Pug Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Etter å ha slitt i varmen med en utrolig kjedelig sommerjobb, kommer endelig belønningen; oppgradering av PC'en Jeg kjøpte denne maskina for ca. 2 år siden nå, så det er på tide med en liten/stor oppgradering.... Her er spesifikasjonene: AMD XP 2000+ MSI KT3 Ultra Hovedkort WD 80 & 160 GB Special Edt. 512 DDR DIMM Geforce 4 TI4400 Pioneer DVD-Rom & Asus CD-Brenner Tenkte på å oppgradere prosessor (64 bits)(AMD er vel litt billigere enn Intel...?), hovedkort, skjermkort, og kjøpe mer minne og en DVD-brenner (Har dual layer brennerne kommet? Hvordan er prisen i forhold til vanlige DVD-brennere?) Jeg har ca. 6000 +- å bruke på dette, er det for lite til å oppgradere alt det overnevnete? Hva ville det lønne seg mest å oppgradere om jeg ikke har råd til å oppgradere alt? Jeg spiller en god del, regner med å spille HL2 når det kommer, ellers så spiller litt Ut2k4 og litt eldre spill ellers. Takker for alle svar! Hva vil jeg forresten få for den gamle CPU'en, hovedkortet og grafikkortet? Og en ting til... Kommer WinXP home edt. fortsatt til å funke, selv om jeg bytter ut praktisk talt de fleste delene? Eller? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Dual-Layer DVD brennere fins, de er ikke noe særlig dyrere. NEC 3500A Windows vil fungere på den nye maskinen ja... Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Win XPH vil FUNKE, men ikke serlig bra. Når du bytter CPU eller HK, burde du reinstallere OS. Jeg gadd ikke å reinstallere med en gang da jeg oppraderte Skjermkort, CPU og HK. Det er ikke å anbefale. Nesten alt ble treigt og ustabilt. - Hvis du ikke oppgraderer alt på en gang ville jeg prioritert HK og CPU. Skjermkortet går jo ann å leve med en liten stund til. Deretter ville jeg kjøpt nytt skjermkort og så RAM. DVD brenneren ville jeg tatt til slutt som en "Bonus". Endret 12. august 2004 av ReWinD Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Win XPH vil FUNKE, men ikke serlig bra. Når du bytter CPU eller HK, burde du reinstallere OS. Jeg gadd ikke å reinstallere med en gang da jeg oppraderte Skjermkort, CPU og HK. Det er ikke å anbefale. Nesten alt ble treigt og ustabilt. - Hvis du ikke oppgraderer alt på en gang ville jeg prioritert HK og CPU. Skjermkortet går jo ann å leve med en liten stund til. Deretter ville jeg kjøpt nytt skjermkort og så RAM. DVD brenneren ville jeg tatt til slutt som en "Bonus". Ja, men jeg tenker på aktivering av XP? Er det ikke slik at XP bare kan brukes på en maskin, og første gang du aktiverer sender du inn en slags maskinkode, slik at XP ikke kan brukes på en annen maskin? Noen anbefalinger til hva jeg burde kjøpe? Hvilket HK, hvilken CPU osv...? Har ikke så vedldig peiling Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvis du får problem med Product Activation så er det bare å ta mot til seg, å ringe Microsoftsupporttelefon, å si det som det er. Jeg har gjort det før. Det var ikke SÅ skummelt. Jeg er ikke akkurat noen AMD ekspert.. (Intel 4 ever ), men dette skulle vel funke: (komplett.no) Hovedkort: Abit KV8Pro V1.1 Hovedkort Socket 754 K8T800PRO, SATA, GbLAN, ATX, Raid kr. 895,- CPU: MD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED kr. 1590,- Skjermkort: Her må du velge å vrake selv.Mellom 1000-2000kr er det mange muligheter, alt etter hva du skal bruke PCen til. RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P kr. 749,- DVD-Brenner: NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sølv Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) kr. 895,- Dette skulle fungere til ca 600kr. Men jeg skulle gjerne hatt noen flere innspill her, jeg er ikke akkurat noen AMD ekspert.. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Hvis du får problem med Product Activation så er det bare å ta mot til seg, å ringe Microsoftsupporttelefon, å si det som det er. Jeg har gjort det før. Det var ikke SÅ skummelt. Jeg er ikke akkurat noen AMD ekspert.. (Intel 4 ever ), men dette skulle vel funke: (komplett.no) Hovedkort: Abit KV8Pro V1.1 Hovedkort Socket 754 K8T800PRO, SATA, GbLAN, ATX, Raid kr. 895,- CPU: MD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED kr. 1590,- Skjermkort: Her må du velge å vrake selv.Mellom 1000-2000kr er det mange muligheter, alt etter hva du skal bruke PCen til. RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P kr. 749,- DVD-Brenner: NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sølv Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) kr. 895,- Dette skulle fungere til ca 600kr. Men jeg skulle gjerne hatt noen flere innspill her, jeg er ikke akkurat noen AMD ekspert.. Kommer jeg til å merke stor ytelsesforskjell fra AMD Athlon XP2000+ til AMD Athlon 64 3000+? Er det stor ytelsesforskjell på 32 bits og 64 bits? Er det verdt å oppgradere? Får jeg et skjermkort som er bra nok til å kjøpe Doom3, HL2 og lignende glatt med høye innstillinger for 2000 kroner? Jeg leste her at Radeon 9800 Pro er det beste alternativet til under 2000 kroner. Er det verdt å oppgradere fra GeForce 4 TI4400, til Radeon 9800 Pro? Hovedkort har jeg ikke så mye peiling på, men Abit KV8Pro V1.1 virket greit i testen her på hw.no... Testen nevner at "Harddiskytelsen på VIA-brikkesett er enda ikke god nok" Hva vil det ha å si for meg? Kommer jeg til å merke at harddiskene kommer til å arbeide tregere enn på MSI KT3 Ultra kortet mitt? Det står at det har integrert lydkort. Jeg har tenkt å kjøpe meg Logitech Z-680, vil jeg kunne koble det til hovedkortet? Eller må jeg da ha et eget lydkort? Minne og DVD-brenneren ser helt ok ut. Er Radeon 9800 Pro, Athlon 64 3000+, og Abit KV8Pro de beste alternativene i min prisklasse? Eller finnes det bedre alternativer? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Leste forresten nettopp at GeForce 6600GT snart slippes, og at det kanskje kommer til å yte bedre enn 9800 XT... Kanskje lurt å vente på det...? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Både Doom3 og HL2 skal fungere temmelig greit på en GF4 Ti 4400 (det var FX-serien til nVidia som var tragisk på testene på HL2). Dersom du oppgraderer til en 64-bit CPU/hovedkort, så har du allerede et bra system. Sleng med en DVD-brenner, så har du en bra PC. Når HL2 kommer ut, så kan du jo se om du føler for å kjøpe nytt skjermkort. Da har sikkert GF 6600 kommet også (droooool...). Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Både Doom3 og HL2 skal fungere temmelig greit på en GF4 Ti 4400 (det var FX-serien til nVidia som var tragisk på testene på HL2). Dersom du oppgraderer til en 64-bit CPU/hovedkort, så har du allerede et bra system. Sleng med en DVD-brenner, så har du en bra PC. Når HL2 kommer ut, så kan du jo se om du føler for å kjøpe nytt skjermkort. Da har sikkert GF 6600 kommet også (droooool...). Hmm. Jeg kan jo kjøpe Athlon 64 XP 3000+, Abit KV8Pro, NEC-Brenneren, og mer minne? Da kan jeg vel kjøre UT2k4 glatt (hakker på store områder nå ) også kjøre Doom 3 og HL2 greit? Da blir det jo litt rimeligere. Ca. 3 700 eller noe slikt? Evt. oppgradere til GeForce 6600GT, eller Radeon 9800PRO senere? Om jeg evt. skulle selge en AMD Athlon XP2000+, MSI KT3 Ultra HK, og GeForce 4 TI4400, hvor mye ville jeg fått da? Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Hva er forresten forskjellen på en boxed og en ikke boxed AMD Athlon 64 XP3000+? Edit: Og hvilket HK bør jeg satse på? VIA K8T800 eller nForce3 250Gb? Hvilket merke? Endret 12. august 2004 av Pug Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 det eneste forskjellen er at boxed der følger det med en cpu vifte, og det det står tray, må du kjøpe cpu-vifte i tilegg.... Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 det eneste forskjellen er at boxed der følger det med en cpu vifte, og det det står tray, må du kjøpe cpu-vifte i tilegg.... Bråker boxed vifta veldig mye? Lenke til kommentar
Racerfreak Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hva betyr retail, boxed, bulk og OEM? På denne linken står det. http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...ing#definitions Lenke til kommentar
Racerfreak Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 det eneste forskjellen er at boxed der følger det med en cpu vifte, og det det står tray, må du kjøpe cpu-vifte i tilegg.... Bråker boxed vifta veldig mye? Eneste forskjellen? Det er da 3 års garanti kontra 1 år, det er verdt prisen. Etter det jeg leste i AMD brosjyren så bryter du garantien vist du bruker en annen kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå