Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg...?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp flere maskiner mot internett, men vet ikke hva jeg trenger..

Jeg har en vanlig internett-linje inn i huset fra telenor.

Skal kun ha 3-4 pc'er i netverk

Trenger jeg HUB, Router, eller swich?

hva er forskjellen?

og er det vanskelig og instalere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hub

Hub kommer fra latin og betyr knutepunkt og det er nettopp det en hub er. Den kobler sammen alle ressursene i et stjerne nettverk. Huber kommer i to utgaver: "multiport repeater" og "managed hubs". En multiport repeater sender ut signaler den får inn til alle stasjonene (OSI lag 1), mens en managed hub kan forstå fysiske adresser (OSI lag 2). Videre kommer de i to varianter: chassis eller stabel huber. Chassis huber er en del dyrere og kommer i et skap der en kan sette inn flere moduler etter behov. Stabel huber er små bokser som en kan koble sammen. Ofte brukes det en krysset kabel for å koble dem sammen, men dette står spesifisert i bruksanvisningen til huben. En krysset port er ofte markert med en X.

Svitsjer

Svitsjer er en mer avansert versjon av en bro (se lenger ned for forklaring av bro). Hovedforskjellen er at svitsjer har flere porter slik at en kan dele opp i flere segmenter (mikrosegmentere), og svitsjene har en høyere ytelse enn broer.

Det finnes to hovedtyper svitsjer: "Store-and-Forward" og "Cut-Through". Forskjellen er at Cut-Through er raskere enn Store-and-Foreward, men det kan lettere oppstå feil under sending og en må derfor sende på nytt. De fleste svitsjer som selges er Store-and-Forward som betyr at de lagrer pakkene i minnet først, feilkontrollerer dem og sender dem videre.

Router

En ruter brukes til å koble sammen flere segmenter eller nettverkstyper (Token Ring og Ethernet). Den brukes også der en skal koble brukerne opp til Internett. I motsetning til Managed Hubs, som kan forstå fysiske adresser (OSI lag2) som er brent inn i nettverkskortene (MAC adresser), vil en ruter kunne forstå logiske adresser (OSI lag 3) eller IP-adresser. Dette er den adressen som en maskin blir tildelt av nettverksadministratoren eller av en DHCP-server. For å kunne gjøre dette må ruteren bruke rutbare protokoller (språk). IP og IPX er rutbare protokoller, mens NetBEUI ikke er rutbar. Fordi ruteren er mer intelligent enn huben trenger ikke all informasjon å bli sendt til alle i nettverket, men kun til den som skal ha informasjonen. Andre mottakere i nettverket vil altså ikke se noen til de pakkene som blir sendt til andre og derfor frigjør en kapasitet på nettverket. Rutere prøver alltid å finne den beste måten å sende en pakke på og her er det forskjellige måter den kan finne den "beste" veien på. Vi skal ikke gå nærmere inn på dette annet enn å si at en ruter kan være statisk eller dynamisk (manuelt eller automatisk oppdaterte). I dynamiske rutere er det to forskjellige protokoller: Distanse-vektor (RIP) og Link-State (OSPF/IGKP/NCSP). Adressene er ruter samler seg lagres i en ruting tabell hvor hele adressen til mottaker står.

Kilde : http://www.hardware.no/guider/nettverk/

EDIT:

For å hjelpe deg med å velge vil jeg si at du burde kjøpe deg en router, en router er mer "sikker" enn en switch og mer intelligent. En hub bruker du f.eks hvis du finner ut av at du ikke har flere ledige porter på routern din eller switchen din.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...