia tidlig ute. Jeg husker tydelig at jeg kjøpte mobiltelefon sommeren før jeg begynte på skole i Oslo, sommeren etter jeg var ferdig med ett praksisår, og det var sommeren 1998. Mobiltelefonen (Nokia 6110, type NSE-3NX) var da helt ny. Bak på batteriet står følgende : Nokia rechargeable Li-ion battery type : BLS-2 3,6V Li-Ion batterier skal klattlades, og ikke tømmes helt før opplading. Som sagt... det klattlades meget sjelden, og holder fortsatt lenge. Men det har alltid vært sprikende meninger om hvordan de forskjellige batteritypene skal behandles. Jeg mener å ha hørt at de er mer motstandsdyktige mot klattlading enn eldre typer, men at de tåler det langt bedre. Min erfaring tilsier også at det er riktig. Men... det kan jo være tilfeldig at mitt batteri varer lenge også. Kanskje det bare har ekstremt god kvalitet? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Hei. Her det liksom ikke meninger som gjelder om ett batteri har minne effekt eller ikke. Det er snakk om hvordan kjemien er bygget opp, og om det er mulig å få til en minne effekt. For å forstå dette trengs det en kjemiker til, dette er jeg ikke, men jeg er helt sikker på det er pga kjemien disse ikke har minne effekt, og da er meninger liksom litt feil. Jeg tror dette bare ligger igjen etter ni-cd batteriene og folk har blitt forvirret fordi de tror at alle batterier er like, og diverse "vandre" historier har oppstått om hvordan batterier skal håndteres. Ni-cd skal foressten gjennom EU, forby's pga av at de er miljø farlige. Med vennlig hilsen Steffen Lenke til kommentar
Gjesp Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) Bak på batteriet står følgende : Nokia rechargeable Li-ion battery type : BLS-2 3,6V Da har du rett mhp. batteritype. Det er også sannsynlig at det har mye større kapasitet (900 mAh ?), og derfor mer å gå på enn moderne telefoner som har mindre batteri (både kapasitet og fysisk størrelse). Det kan også hende at telefonen din har en smartere form for måling som viser tomt når det egentlig er mer igjen. Eller at telefonen kutter ut på samme måten. Dagens telefoner er mer strømkrevende, og med mindre batterikapasitet må tillate brukeren lengere brukstid i konkurransen med andre merker. Når det gjelder behandling av batterier, har jeg mine referanser til: www.batteryuniversity.com Jeg er også enig om at batterityper med forskjellig kjemi, også skal behandles ulikt. Jeg har lenge vært imot den rigide behandlingen av oppladbare batterier på mobilt utstyr. Nå er det blitt mer praktisk anvendelse av batterier med de nye typene. Man trenger ikke lenger vente på at batteriene er tomme før man lader, etter min mening. På den måten kan man ha toppladet batteri før man forlater hjemmet, og få størst mulig glede av mobilt utstyr som kamera og mobiltelefon. Endret 23. august 2004 av Gjesp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå