Gå til innhold

Kobber vs Aluminium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det jeg husker fra tetthet fra naturfagen

 

Tetthet

Sølv 10,4

Kobber

Jern 7,7

Aluminium 2,7

 

Jeg husker ikke kobber, men jeg vet at det er betydligere tyngre enn aluminium.

 

Aluminium framstilles av aluminiumsoksid i en elektrolyse.

 

Dette er et stoff som krever mye energi for å framstille.

 

Derfor er jeg ikke sikker på om det er så mye billigere enn kobber å kjøpe. Kobber er dyrt fordi ren kobber er vanskelig å framstille(tror jeg)

 

Slo opp i et leksikon der det stod følgende:

"Nest etter sølv er kobber den beste leder for varme og elektrisitet"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 15:25, Bøgge Bakken skrev:

Husker ikke helt men jeg trur det var de talla som stod i formelboka mi.


Sølv: 310

Kopper 290

Aliminium 280



alu : 280

kobber : 400

Søkv : 430

 

Hvis jeg ikke husker helt feil. Men er sikker på at kobber leder nesten dobbelt så bra som alu. sølv leder bare litt bedre...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 17:06, simiden skrev:

Dette er det jeg husker fra tetthet fra naturfagen


Tetthet

Sølv 10,4

Kobber

Jern 7,7

Aluminium 2,7


Jeg husker ikke kobber, men jeg vet at det er betydligere tyngre enn aluminium.


Aluminium framstilles av aluminiumsoksid i en elektrolyse.


Dette er et stoff som krever mye energi for å framstille.


Derfor er jeg ikke sikker på om det er så mye billigere enn kobber å kjøpe. Kobber er dyrt fordi ren kobber er vanskelig å framstille(tror jeg)


Slo opp i et leksikon der det stod følgende:

"Nest etter sølv er kobber den beste leder for varme og elektrisitet"



aluminium, grunnstoff, kjem. symbol Al, atomnr. 13, atommasse 26,97, tetthet 2,698 g/cm3, smeltepunkt 660,5 °C, kokepunkt 2467 °C, sølvhvitt lettmetall, et av de mest utbredte grunnstoffer i jordskorpen, særlig i glimmer, feltspat og leire. Utvinnes av bauxitt [båsitt], som først omdannes til a.-oksid (Al2O3) og deretter elektrolyseres. Prosessen er meget energikrevende. Det går med 12—14 kWh pr. kg a. Land med billig vannkraft (evt. billig kjernekraft) kan derfor produsere a. til en rimelig pris. A. er egentlig et reaktivt, uedelt metall. Likevel har det gode korrosjonsegenskaper fordi det beskyttes av et oksidlag. Legeringer av a. har gode styrkeegenskaper og brukes mye i konstruksjoner av transportmidler (fly, bil, tog). Pga. sine mange fordelaktige egenskaper er produksjon og forbruk stadig stigende. På 1850-tallet var a.-prisen høy: 1,2 g a. kostet det samme som 1 g gull. Norge har en betydelig a.-produksjon. Første norske a.-verk 1906; eksporten fra Norge i 1996 var 1 214 000 tonn til en verdi av 16 milliarder kr.

(Caplex)

Aluminium er ikke så dyrt. bauxitt(som er råmaterialet til alu) finnes svært mye av på jordskorpen...

Lenke til kommentar

Hadde ikke aluminium vært så korrosjons utsatt, og vanskelig og lodde, så skulle jeg gjerne ha brukt det i systemet mitt!

Mest bare for og fyre dere her på forumet... :wink: men også for vekten er veldig gunstig. Det er veldig lett og jobbe med. Og prisen er godt under halvparten av kobber.

Ytelses forskjeller er minimale.

Skal man derimot kjøpe en ferdig blokk, så vil jeg gjerne anbefale kobber.

Det råkker det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...