Gå til innhold

Raptor disk eller vanlig hd?

Anbefalte innlegg

Har et dilemma når det gjelder valg av hd!

Raptor disken yter 10000 RPM, men er svindyr! Er det like greit å bare kjøpe en vanlig harddisk fra Western Digital på 200 GB med 7200RPM og legge alle programmer inn på en egen partisjon på disken? Får jeg så og si like god effekt av det som med en RAPTOR disk? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0

hvis du deler en disk i 2 partiskjoner så jobber den ikke dobbel så fort, men du slepper å slette alt hvis du må formatere en disk.

Jeg får raptor om noen dager :w00t: kan sikkert si om den er vert pengene, men det ser du jo på produktguiden - erfaringer

Lenke til kommentar

Selv ville jeg ikke anbefale raptor diskene. (Har selv bare testet 36GB versjonen, 74GB versjonen skal visst være bedre).

Synes de støyer alt for mye..

Pcen min har blitt mye mer stille, samtidig som jeg ikke merker stor forskjell på maskinen i bruk..

Lenke til kommentar

valget er enkelt. Har du råd så kjøp raptor og bruk den til OS, apps og spill. Hvis ikke vil jeg anbefale en WD200gb.

klart, det kommer veldig mye an på hva du bruker pc'n til. Er du en gjennomsnittsbruker, eller kun gamerlamer, så vil du nok ha begrenset med valuta for pengene. Driver du med tyngre oppgaver ect vil det garantert lønne seg. Har en 36gb selv, og er veldig fornøyd med den ( da jeg driter i støy).

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Den skal være litt tregere ja. Bråker mere gjør den også.

Jeg angrer ikke på overgang fra raptor til 7200rpm :)

Tror du skal drive med store oppgaver for at du skal merke veldig forskjell. Minimal forskjell i spill og vanlig bruk værtfall.

Merker ganske stor forskjell på opp pakking av store filer osv <5GB, til sånne ting savner jeg raptoren, men til sammenligning har jeg nå ikke den forferdelig knitringen... Og ja, harddisken var opphengt i noisecontroll oppheng, samt montert i ett noisecontroll kabinett til 1600-1700 kr :)

Lenke til kommentar
Har et dilemma når det gjelder valg av hd!

Raptor disken yter 10000 RPM, men er svindyr! Er det like greit å bare kjøpe en vanlig harddisk fra Western Digital på 200 GB med 7200RPM og legge alle programmer inn på en egen partisjon på disken? Får jeg så og si like god effekt av det som med en RAPTOR disk? :hmm:

Raptor yter mye bedre enn de "vanlige gammeldagse" diskene.

Og når det gjelder vekslefil, så bør den ligge på egen disk. Her er både IDE-disk og S-ATA-disk å foretrekke framfor OS-disken(Raptor). Dette ble det konkludert med i egen tråd om temaet. Ytelsen blir bedre med vekslefil på egen disk da ytelsen stuper dersom 1 HDD må gjøre 2 operasjoner samtidig. Så vet du det også ;)

For 2 uker siden var jeg svært kritisk til Raptor.... men tror du jaggu ikke det ligger 2 Raptor 74GB i posten i mitt navn. Hvem har bestilt disse tro? :blush:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
4x 73.4 WD Raptors i raid 0+1 hadde vært gøy, sykt bra ytelse...

hvorfor ikke SCSI hvis man har så fryktelig mye penger?

Har selv en raptor 36gb, den er helt grei, ikke noe ekstremt ytelseshopp fra min 160gb sata disk med to partisjoner. Men det merkes litt på loadetiden i BFV feks. Får 512mb ram til neste uke, så da tror jeg at bfv og doom3 vil flyte litt bedre :cool:

Lenke til kommentar
Kor mye bråker en Raptor 36GB, sånn ca. i dBA? Ser at 74GBen gir fra seg 32-36 dBA, bråker 36GBen mye mer enn dette?

Og kan noen gi et godt eksempel på sånn ca. ka 30dBA høres ut som? :)

Har akkurat installert min andre Raptor 74. Bråker ikke så mye, men har hørt rykter om at 36gig versjonen har en ekkel høyfrekvent lyd.

Lenke til kommentar

Min wd raptor 36.7 GB har ingen høyfrekvent irriterende, men har planer å skifte ut denne ja med allefall en 73.4 GB, evt flere...

Har egentlig lyst på 4 slike WD Raptor 73.4 GB disker i raid 0+1 ja, men tviler vel på at jeg får plass til mer enn 3 disker i mitt kabinett.

De raskeste SCSI diskene er som sagt veldig bra men prisen er jo drøy også osv.

Og ja 73.4 GB er nok en god del bedre en 36.7 GB utgaven ja, se her

http://www.storagereview.com/articles/2004...6WD740GD_1.html

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...