Gå til innhold

Filene mine blir ødelagte.

Anbefalte innlegg

Jeg har en wd 160 gb. og en ibm maxtor 180 gb, men som etter en stund blitt 127 gb og vet ikke hvorfor. Etter en stund når jeg har lastet ned en del filmer og sligt begynner filene å bli ødelagte jeg komme ikke inn på mange mapper. og mange av filmene tar 0 mb. Dette sjer også etter jeg har formatert lagt nye partisjoner o.s.v.

hvet ikke hvordan jeg skal få fikset det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, deilig at det ikke bare er meg.

Jeg har en 160disk som begynte og leve sitt eget liv. kun musikk på den.

Nå sier den pluttselig at noen sanger varer i 11min, andre sanger sier den er på 40mb etc. de funker seff ikke og spille av. noen som vet hva dette er og kan hjelpe? Er ikke alle sangene det er no galt med. men veldig mange.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har prøvt alt nå. først trodde jeg det var at den fikk for lite strøm så jeg kjøpte ny psu. Men det var ikke det, så da trodde jeg det var at de ble for varme så jeg kjøpte ett par vifter. Men filene ble fortsatt ødelagte. Jeg finner ikke noe virus. Dette har sjedd me begge hardiskene rett etter jeg har kjøpt dem. Noen som har noen forslag til hvordan jeg fikser det?

Lenke til kommentar

Hei.Hvilket operativsystem kjører du ? Hvis du har Windows XP uten Servciepack 1 så kan du få dette problemet med disker som er større enn 127 GB. Prøv å oppgradere Windows'en din med SP1 så burde det hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig samme problemet på min PC med en western digital 250GB, som jeg brukte 5GiB av til OS. Hver gang jeg formatterte, så ble filer korrupta tilsynelatende tilfeldig.

Jeg leste litt rundt omkring, og fant ut at det var pga. at disken var over 128GiB.

Jeg løste det ved at jeg kobla 250GB'en til en PCI IDE kontroller, som støtter disker større enn 128GiB disker.

Kontrolleren har egen bios, samt egne drivere som støtter 48bits LBA adressering (som trengs for å ha større disker enn 128GiB).

Jeg kobla deretter bare på en 40GB disk til kontrolleren på hovedkortet som jeg bruker som OS-disk.

Lenke til kommentar

48-bits LBA-støtte i operativsystemet har vel alt å si, kjører en 160GB disk på en gammel IBM maskin fra 99. Har selvsagt fylt den opp for å sjekke at filene ikke ble ødelagt, intet problem.

La oss si at man har en XP installasjon uten SP1. En 160GB disk er delt i to partisjoner (80+80). Dette vil vel ikke fungere som en work-around?

Lenke til kommentar
48-bits LBA-støtte i operativsystemet har vel alt å si, kjører en 160GB disk på en gammel IBM maskin fra 99. Har selvsagt fylt den opp for å sjekke at filene ikke ble ødelagt, intet problem.

Nja.. Ikke alt. 48-bits LBA støtte på operativsystemet har ikke mye å si hvis BIOS'en/IDE kontrolleren ikke støtter det.

La oss si at man har en XP installasjon uten SP1. En 160GB disk er delt i to partisjoner (80+80). Dette vil vel ikke fungere som en work-around?

Det vil ikke fungere nei.

Her er en link dere bør se litt på:

[link]

Står litt, om ikke mye, info om det der.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Nja.. Ikke alt. 48-bits LBA støtte på operativsystemet har ikke mye å si hvis BIOS'en/IDE kontrolleren ikke støtter det.

Det var det jeg også trodde, før jeg testet dette med den gamle maskinen fra våren 1999. Så vidt jeg husker kom ikke disker med større kapasitet enn 120 GB før i 2001. Snodige saker, men kanskje det har seg annerledes med IDE kontrollere som ikke går på hovedkortets chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...