Gå til innhold

Ekstra lagringsdisk... ?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp anskaffet meg en ny PC, som jeg er svært fornøyd med. Jeg mangler desverre en del viktig data fra den gamle PC'n min...

Jeg satte den inn idag, men når jeg startet opp, så kom ingen melding om at ny maskinvare var funnet, og disken var heller ikke oppført under Min Datamaskin.

Den disken som var med PC'n fra før, tror jeg kobles via ATA-kabler, noe som er helt nytt for meg. Jeg er vant til IDE kabel og vanlig strømkobling til harddisken, som er saken for min gamle disk som jeg prøver å få inn på systemet her, og ikke disse, for meg spesielle kablene og kontaktene :p ( selv om de var digge da ) Disken som var med fra før, altså Boot disken, er koblet til min Serial ATA 1 port på hovedkortet. Det er ingen konfigurert jumper, så jeg antar at det er Cable Select... (?)

Jeg koblet min gamle disk til med en vanlig strømkabel, og en gammel IDE kabel, som jeg koblet til IDE 2 på hovedkortet ( DVD-brenneren bruker IDE 1 ) og satte jumperen til Slave.

Burde jeg ikke da finne noe på Secondary Slave IDE drive? Fant verken disken eller " Detect IDE/ATA drives automatically " på BIOS'en. Må jeg kanskje også ha den gamle disken på Cable Select.

Jeg kan utrolig lite om data, men hvis det er til noe hjelp, så er min gamle disk en 80 GB Maxtor DiamondMax Plus 9, som var boot disk på min forrige PC, med Windows 2000, filsystem NTFS. ( Det er vel kanskje alle win2000 filsystem, vet ikke jeg :blush: )

Jeg håper man ikke må formatere disken for at den skal kunne funke på et nytt system, for da er jo selve vitsen med å bruke den gamle idetheletatt, borte.

Beklager at dette er rotete skrevet, men jeg håper at dere vil se igjennom det, og hjelpe meg med dette, for nå er jeg desperat!!!

På forhånd takk ! =]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er det mulig å få PC'en til å hoppe over sjekkingen av IDE-porter som ikke er i bruk. Dette er for å få PC'en til å starte opp fortere. Under "Standard BIOS features" kan du sjekke om "Secondary IDE Slave" er satt til "None". Hvis dette er tilfellet, kan du løse problemet ved å sette den til "Auto".

Lenke til kommentar

Gjorde det. Det skjedde ingenting... :(

Edit : Nå kommer jeg faenikke inn på BIOS'en engang. >.<

Ihvertfall ikke slik som jeg er vant til...

En svart skjerm, som ber meg trykke Y for å begynne Flash memory Recovery ellernoe...

Det stå DEL = SETUP og sånt, men det funker ikke når jeg trykker. Flash recovery driten stopper heller aldri, den bare klikker med en gang...

Hva skal jeg gjøre??? Begynner å bli passe desp her!! :nei:

Endret av Pandemonia
Lenke til kommentar

Åssen i helvete skal jeg få tilbake BIOS'en min?

Er det mulig?

Jeg har lite lyst til å levere PC'n inn på service 2 dager etter at jeg har fått den.

Hvordan forsvant bare BIOS'n slik?

Jeg satte bare Secondary IDE Slave på Auto, så APATI (ellerno) så Auto igjen, og noe HDD transfer rate ellerno til 32bit. Og neste gang jeg forsøkte å komme inn i BIOS'n, kom jeg altså bare til denne rare svarte skjermen, som ikke gjør noen verdens ting.

Noen som har noe som helst som kan være til hjelp, værsåsnill å kom med det, jeg er ytterst takknemlig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...